......
Till sköldpaddor skulle jag inte rekomendera någon fisk, finns alltid en risk att de blir bitna eller mat.
....
Jag har ancistrusmalar, ett vuxet par o 15 yngel från deras olika kullar tillsammans med min mysksköldpadda Sternotherus minor minor. Det funkar jättebra. Men man får se till att även malarna har en bra miljö med flera gömställen och att de får tillräckligt med mat. Min sköldpadda kan ta ett och annat yngel som simmar direkt mot henne, men det gör inget, många överlever iaf. De större ca 6-10 cm malarna är hon inte alls intresserad av som mat.
Men jag fick tips från en tysk sköldpaddshållare att min sköldpaddsart och ancistrusmalar o metallpansarmalar funkar bra ihop. Malarna fyller en viktig funktion som renhållningsarbetare i akvariet eftersom sköldpaddor grisar ner ganska mycket när de äter.
Men om man ska ha fiskar med sköldpaddor så är det viktigt med en bra miljö med många gömställen - som alltid ;) Många har guppisar till sköldpaddor för att de ska få levande föda, men ofta bryr sig sköldpaddorna inte om fiskarna. Men det kan gå väldigt illa för fiskarna om man har dem tillsammans med sköldpaddor - så jag skulle inte säga att det är riskfritt. I mitt fall fungerar det iaf väldigt bra. En förutsättning är att sköldpaddan får tillräckligt med mat så att den inte ständigt är hungrig, samt att fisken är tillräckligt stor.