Platyyngel med medfödd missbildning

#1 - 26 januari 2007 08:22
Nu är jag mer förvirrad än vanligt.... [:o] Fick för mig att jag hade lagt in ett inlägg om det här för ca 20 min sen.. Men nu när jag använde sökfunktionen hittade jag inte inlägget...Undra vars jag har skrivit det då [:o] Jag besöker ju en del forum och kollar mailen och så..kan ju ha skrivit detta var som helst.

Ett av platyynglen som jag fick för ett tag sedan har en konstig stjärtfena. Jag minns att jag reagerade på det när de var nyfödda men tänkte sen att jag kanske inbillade mig och därför har jag inte tänkt så mycket mer på det. Idag var detta yngel framme igen och nu såg jag tydligt att det avviker från de andra. Stjärtfenan ser ut så här < Övriga fenor ser ut som på de andra. Detta yngel har lite svårare än de andra när det gäller simningen men det tar sig fram och för övrigt verkar det lika piggt som de andra. Ska jag ta bort detta yngel eller kan det ha ett bra liv som det ser ut? Vill ju inte ha yngel efter denna fisk och jag har ju bara ett akvarium, plus ett plastakvarium utan pump, grus och doppvärmare [:o] [B)] men som innehåller desto mer växter. Guppiesarna som går i det karet nu verkar må bra men törs jag flytta över platyn dit eller dör den då?

mvh Anna
#2 - 26 januari 2007 09:26
Ser fenan ut som en pennudd??

Min erfarenhet ang. detta fenomen är att jag har haft någon/några i varje kull som fått så, och de brukar inte klara sig. Så det bästa är att ta bort det.
Har hört det är torpedsjukan, men det brukar somsagt inte drabba alla!!
Du kan tillsätta lite salt i karet (om du inte redan gjort det).

Håll däremot noga koll att den har så helatiden innan du gör något!
Ibland kan ynglena "fälla ihop" stjärtfenan när de t.ex träter om utrymme sinsemellan! Då kniper de ihop stjärtfenorna och backar mot varandra/viftar med den ihopfällda stjärtfenan... Och efter en stund simmar de iväg och stjärten är somvanligt igen. De ser helfestliga ut när de gör så..som små ettermyror :p
#3 - 26 januari 2007 09:35
Tror att de inte mår bra...

... när jag hade höga nitriter i yngelkaret för att det var nystartat och ynglen var så många blev de så innan de dog... :( Nu är det inte många kvar och 3 har normala stjärtfenor varav en av dem har haft ihopfälld men har nu fällt ut den... Det lustiga är att de även mörknar i färgen när de mår dåligt och ljusnar igen när de mår bättre... :confused: Men mina är ju odlade endlers, inte platy...
#4 - 27 januari 2007 07:20
Tack för era svar :)

Jag tänkte på torpedsjuka/fenklibb när jag såg ynglet men kan de alltså födas med detta :confused: Jag satt och studerade ynglet länge igår. Ibland ser stjärtfenan ut som en pennudd (de andra fenorna är som sagt normala, inte ihopfällda på något sätt) men däremellan så har han mindre stjärtfena, den är lika smal som själva stjärtroten men det syns tydligt att den är utfälld då :confused: Då är den mer rektangulär till formen.

Jag har haft igång karet sen oktober och mätvärdena visar ingen nitrit, platyynglen går i stora karet alltså tillsammans med sina föräldrar samt guppys och en ancistrus.

mvh Anna
#5 - 27 januari 2007 07:40
Jag skulle ta bort den pga missbildningen faktiskt
#6 - 29 januari 2007 11:09
eldhroka skrev:
Tack för era svar :)

Jag tänkte på torpedsjuka/fenklibb när jag såg ynglet men kan de alltså födas med detta :confused: Jag satt och studerade ynglet länge igår. Ibland ser stjärtfenan ut som en pennudd (de andra fenorna är som sagt normala, inte ihopfällda på något sätt) men däremellan så har han mindre stjärtfena, den är lika smal som själva stjärtroten men det syns tydligt att den är utfälld då :confused: Då är den mer rektangulär till formen.

Nä, de FÖDS inte med detta..utan det brukar uppkomma vartefter de växer efter nå'n vecka eller så... Men den KAN alltså "fälla ut" stjärtfenan litegranna??
Då tror jag inte det är riktigt "kört" än! Håll koll på det lilla pyret och avvakta.
Går det ej tillbaka så kommer det nog inte gå så bra...
#7 - 29 januari 2007 11:39
Håller med...

Healena skrev:
Nä, de FÖDS inte med detta..utan det brukar uppkomma vartefter de växer efter nå'n vecka eller så... Men den KAN alltså "fälla ut" stjärtfenan litegranna??

Då tror jag inte det är riktigt "kört" än! Håll koll på det lilla pyret och avvakta.

Går det ej tillbaka så kommer det nog inte gå så bra...

Avvakta... det är så svårt att se på de där småpluttarna... jag har ett guppyyngel med lite krokig rygg... såg från början att rörelserna var fel men avvaktade tills jag är säker... när de blir lite större ser man bättre... min måste snart separeras från de andra för nu ser man helt klart att den är lite böjd :(
#8 - 29 januari 2007 11:58
eldhroka skrev:
Nu är jag mer förvirrad än vanligt.... [:o] Fick för mig att jag hade lagt in ett inlägg om det här för ca 20 min sen.. Men nu när jag använde sökfunktionen hittade jag inte inlägget...Undra vars jag har skrivit det då [:o] Jag besöker ju en del forum och kollar mailen och så..kan ju ha skrivit detta var som helst.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lättaste sättet att hitta sitt inlägg är att gå in i sin profil och klicka på alla in lägg av den här användaren. Är det borttaget så låg det förmodligen fel.[/COLOR][/FONT]

Annons