platys som inte ynglar

#1 - 10 mars 2004 09:25
Hej hej!
Köpte mina 4 platys i januari. Två hanar och två honor. Men de ynglar inte av sig. Ska de inte vara duktiga på det? Kanske har de gjort det fast ynglen blivit uppätna. Jag har iallafall inte sett några. Funderar på att skaffa fler honor. Eller kan det vara så att de inte trivs hos mig? De verkar iallafall pigga och krya. Någon som vet? jag vill så gärna få lite bebisar...=)

//Karin

Akvariet:
1 st Eldstjärt
1 st Mal
2 st Scalare
5 st Fantomtetra
4 st Platy
#2 - 10 mars 2004 09:34
Jag har en tråd inne samtidigt med dig. Det kan ju vara som så att någon har käkat upp dom. Eller så kan det vara så att de inte är könsmogna än. Trodde faktist inte att mina platyhonor var mogna än men det verkar vara yngel från dom som finns i mitt kar.

Håller tummarna att du snart ska få känna lyckan av att få yngel!
#3 - 10 mars 2004 10:29
Har du dina platy tillsammans med Scalarer så är jag ganska så säker på att dom smaskat i sig hela bunten om du fått några yngel.
Jag har fått svärdbäraryngel ett par gånger och mina scalarer ett riktigt skrovmål båda gångerna.
#4 - 10 mars 2004 10:32
Du har några som gärna tar platy till lunch,scalaren och även eldstjärten kan knycka ett.Tips mata med frysta mygg och cyklops några gånger i veckan de stimmulerar för lek.
#5 - 10 mars 2004 17:56
Tackar för alla svaren.
Idag har jag köpt en till platy hona, så nu har jag två hanar och tre honor. Dessutom köpte jag en sån där "yngelkasse" så jag ska stoppa i honorna dit om de blir tjocka. Frågan är bara hur jag ska veta när det är dags...
tackför tipset om mygglarverna, såna ska jag genast införskaffa.

Sen gäller det bara att se til latt det finns någon som vill ha de små barnen när det är dags, annars lär det bli lagom överbefolkat i akvariet..

tack igen...=)

#6 - 15 mars 2004 20:37
Jag har lärt mig att när det närmar sig så får honan ett mörkt parti(ynglen) i magen ner mot analöppningen. Det stämmer på mina fiskar.
#7 - 20 mars 2004 22:04
Faktum är att jag oxå undrat över att platys sällan ynglat av sig. Vid flertalet tillfällen har jag haft röd wagtail-par utan att ngt hänt. Jag har inte ens sett hanen använda sitt gonopodium vid ngt tillfälle. Inte alls som hos guppys. Så jag har börjat undra om fertiliteten har påverkats på de platys som säljs i affärerna. Andra ungfödare som passerat mig förbi har åtminstone ynglat av sig ngn gång.

Taxam kommentarer.

/ Erik
#8 - 21 mars 2004 20:09
Hej,
jag håller helt och hållet med föregående. Jag har också wag-tail platys som inte ynglar av sig alls. Jag har aldrig sett att dom har försökt ens. Däremot mina black-molly håller på hela tiden så det borde inte bero på något fel i mitt akvarium.

Hälsningar
Linn
#9 - 21 mars 2004 23:29
Hej!
jag har läst i en bok om akvaristik att Wagtail fiskarna oftast är sterila...med andra ord det är sällan man får yngel av dem men det händer naturligtvis annars skulle dessa arter inte finnas.
Men jag vet inte:)
#10 - 27 april 2004 19:34
Jag väcker liv i den här tråden igen. Jag hittar inte igen en annan tråd där det diskuterades om liknanade erfarenheter. Att somliga platy-hannar helt enkelt saknade intresset. Ytterligare veckor har gått men jag har inte sett ett enda försök från wagtail-hannens sida. Paletterna har lekt (se min hemsida), Pärltandkarpen likaså och Endlers-Guppy har yngel (och vad gäller Blå gurami misstänker jag att det nog är två hanar i alla fall) men ingenting från Platyn.

<b>Då slår det mej </b>att på 60-talet (i alla fall) hävdades det att alla framodlade färgvarianter föredrog viltfärgen som partners... Är denna åsikt fortfarande aktuell? Men å andra sidan - när såg någon en viltfärgad platy eller svärdbärare sist?

I förlängningen kan man ju oxå fundera på om ett rött yngel inte uppfattas som tillhöra den egna (dvs viltfärgade) stammen och därför lättare bli uppätna av mamma och pappa som inte sett sej själva i spegeln... Ynglen är ju knappast kamouflerade precis. Någon som vet mer?
#11 - 27 april 2004 22:00
Oj oj...

