platys o grottor?

#1 - 26 december 2006 20:15
Hej!

Köpte mina tre första fiskar idag och har precis mätt alla värden igen, och de är bra!

Men är det vanligt att de gömmer sig i grottor? Tycker att de gömmer sig där ganska mycket. Emellanåt är honorna livliga och simmar om kring och upptäcker, hanen är lite mer försiktig, men har vid tillfälle hittat honom med en hona i en trång grotta.

Kan det vara att växtligheten inte är så tätt ännu att de söker sig till grottor istället?
#2 - 27 december 2006 00:03
Jag hade en stor grott liknande rot som de tyckte om att gömma sig under men de var ju inte direkt alltid där utan bara lite till och från.. tycker de simmar mäst vid ytan och rutan när de ser att man kommer för då vill de ha mat hehe.
#3 - 27 december 2006 00:15
De ær oftast lite osækra i børjan, blir sækert bættre i morgon eller så =)
Har aldrig mærkt att platy i øvrigt ær speciellt skygga utan de brukar i princip alltid vara framme.
#4 - 27 december 2006 07:07
Tack för era svar. När timern släkte ljuset igår så började de simma omkring lite igen, efter att ha gömt sig i bakgrunden.
När jag imorse tände ljuset i rummet (inte akvariet) så var de spårlöst borta - gissar att de alla gömt sig i den stora grottan. Men nu simmar de runt i mörkret :)

Var mest orolig för hanen igår då han var så avvaktande och ibland låg oc tryckte med ryggen mot en sten som stack ut :( Men han var väl lite rädd fär den nya omgivningen.

Ska mata dem lite försiktigt idag, de fick inget av mig igår.
#5 - 27 december 2006 10:43
Matade lite försiktigt, honorna åt men hanen jagade först några flingor men ratade maten :(

Han har simmat runt lite, men står mest och trycker under en sten...
#6 - 29 december 2006 03:54
Platy bryr sig vanligen inte om grottor o jag har inget sånt i de akvarium där jag har Platy.. men de gillar att ha lite snår med växter.. låter som de inte riktigt känner sig hemma i ditt akvarium än.. har du bara dessa 3 Platy i ditt akvarium ? Kanske lösningen är att skaffa lite flerfiskar som är mer framme så kommer nog Platyn fram också.. för de är normalt inte alls skygga.
#7 - 29 december 2006 06:34
Hej!

Tjejerna tror jag trivs riktigt bra, de far runt en massa och kommmer ofta fram när man sätter sig och tittar på dem. Hanen är mer reserverad men är hyfsat mycket med de andra, men mycket själv också och gillar att gömma sig på alla möjliga ställen, grottor, under roten och bland växterna. Matade den lite igår mer och honorna jagade maten som galningar - medan han bara åt pytelite, honorna simmar med alla sina fenor utspända och är så vakra, medans hanen sällan har sin ryggfena utspänd, så det är mest hanen jag är orolig för.

Tänkte den 2 januari skaffa 2 st ancistrus, vill ju ta det försiktigt med befolkningen för vattenvärdenas skull (har varit bra hittintills *peppar peppar*), men det borde kanske gå att skaffa en Platy hona till, eller vad tycker du?
#8 - 29 december 2006 19:58
Bra att du tar det lugnt med insläppandet av fiskar.. visst blir det bra med fler Platy.. de går gärna i grupp o helst ska man ha fler honor än hannar. Ancistrus är en trevlig mal så den ska du absolut testa. Men Ancistrus vill gärna ha ngn liten trärot att gnaga på, men det kanske du har i ditt akvarium.
Bilagor:
#9 - 30 december 2006 13:53
Trärot har jag en stor och två mindre, har satt lite javamossa på två av dem!

Har varit borta ett och ett halvt dygn och har idag gjort mitt första delvattenbyte! Hanen låg och gömde sig lite när vi kom hem men simmade runt med honorna när jag bytte vatten och var för första gången riktigt matglad idag :)
Ev köper vi de tre fiskarna redan imorgon om vattenvärdena är bra!

Gott nytt
#10 - 30 december 2006 14:38
Det låter perfekt det där.. jag blir lite nyfiken på ena färgen på dina Platy, du skriver månmjölksfärgad ? Det är en färgvariant som ja galdrig hört talas om, hur ser en sådan ut ? MånPlaty vet jag vad är.. men detta var ngt nytt för mig.
#11 - 30 december 2006 14:51
det var vad affären kallade den.

Den är ganska vitglänsande med rödorange stjärt, bifogar en dålig bild :( De är svåra att fånga på bild
#12 - 30 december 2006 17:43
Jag har en nästan precis likadan - fast en wagtail (svarta fenor och mun) :p
De är jättefina!

Platysar behöver ofta lite tid på sig för att bli "varma i kläderna" i nytt akvarium. De är ena jättehärliga firrar!
#13 - 30 december 2006 17:48
ja det är de! Wagtail är också fina! Är sååå förtjust i mina honor!
#14 - 30 december 2006 17:58
Jag är totalt såld på platysar :D :D
Även kallad "platynörd"..har t.om namn på alla!

