platyyngel

#1 - 11 april 2006 08:59
Hur gamla är Platyynglen när man kan se skillnad på kön?
#2 - 11 april 2006 16:20
Det är nog lite olika. En del ser du det på när dom är mellan 2-3 cm (några månader gamla). Säkraste sättet att se skillnad är gonopodiet, men jag har också sett beteendeskillnader på mina, men om man kan gå på det vet jag inte eftersom jag inte har hållt reda på vem som är vem.
#3 - 12 april 2006 21:24
[LEFT]Gonopodium som PlatyYngel skriver, det är det absolut enklaste sättet att se på en Platy eftersom det syns tydligt om det är en hona eller hane :)
[/LEFT]
Beroende på hur snabbt din Platy växer och utvecklas så tar det olika lång tid.
#4 - 12 april 2006 23:50
[quote=lunar][LEFT]Gonopodium som PlatyYngel skriver, det är det absolut enklaste sättet att se på en Platy eftersom det syns tydligt om det är en hona eller hane :)

[/LEFT]

Beroende på hur snabbt din Platy växer och utvecklas så tar det olika lång tid.[/quote]

Jo, jag vet hur man ser skillnad på könen, men det var ungefär när man kan se skillnad. Har ca 50 yngel som fortfarande är honor, än så länge.;)
#5 - 13 april 2006 20:55
Det beror nog mkt på vilken typ av mat man ger dem, om den är väldigt näringsrik (till exempel nykläckt artemia som alla rekommenderar här :)) och hur mycket de får/har tillgång till. Jag har upplevt att mina platyyngel blivit könsmogna ganska sent (ca 4 mån kanske mer :confused:), troligen pga att jag bara har matat dem med flingfoder + att jag har ett mindre akvarium (kanske växer fortare med större simutrymme (?). Av mina 6 platyyngel har ett sedan nån vecka tillbaka ett färdigutvecklat gonopodium; såg redan från början att det här ynglets analfena var "spetsigare" än de andras, men utvecklingen från fena till gonopodium har som sagt gått mkt långsamt.

Annons