Plecomus Glyptoperichthys multiradiatus

#1 - 29 september 2008 19:12
Den malen såg jag i en akvarieaffär idag. Jag hittar ingen artbeskrivning någonstans. Har jag stavat fel? Jag skulle gärna vilja veta lite mer om den. Jag är inte så bra på malar så jag vet inte vad det är för någon eller nåt.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 september 2008 19:27
#3 - 29 september 2008 19:29
Det stod att den skulle bli 30-35 cm. Men sen fattade jag inte symbolerna på lappen. Jag hade inte möjlighet att fråga. Trodde jag skulle hitta den när jag sökte på namnet men hur jag än gör blir det inte den kombinationen på namnen.

Sökte själv på back to nature och den finns ju inte med där heller.
Guest
#4 - 30 september 2008 19:27
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=1967

Finns inte så mycket skrivet om arten. Sök istället på Pterygoplichthys pardalis
#5 - 30 september 2008 21:38
Lutt skrev:
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=1967

Finns inte så mycket skrivet om arten. Sök istället på Pterygoplichthys pardalis

Är det samma mal som jag har sett i djuraffären?
Den malen på bilden som du länkade till är väldigt lik en gibbiceps (eller hur det nu stavas) som vi hade en gång men de är väl släkt om jag inte är ute och cyklar så det är väl inte så konstigt.

Men [:O] den blir ju enorm!! På infolappen jag såg i djuraffären skulle den bli 30-35. Den var inte gjord av djuraffären själva så jag tycker det är konstigt om det skulle vara fel.

Grejen är den att jag ska ha malen hos sköldpaddan. Det akvariet är 375 liter.
Guest
#6 - 1 oktober 2008 04:00
multiradiatus, pardalis och gibbiceps tillhör samma släkte så de sköts på samma sätt men pardalis ligger närmare multiradiatus än gibbiceps.
#7 - 1 oktober 2008 07:36
Lutt skrev:
multiradiatus, pardalis och gibbiceps tillhör samma släkte så de sköts på samma sätt men pardalis ligger närmare multiradiatus än gibbiceps.

Jaha. Men blir multiradiatus oxå så stor? Fungerar det ha den tillsammans med en sköldpadda om den är så stor? Eller finns det någon bättre sort som är lättare att få tag i? Är den jag har hittat snabbväxande?
Guest
#8 - 1 oktober 2008 19:50
I den länken står det hur stor multiradiatus blir. Till sköldpaddor skulle jag inte rekomendera någon fisk, finns alltid en risk att de blir bitna eller mat.

EDIT: såg att det inte stod längd, men de blir ungefär som pardalis skulle ja tro.
#9 - 1 oktober 2008 20:39
Jag vet många som har malar i samma akvarium som sköldpaddor. I djuraffären stod det att den skulle bli 30-35 cm men det stämmer alltså inte då eller?
#10 - 19 oktober 2008 19:52
Lutt skrev:
......

Till sköldpaddor skulle jag inte rekomendera någon fisk, finns alltid en risk att de blir bitna eller mat.

....

Jag har ancistrusmalar, ett vuxet par o 15 yngel från deras olika kullar tillsammans med min mysksköldpadda Sternotherus minor minor. Det funkar jättebra. Men man får se till att även malarna har en bra miljö med flera gömställen och att de får tillräckligt med mat. Min sköldpadda kan ta ett och annat yngel som simmar direkt mot henne, men det gör inget, många överlever iaf. De större ca 6-10 cm malarna är hon inte alls intresserad av som mat.

Men jag fick tips från en tysk sköldpaddshållare att min sköldpaddsart och ancistrusmalar o metallpansarmalar funkar bra ihop. Malarna fyller en viktig funktion som renhållningsarbetare i akvariet eftersom sköldpaddor grisar ner ganska mycket när de äter.

Men om man ska ha fiskar med sköldpaddor så är det viktigt med en bra miljö med många gömställen - som alltid ;) Många har guppisar till sköldpaddor för att de ska få levande föda, men ofta bryr sig sköldpaddorna inte om fiskarna. Men det kan gå väldigt illa för fiskarna om man har dem tillsammans med sköldpaddor - så jag skulle inte säga att det är riskfritt. I mitt fall fungerar det iaf väldigt bra. En förutsättning är att sköldpaddan får tillräckligt med mat så att den inte ständigt är hungrig, samt att fisken är tillräckligt stor.
#11 - 19 oktober 2008 20:29
Jo att de kan bli mat är jag medveten och en risk jag får ta. Men provar jag inte får jag ju inte veta. Men av andledningen av risken att det blir mat vill jag köpa en rätt billig mal, alltså inte lägga ner flera hundra på en mal som ändå kan bli uppäten. Låter helfästligt med så många malar.

Hur sjutton får man en rödörad mätt då? Tycker hon jämt är hungrig. Även när hon har ätit massor.

Annons