Jag har efter lång väntan äntligen lyckats få Platyyngel. Först hade jag fem röda Musse Piggplaty LÄÄNGE och inga hanar verkade intresserade. Sedan bestämde jag att barnen slulle få ett eget platyakvarium och flyttade över musse piggerna till detta samtidigt som jag köpte till lite andra färgvarianter för färgpraktens skull OCH VIPS! Nu har jag fem överlevare sedan en vecka tillbaka från två honor. Inga av de paren som hör ihop är intresserade av varandra. Knepigt?! Kanske syskonkärlek??

Jag låter naturen ha sin gång... Har begränsat med plats i akvariet så överlevarna får inte bli för många. Därför ingen födkasse bara lite flytande hornsärv som de stora platyna tycker är lite sticksigt att simma i. Platy är själva ganska duktiga på att hugga in på sin egen avkomma. Såg när en hona födde och vips var där en hane som mumsade i sig. Jag som trodde han var på jakt efter en villig hona...

Sån är min erfarenhet...

/Jenny [:-153]
#12 - 29 april 2004 20:17
hej!
Jag har faktiskt hört i min zoo butik att de flesta wagtail platy är sterila. Det är klart att det finns ynglande också annars skulle de ju inte avlas vidare men det är ganska sällan. Vet inte om det är sant men jag har också en hona som ALDRIG ynglar, medans hennes vanliga platy kompis håller på hela tiden..det e konstigt.

Ville bara säga det:)
#13 - 19 maj 2004 18:27
Hej!

Har Wagtail-platy och dom ynglar med jämna mellanrum. Dom verkar dessvärre inte få så stora kullar så det gäller att vara snabb med håven eftersom dom snabbt blir mat till föräldrar och andra fiskar.
Sen tar dom tid på sig att växa. Jag flyttar dom till en yngelkasse, men man kan ha dem i en kak-eller glassburk också om man byter en liten del av vattnet varje dag. Men det som jag förundrats över är att de yngel som klara sig ute bland de andra fiskarna växer mycket fortare än dem man isolerat. Har någon nån ide´ om det?
Mvh Tina
#14 - 19 maj 2004 18:45
Har ökat på mitt platybestånd med några extra.Och fortfarande inga bebisar! De kanske är sterila ändå...=( har ju bara wagtails. Kanske man skulle köpa någon annan färg också och se hur det går. Men då kanske det blir svårt att sälja dem till en affär sedan.

//Karin
#15 - 21 maj 2004 17:57
Pratade med en tjej i dag i en zoo-affär och hon hade aldrig hört talas om att wagtailplaty skulle vara sterila.... Kan du inte isolera en hona och avvakta om hon får några. Det kan ju vara så att dom inte får så många yngel åt gången och att dom då lätt blir mat...
#16 - 21 maj 2004 18:06
Ursprungligen skickat av erikthur<b>Då slår det mej </b>att på 60-talet (i alla fall) hävdades det att alla framodlade färgvarianter föredrog viltfärgen som partners... Är denna åsikt fortfarande aktuell? Men å andra sidan - när såg någon en viltfärgad platy eller svärdbärare sist?

Jag har en hane och 3 honor av viltformen platy, som nu är ungdjur som jag tänkt avla på för att bibehålla den naturliga arten. =)
#17 - 21 maj 2004 18:17
Ursprungligen skickat av TIFO

Pratade med en tjej i dag i en zoo-affär och hon hade aldrig hört talas om att wagtailplaty skulle vara sterila.... Kan du inte isolera en hona och avvakta om hon får några. Det kan ju vara så att dom inte får så många yngel åt gången och att dom då lätt blir mat...

Jag tyckte mej vara ganska säker på att min hona kunde ha fött under påsken när vi var bortresta. Isolerade sedan honan i en födkasse där ynglen kunde smita ut och ha cirka 80% av akvariet för sig (kontrollerades minst 2 ggr per dagar efter detta)... NOTHING NOTHING NOTHING...
Under tiden dog hanen i ett annat akvarium.

Jag vill gärna uppmana alla som kan att hålla den vilda formen av platy eller annat för den delen. Såg en tråd om svärdbärare där vildformen inte var känd. Det finns vildform av platy i Göteborgsområdet det vet jag. Kontakta mej om ni inte hittar det...

#18 - 21 maj 2004 18:22
Tack för erbjudandet Erik!

Kan behöva lite annat blod då alla kommer från samma familj och jag spontant känner att jag skulle vilja ha lite andra blod i karet än en enda... Hör av mig till dig!
#19 - 21 maj 2004 18:34
Nu har jag mailat dig. Hör av dig till mig om det inte nåt fram genom zoopets maillänk.

Mvh Marie

Annons