Platys och ciklider?

#1 - 15 januari 2008 18:03
Har för mig att man inte ska ha ciklider med "andra" fiskar eftersom cikliderna vill ha lite salt(are) vatten. Nu har jag läst lite här på forumet där folk blivit rekomenderade att ha ciklider med guppys osv.

Vad stämmer egentligen? Är det olika mellan ciklider och ciklider? Är sugen på att ha några dvärgciklider tillsammans med mina platys, men har ingen aning om det fungerar över huvud taget och vill absolut inte blanda fel, så att säga.
#2 - 15 januari 2008 18:14
Dvärgciklider går utmärkt med platys då de är mer agressiva inom arten. En annan sak, ciklider ska inte ha [COLOR=black]salt[/COLOR] vatten
#3 - 15 januari 2008 20:37
Dvärgciklider går utmärkt med platys då de är mer agressiva inom arten. En annan sak, ciklider ska inte ha [COLOR=black]salt[/COLOR] vatten

Tackar för svaret! Ja där ser man verkligen att man inte ska lyssna på djuraffärerna :rolleyes:
#4 - 15 januari 2008 20:44
Ophelium skrev:
Tackar för svaret! Ja där ser man verkligen att man itnte ska lyssna på djuraffärerna :rolleyes:

Nej, det är det inte alltid man ska göra. En fråga bara. Vilken dvärgciklid hade du tänkt dig?
Ser fram emot bilder ;):D
#5 - 15 januari 2008 20:45
Förresten, välkommen till Zoopet:)
#6 - 15 januari 2008 21:20
Tack! Det har jag inte riktigt bestämt mig för än, vet inte vilken som skulle funka bäst. Är det bättre att ta en ciklid från sydamerika än en från afrika? Med tanke på platysarna då, miljö osv.
#7 - 15 januari 2008 21:32
Igentligen skulle det vara bättre om du hade från östafrika då de går i samma ph som platysarna men nackdelen med det är att de antagligen kommer bli alldedes för agressiva för platysarna medans de väst afrikanska samt SA cikliderna föredrar ett lägre ph och har ett mildare tepmerament. Så det är lite svårt att säga på rak arm från vilket område du skall ta fiskar ifrån.
#8 - 16 januari 2008 15:24
Okej, jag hade nämligen funderat på några Lamprologus Ocellatus (dessa)

Men är de för aggressiva tror du?
#9 - 16 januari 2008 15:35
Nej, de kan du ha utan problem. Ocellatusarna håller ju även till nere vid botten medans platysen håller till högre upp så det blir inga direkt försvar av reviret då.
#10 - 16 januari 2008 15:52
nätan allaapistogrammaarter e skoj och fina .mina favvo e agazisi och cakatudie (tror jag de stavas). palettciklid e också skoj.

va du en tar hoppas de går bra :)

MVH daniel

Annons