Pleco....

#1 - 7 maj 2007 20:59
Vi såg nån form av svart algätande fisk, mal är det väl?

Den hette Pleco nånting.. Min sambo tyckte om den och vill nästan till varje pris ha en sån.. men den blir 50cm! och den passar inte direkt i vårt akvarie då..

Nu vill han iaf veta hur fort en sån blir runt 15-20cm.. hur fort dom växer.. hur stora dom är på 2 månader, 6 månader, 1 år.. osv..

Han är villig att ha en tills den är för stor och sen ja, göra sig av med den på nåt sätt..

Jag tycker ju att en algätare som blev mindre, (nån blev tydligen runt 15cm bara) vore praktiskt, men han vill ändå veta hur fort denna växer..

För att se om han helst ska utesluta den eller inte..

Så ja, ni som har en, ge oss information är ni snälla :)
#2 - 7 maj 2007 21:03
#3 - 7 maj 2007 21:09
De växer ganska fort i början så jag avråder nog till att köpa en sådan.
Det finns flera olika sorters malar som blir mindre och passar i ett 95 liters kar, tex Panaque maccus. Se bara till att du har rötter i karet då det ingår i Panaque maccus diet.
Ni kan kolla in malar och kanske hitta en annan favorit på www.goc.se och drömma er bort.
#4 - 7 maj 2007 21:36
Jens A. skrev:

Får tyvärr inte se länken Jens, och inte gick det att söka på Panaque maccus här heller, Ansjo, för jag är ingen Goldmember..
Men jag ska kolla vidare :) Det är bara sambon som fattade tycke för den där Plecon, jag vet hur det är.. :) Jag blev själv kär i blåa Diskus [:-50] som jag själv inte kan ha.. :(

Men ja, vi hittar nog nån annan bra mal :)

Tack för tipsen!
#5 - 7 maj 2007 22:11
ansjo skrev:
Ni kan kolla in malar och kanske hitta en annan favorit på www.goc.se och drömma er bort.

Lite därför jag länkade till goc som har en hel del att välja mellan;).
#6 - 8 maj 2007 02:45
ansjo skrev:
Lite därför jag länkade till goc som har en hel del att välja mellan;).

Ja, förlåt Ansjo, jag glömde skriva det, vi kollade runt på Goc också... bra sida :)
Tack för hjälpen :)
#7 - 8 maj 2007 05:49
Det finns andra små malar som tex ancictrus

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
#8 - 8 maj 2007 09:04
fougner skrev:
Det finns andra små malar som tex ancictrus

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

Ancistrusen är lite i största laget för ett 95 liters kar.
#9 - 8 maj 2007 20:09
Ja, vi kollade idag, det fanns brun antennmal och så ocotoclius eller nåt sånt.. *skrattar* Ni får hjälpa mig komma ihåg namnet..

Men jag minns inte vad hon sa, om det var dom som var känsliga eller så..

Vi såg Ancistrus också.. men ja, jag tror dom blev stora..
#10 - 8 maj 2007 20:38
Otocinclusen är liten, men ganska känslig och inte en mal man kanske ska börja med. Brun antenmal:confused: vet jag inte vad det är men skulle tro att det är en ancistrus då hannen får som antenner på huvudet när den växer till sig.
Kanske ett gäng Corydoras skulle passa herrskapet, de äter inga alger men är kul när de stimmar omkring i grupp och käkar överbliven mat.
Det finns Corydorassorter som heller inte är så jättesvåra att få lek på och det är en skoj syn.:p
#11 - 8 maj 2007 20:58
ansjo skrev:
Otocinclusen är liten, men ganska känslig och inte en mal man kanske ska börja med. Brun antenmal:confused: vet jag inte vad det är men skulle tro att det är en ancistrus då hannen får som antenner på huvudet när den växer till sig.

Kanske ett gäng Corydoras skulle passa herrskapet, de äter inga alger men är kul när de stimmar omkring i grupp och käkar överbliven mat.

Det finns Corydorassorter som heller inte är så jättesvåra att få lek på och det är en skoj syn.:p

Ja, jag vet inte, det stod brun antennmal, fanns andra antennmalar tydligen när jag sökte på "antennmal", Ancistrus stod det på andra skyltar på djuraffären, så det var inte det dom menade.. men ingen aning..

Ja, vi får se vad det blir för roliga malar.. vi fick se en svart Pleco iaf, på över 20cm, det var en mäktig syn iaf :D

Men ja, det finns nog nån som passar.. vi får kolla.. tack för tipsen :)

Annons