Plexiglas silikonat på botten?

#1 - 21 april 2009 11:07
Hej!

Fungerar det om jag skruvar fast en rot som flyter i en plexiglasskiva och sedan silikonar fast den på botten?
Fäster silikon på plexiglas, eller ska jag använda något annat material? Ock kan jag använda rostfri skruv?

/Inger
#2 - 21 april 2009 11:56
Förklara gärna hur du tänker rent utseendemässigt, och även om jag inte har någon direkt vana av plexiglas eller andra akrylglas så behöver oftast akryl betas innan man använder silikon alt måste ett specialsilikon användas.

Det finns en mängd olika klassningar på rostfritt men eftersom du pratar om rötter så utgår jag helt fräckt för att du har sötvatten och inte salt, den högre klassningen kallas annars rostfri syrafast.

Låt roten flyta tills den sjunker av sig själv, kan oftast vara det vackraste speciellt med adventinväxter och kanske lite javamossa fastbundet.

Vad är det för rot?
#3 - 21 april 2009 17:17
Kommer inte ihåg vad den heter för det är ganska länge sen jag köpte den.
Den är c:a 40 cm lång med en hel del "grenar" och den är ljus till färgen. Jag har tänkt mig att jag ska ha den "stående" för den går liksom i en båge, tror det skulle bli ganska dekorativt.
Fattar du vad jag menar för rot trots min ynka beskrivning.

/Inger
#4 - 21 april 2009 18:16
inte en blek men du menar alltså att fästa akrylglasplattan i foten på roten/grenen?
#5 - 21 april 2009 20:44
Låter som en Redmoorerot, och visst kan du fästa roten mot en plexiskiva, men varför fästa den med silikon då det räcker att ösa över sand/grus över skivan för att få den att stanna nere.
Sedan har du även fördelen att du kan ta ut roten om du behöver, något som är lite krångligare om du skulle silikona fast den;).
#6 - 22 april 2009 05:32
Det går att silikona plexiglas.
Dock fäster normalt akvariesilikon inte alls bra på normalt plexiglas.
Jag pratade med en tillverkare av plexiglas i Japan, och de kom fram
till att de krävs en ganska speciell sorts plexiglas för att få ett fäste
som är gott. Och den blandningen var cirkus 1000 ggr dyrare än normalt plexi.

håller med Ansjo.....tyng ner den med något är bättre än fastlimning.
med lagen om all dess eländighet så kommer du att vilja flytta på den
efter ett tag och då blir det böööökigt.

.
#7 - 22 april 2009 06:29
"Tänk först och tala sen". Borde väl ha begripit själv att jag kan tynga ner den i stället för att silikona, hur dum får man bli!
Är det ok med vanlig rostfri skruv?

/Inger
#8 - 22 april 2009 06:50
gullefjun skrev:
"Tänk först och tala sen". Borde väl ha begripit själv att jag kan tynga ner den i stället för att silikona, hur dum får man bli!

Är det ok med vanlig rostfri skruv?

/Inger

Japp!
#9 - 22 april 2009 12:53
"Japp", är det svar på frågan eller att jag borde tänka efter före *skratt*.

/I
#10 - 22 april 2009 13:27
Japp!
#11 - 25 april 2009 17:30
Spelar ingen roll vad du kör med för rostfri skruv till karet,martensit,ferrit eller austenitiskt stål funkar bra för sötvatten.
För stål till saltvattenskar skulle jag köra med syrafritt eller duplext stål.

Annons