Plexi vs Glas

#1 - 3 juli 2007 14:33
Jag tänkte använda plexiglas som täckglas till mitt blivande akvarium och behöver lite hjälp från er!
Tror ni rengöring av plasten kan bli problematisk? Men det blir väl inga saltavlagringar av kondensvatten!?
Hur mycket mer eller mindre ljus släpper plexiglas igenom jämfört med vanligt glas?

Är det något annat man bör tänka på med plexiglas som täckglas, så skriv gärna!

Mvh G
#2 - 3 juli 2007 14:43
Om ljusrampen ligger rätt nära så kan värmen få plexin att börja 'skeva', hänga.
Blir lättare repor i plexi oxå. ..Och glas e ju billigare med ;)
/Mvh Micke
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 juli 2007 14:59
Plexi är rätt kass som täckglas eftersom de viker sig som ett U - värmen i kombination med att det hänger kondens på undersidan av täckglaset orsakar detta.
Jag hade ändå lysrösrsarmaturen hängade 20 cm ovanför plexiglaset och det vek sig - så det behöver inte ens vara så jättenära.
#4 - 3 juli 2007 15:32
Instämmer med föregående talare det viker sid av värmen så kör med glas i stället.
#5 - 3 juli 2007 17:04
Böjer sig!! Ajdå då grusades mina planer då :(.

Tack för omtanken men anledningen till val av plexi som täckglas hade inget med pris eller repor att göra....men att skiten skevar sig var inte alls bra.

Tanken var att sätta lysdioder i plexin och samtidigt använda den som täckglas men det går då inte :(.

Tack för hjälpen!
#6 - 3 juli 2007 18:26
Dioder värmer ju inte lika mycket, så det borde väl kunna funka?

Jag ska försöka något liknande, men plexin ska monteras på någon slags träram som ger mer stadga.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 3 juli 2007 19:39
Jonaflax skrev:
Dioder värmer ju inte lika mycket, så det borde väl kunna funka?

Jag ska försöka något liknande, men plexin ska monteras på någon slags träram som ger mer stadga.

Jag tror uppriktigt sagt att det räcker med rumsvärme och kondens på undersidan för att de skall vika sig för även de plexiglasskivor som jag hade och som inte ens var placerade under lysrörsarmaturen vek sig
#8 - 3 juli 2007 23:56
Ja i mitt fall så var det tal om lysrör ovanför täckglaset med dioder i så då lär det nog böja sig ordentligt.
Bilagor:
#9 - 4 juli 2007 00:14
GasseG skrev:
Ja i mitt fall så var det tal om lysrör ovanför täckglaset med dioder i så då lär det nog böja sig ordentligt.

Har du lite plats kan du ju sätta fast nån form av stag så borde det inte böja sig så mycket.
#10 - 4 juli 2007 00:49
hur tjock plexi hade du kjell?

nån som vet var man kan köpa sk. ''akrylglas'' annars? det borde nog funka...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 4 juli 2007 06:45
THE_DUDE skrev:
hur tjock plexi hade du kjell?

Minns inte tjockleken men det var rätt kraftigt - antingen 4 eller 6 mm
#12 - 4 juli 2007 08:54
THE_DUDE skrev:
Är det inte plastens dåliga förmåga att leda värme som gör att det böjer sig? I så fall så borde all plast böja sig!

Norpis: Kom ihåg när jag såg de tre första svaren att jag faktiskt gjort en datorvattenkylning med plexi [:o], så jag känner materialet ganska väl. Får inte plexin böja sig så spricker den!
#13 - 4 juli 2007 21:09
Det beror inte alls på värmen det beror på att PMMA (Plexiglas) är hygroskopiskt och expanderar av fuktigheten på ena sidan vilket gör att det böjer sig.

PC (Lexan m.m.) är en bättre plast att använda när det har kontakt med vatten.
#14 - 4 juli 2007 21:23
Ahh tack NE! Finns det ickehygroskopiska genomskinliga (transperanta) plaster?

Förresten är du säker på det du säger? Längdutvidgningskoefficienten för pmma-akryl är ju enorm och om den samtidigt kyls på ena sidan.....så?
#15 - 5 juli 2007 06:42
Men .. kan du inte borra i glas då? Billigare men lite knöligare kanske, har du bara ett bra borr så borde det ju funka ändå?
#16 - 5 juli 2007 06:51
ize skrev:
Men .. kan du inte borra i glas då? Billigare men lite knöligare kanske, har du bara ett bra borr så borde det ju funka ändå?
Det känns lite som om det kommer att hända en olycka någonstans mellan första till etthundrafemtionde hålet [xx(].
#17 - 5 juli 2007 08:30
Heh... 150 hål alltså.. tror jag tar tillbaka mitt förslag.. eller nä.. eller jo.. eller.. wah!

:P
#18 - 5 juli 2007 08:59
GasseG skrev:
Ahh tack NE! Finns det ickehygroskopiska genomskinliga (transperanta) plaster?

Förresten är du säker på det du säger? Längdutvidgningskoefficienten för pmma-akryl är ju enorm och om den samtidigt kyls på ena sidan.....så?

Helt klart kan värmen också spela in men det stora problemet är fukten, det är undersidan mot vattnet som sträcker sig och det bular nedåt, om det vore värmeutvidgning skulle förhållandet bli det omvända.

PC är betydligt bättre dock har jag inte själv provat det ovanpå ett akvarium.
#19 - 5 juli 2007 10:00
Aha det bular neråt.......borde vara det omvända som du säger om så var fallet att det är värmen som spelar roll. Det avgjorde saken! Kanske därför min vattenkylning sprack då då inte värmeutvidgningen som jag trodde.

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=119501
#20 - 6 juli 2007 00:32
GasseG skrev:
Är det inte plastens dåliga förmåga att leda värme som gör att det böjer sig? I så fall så borde all plast böja sig!

ingen anning. men det finns akvarium som är helt byggda i "akrylglas" (tror jag det kallas) rätt populära i USA har jag sett.

men du verkar kunna det här rätt mycket bättre än mig ;)
#21 - 6 juli 2007 06:26
Sånt här böjer sig inte. Kanalerna ska helst gå på längden.
#22 - 6 juli 2007 08:19
THE_DUDE skrev:
ingen anning. men det finns akvarium som är helt byggda i "akrylglas" (tror jag det kallas) rätt populära i USA har jag sett.
Det du kallar akrylglas är antagligen polykarbonat som NE tipsar om och som saluförs under namnen lexan eller makrolon.

eriahl: Klart intressant det där. Undrar vilket ljusgenomsläpp det är på dem?
#23 - 6 juli 2007 13:11
Med tanke på ljus vet jag inte. Har för mig att man har sånt här till små växthus hemma.

Hittade en till bild om man har bra ögon.. Är väl polykarbonat tror jag

Annons