pleco med konstiga ryck

#1 - 23 februari 2005 19:36
jag har en eventuell plecko mal som har lite konstiga ryck för sig.
den ligger bland växterna (utan att sitta fast) på sidan och ser död ut, men kommer jag med hoven för att ta upp den eller peta på den så rycker den till och simmar iväg med en väldans fart, och rycker till några grr. sover den eller har jag underliga vatten värden för honom/henne. jag vet inte hårdheten, men det ligger på runt pH 7, och runt 24 - 28 grader i temp. har för övrigt två guppy, tre svärdbärare(två svarta och en gul), en teleskop fisk(guldis) och en kuhli, de verkar inte må dåligt. men de har ännu inte ynglat efter ca 3 veckor..
HazelCR
#2 - 23 februari 2005 19:41
Vad den gör vet jag ej, men min paradalis gör likadant. Sover eller vilar tungt är min gissning precis som din.
#3 - 23 februari 2005 22:51
Så gjorde en av mina ancistrusar också i ca ett dygn,sedan dog hon.Det såg ut som att hon låg och hickade.Hoppas det inte är samma fel på din.
#4 - 24 februari 2005 06:15
ojsan. min har gjort så här i en vecka nu, men när han väl simmar och sitter på rutorna ser han pigg ut och när han simmar från sida till sida har han alla fenor utspända. men han verkar lite svag. kan det ha med att det finns en grunka i karet som är av metall?
#5 - 24 februari 2005 09:08
Köpte en segelfenspleco för ett tag sedan. Den låg på slag sida hela kvällen, morgonen var den död. När den låg på sida låg den emot akvarierutan. Magen var aldeles innsjunken. Troligtvis var den undernärd och orkade inte med en flytt. Fick dock en ny ifrån zoot. De flesta malar är acktiva på natten och bör därför matas då. Endel behöver mer cellulosa än andra. Trärötter är bra för dem att "knapra" på. Mata gärna med grönsaker. Tex. tinade ärtor, gurka m.m.
Man bör inte stoppa vad som helst i akvariumet. Vissa metaller kan vara behandlade med olika material. Inte hälsosamt för fiskar.

//Camilla

Annons