har ca 18 platyyngel, ungefär 4 veckor gamla (i eget kar) varav en har börjat ligga på botten. det har en mörk fläck på sidan, och verkar må allmänt dåligt. kan jag göra något?
Vad har du dem i för kar? I ett sånt i plast som man har i det stora akvariet eller i ett eget akvarie?
För först när vi bara hade ett sånt yngelkar i plast så efter kanske 1-2 månader (vi hade bara 12 yngel) började de dö en efter en, och det började med att de låg på botten o såg allmänt risiga ut och sen dog de. Fick då förklarat att det kunde vara att vattenströmningen inte blev tillräcklig och att vattnet då blev dåligt.
8 dog för oss så vi startade upp vårt gamla 70 liters o släppte dem där. De är stora och fina nu :)
Men har du dem i ett eget stort "kar" så vet jag inte vad det kan vara. Har du kollat nitritet? Man matar ju rätt bra....
Fläcken vet jag inte.
Det är så trist när de börjar dö. De är ju små bebisar man sköter varje dag ju :)
nej, har inte kollat nitriten, men iom att de andra verkar krya (och den där fläcken) så tror jag att det är något annat. ska göra vattenbyte sedan iaf. jag har dem i ett eget akvarium, men det är väldigt litet, kanske 15 liter... gissning.
hos oss var det så att en dog i taget och de andra verkade hur bra som helst. sen nästa morgon låg en till död osv... så de andra verkade friska trots att de senare dog.
lever den fortfarande?