Mitt platyakvarium (62 - liters)
http://www.djurportalen.nu/visa_bild_raw.php?id=500_1.jpg
#15 - 30 december 2006 18:12
Va fint! Mitt finns bild på i blogg-länken nedan, dock utan fiskar :)

Sonen som är 5.5 år har döpt våra, hanen heter Nemo, vår wagtailhona heter Doris och månmjölksplatyn (eller vad de kan heta) heter Korall.
#16 - 30 december 2006 18:28
Kul att de börjat titta fram lite nu. Honan på bilden var jättefin. Själv är jga svärdbärarnörd. Hoppas allt går bra när du släpper i nya fiskar.
#17 - 30 december 2006 18:47
Hej Mysaan, kul att "känna" någon från ett annat forum :) Hoppas allt går bra med lite nya fiskar imorgon, ska ta vattenprover innan vi åker till Zoo-affären så är man liiite säkrare.

Lycka till med dina yngel!
#18 - 30 december 2006 18:50
Det kommer säkert gå bra ska du se. Ta det bara lungt med ikoppningen och ökningen av antalet så. När vi startade Daniels när han var 3 år så vart vi lite ivriga och köpte på oss för mycket fisk så det har tagit tills i somras innan vi fick det stabilt och bra.
#19 - 30 december 2006 19:11
lisopasi skrev:
Sonen som är 5.5 år har döpt våra, hanen heter Nemo, vår wagtailhona heter Doris och månmjölksplatyn (eller vad de kan heta) heter Korall.

Nemo - heter min kampfiskhanne :p

Mina tjejer heter Dottie, Lill- Berta, Snövit (min mån - wagtail), Ruby, Musse och Sunny.
Sen har jag 3 halvstora yngel:
- Godzi (Godzilla), Hanni(Hannibal) och Dido :D
#20 - 30 december 2006 20:10
Här är en bild på hanen och en bild på honorna, inga jättebra bilder dock!
#21 - 30 december 2006 20:12
Mysaan skrev:
Det kommer säkert gå bra ska du se. Ta det bara lungt med ikoppningen och ökningen av antalet så. När vi startade Daniels när han var 3 år så vart vi lite ivriga och köpte på oss för mycket fisk så det har tagit tills i somras innan vi fick det stabilt och bra.

Oj, det tog sin tid det. Vi får ta det lugnt efter dessa!
#22 - 30 december 2006 20:14
Healena skrev:
Nemo - heter min kampfiskhanne :p

Mina tjejer heter Dottie, Lill- Berta, Snövit (min mån - wagtail), Ruby, Musse och Sunny.

Sen har jag 3 halvstora yngel:

- Godzi (Godzilla), Hanni(Hannibal) och Dido :D

Fina namn, Nemo är nog rätt vanlig med tanka på filmen...
Har läst ganska mycket du skrivit sedan jag hittade sidan då du har Platys :)

Gott Nytt År!
#23 - 31 december 2006 13:46
Då har de fått lite sällskap :)
Min wagtail hona blev dock lite sur och gjorde lite attacker mot den nya komet-platyn. Sedan gick min wagtail och gömde sig i en grotta och surade.
Den andra två platysarna ser ut att tycka det är kul. Min månmjölkshona eller vad den sorten heter blev mycket nyfiken på malarna och är framme och tittar på den ene titt som tätt.

Komet platysen som jag köpte idag gick i affären i samma kar med de ansistrusarna jag köpte, ansistrusarna började genast att undersöka/äta alger på mina trärötter :)

Gott Nytt År till er alla!
#24 - 31 december 2006 14:04
lisopasi skrev:
Oj, det tog sin tid det. Vi får ta det lugnt efter dessa!

Jo det tog tid och vi drabbades av svartalger och fiskdöd på löpande band. I våras rev vi upp allt och hade storrengörning satte in nya växter och lät de få fiskar som fanns kvar gå själva i drygt 2 månader innan vi köpte till fler.
#25 - 31 december 2006 14:33
vad skönt att ni fick rätsida på det!
#26 - 2 januari 2007 13:22
Har gett dem en ärta att dela på idag, de är som galna :)

Dock är min wagtail fortfarande skitsur, har varit det sedan i förrgår då vi släppte i en guldkomethona. Hon ligger under en stor trärot och surar ganska mycket. Har t o m börjat fundera på om hennes fena är ett underutvecklat gonopodium... det skulle iallafall förklara hennes/hans sura beteende med tjuvnyp etc

MaxRobban: Tror även att den hona som kallades för månmjölksplaty i min Zoo-affär bör kallas förr Dawn, eller? Det är iallafall den till vänster på bilderna.

God fortsättning
#27 - 2 januari 2007 15:22
Vilka fina fiskar! Själv sitter jag just nu och klurar på hur jag ska få mitt andra ancistruspar att leka. Hur många fiskar har du nu?
#28 - 2 januari 2007 17:06
Mysaan: har dessa fyra platys och sedan 2 st små ancistrusar på ca 2 cm, hur gamla kan de vara då tror du?
Du kanske får fixa en bättre grotta till dem?
#29 - 2 januari 2007 17:26
#30 - 2 januari 2007 17:51
Tack Healena!
#31 - 2 januari 2007 18:58
Oj svårt att säga. Mina ancistrusar är 4-6 veckor ungefär och de är 1½ cm ungefär. Så jag skulle gissa på att dina är kanske 3 månader.
#32 - 2 januari 2007 19:01
Tack Mysaan!

Annons