Hej Jonas,
Jag har tyvärr inte ett bra svar på din fråga. Kan bara berätta min erfarenhet, jag fick nämligen likadant i mitt akvarium. Mina Platysar en efter en simmade ner till botten och andades häftigt. Fällde in fenorna och lade sig under en växt. Ville inte äta eller något. Bara passiva. 3st dog... fler var på G. Jag hade också haft igång akvariumet ett bra tag och varje vecka mätt mina värden så de var ok. Jag köpte mediciner för hundra tals kr och höjde tempen rätt ordentligt och saltade. Allt enligt forum medlemmar och handlarens förslag. Men det hjälpte inte tyvärr... Jag fick göra mig av med den lilla skaran jag hade kvar. Jag kokade allt i akvariet, putsade det noggrant och lät det stå tomt i 3 mån enligt rådgivning. Under tiden skrev jag ut och köpte 1 bok och läste allt allt allt... började om från början och samma visa. Precis... samma. Så inget lyckligt slut för mig. Jag har inte haft akvarium sen dess.
Så jag vill inte skrämmas för mkt... men ett tips... gör dig av med sjuk fisk om inget hjälper.
Hoppas du får många kloka svar på tråden... av mig får du bara en trist men sann historia.
/Micke