Platys - hur många..?

#1 - 2 november 2006 14:31
Rådge mig:

- Hur många platysar kan jag belasta mitt 62- litersakvarium med?
Har idag 8 + en pleco. Detta kommer bli ett akvarium med endast platysar (och pleco då).

Måste börja planera hur jag ska placera ut mina yngel om alla överlever ;) Det är 7 yngel. Troligtvis får de till en början släppas ut i sagda akvarium - och sedan om/när de vuxit till sig ordentligt placeras ut i de andra jag har. Ska de ner i mitt 115- liters lär de vara bra stora p.g.a farbror Voldemort (grinig eldstjärt). Men bara de ej är röda eller har svarta fenor borde det funka. Han gick med platysarna från början, så jag såg vilka han inte tolererade - och det var just rött & svart!!

Det lutar åt att min kampfisk Nemo får bo kvar i 20-liters sålänge han lever.
Så så blev det med det "tillfälliga akvariet" *S*..
Men det kanske kan få plats några få platysar där en kortare tid?
#2 - 3 november 2006 01:31
Tror att du kan ungefär dubbla, dvs ta hand om alla dina yngel som är på gång att växa till sig. Men ser att det är inget problem med att ha Platy i ditt andra akvarium, de fiskar du har där kan funka med Palty också..

Men desto fler Platy du har i ditt mindre akvarium, desto mer noga får du vara med dina vattenbyten..
#3 - 3 november 2006 08:08
Platy är ganska bra på att bli fler!
Såg något jättekul för någon dag sen.
Mina små oranga yngel hade svarta fenor!
Mamman är orange medans pappan mäst troligt är en röd wagtail.
Å ungarna blev oranga wagtail! Skulle vara kul om de fick mussetäckningen också!
Den svarta mussetäckningen brukar komma sent så jag blev så förvånad när jag såg att mina pyttesmå yngel (ca 2 veckor) hade svarta fenor och mun.
skitsöta är dom!
Vet att de här inte hade med din fråga att göra... men jag vet inte vad som hände...

Det är ju lite synd att Voldemort inte tål röda platy... eller svarta fenor. Tycker nog de för att de är dem jag gillar... och har.

Hur ser de platys som han tolererar ut?
#4 - 3 november 2006 13:16
Mina yngel håller också på att färga ut :D
De är i olika ålder och från olika "kullar".

Det största "monstret" (jättestor - snart utsläpp på G) har talat om att h*n minsann tänker bli en tuxedo (orange botten & svart) med gult ansikte :p , sen har jag också en wagtail (svarta fenor & mun) som troligtvis för övrigt blir gul. Jag har kanske en tuxedo till på g - men den är bara en vecka ännu..den blir hursomhelst vit/gul i botten. Blir den inte tuxedo så blir den som mamman - fläckig.
Sen har jag 2 gulorangea som antingen blir enfärgade eller sunset. Mamman där är troligtvis en sunset (osäker - såg ej vem som ynglade en kull). Ett yngel är helgult, och det sista lilla pyret är gult, och får någon svart teckning på svansroten..kanske musse????
Båda mina hannar är tuxedo, så vem som är pappa är svårt att säga. Man kanske kan se när de blir större..en av hanarna är nämligen en hi-fen, och den andra är troligtvis en svärdbärarkorsning (stor & långsträckt).

Om alla överlever återstår väl att se...

Min eldstjärt gillar helst enfärgade platysar :p
Eller "gillar & gillar"...rätta ordet är väl tolererar.. :D
Han är en charmig stygging.
#5 - 3 november 2006 17:20
Att de ä kul när man ser vilken teckning ungarna får!
Har bara en hona som ä tuxedo. Den och wagtailen tycker jag är snyggast.
Den här hanen är lite häftig men passar inte riktigt in med mina andra
http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1162570719.jpg
Han är väldigt ljusgul med röd rygg och röda fläckar och sen har han musse på stjärten. :p
Lite rörigt men kul!
Musse ynglen brukar visa sig genom att först få de två små prickarna först och sen tonar mittenpricken fram.
Kul med nån som gillar platy lika mycket som jag! :p
Såg en rolig sak i dag! Trodde alla mina större yngel var honor men tyckte det var konstigt att hanarna bara jagade vissa...
Såg i dag att två av dem som de inte jagar hade fått en liten "snas"!:D
Ja kan inte stava till den där geopodium-saken. De såg nästan rätt ut :p Men de låter inge kul!
Dessa var då ca 2 cm. den ena håller fortfarande på att ombildas men de syns vad de ska bli!;)

Tycker charmen med platy är att alla inte ser lika dana ut.
Och sen är de finare än guppy!
Fast endlers är ganska häftiga!
#6 - 3 november 2006 18:02
När jag hade platy hade jag problem med en grymt elak platyhane. Den gick inte att ha med andra hanar! Nu har jag svärdbärare som jag tycker är mycket friskare än platy och jag har bara 1 hane. Vågar aldrig mer köpa 2 av platy/svärdbärare.
Man brukar säga 1cm fisk/l vatten så du får väll räkna ut hur många platy det blir....:) Eller starta ett till akvarium till platy yngel??? :D
#7 - 3 november 2006 20:22
Har två hanar tillsamman och två ynglingar
Dessa har jag aldrig sett jaga varandra eller ens bry sig om varandra.
Iblad har jag sett de två vuxna hannarna jaga bort alla andra fiskar än en hona från ett hörn men inte göra minsta utspel mot varandra!
Hade en annan hanne förut och dessa två kunde ibland stå paralelt med varandra och spänna sig för för varandra. deta varade bara några sekunder sen fortsatte de som vanligt.
Tror du med lyckat resultat kan ka två eller till och med fler hanar med varandra utan problem!
#8 - 3 november 2006 20:32
Jag kanske hade otur, vet ej. Men min ena hane jagade den andra så fort den flyttade sig från en hörna på botten. Detta var i ett 375l akvarium! Fick rädda den stackaren till ett annat akvarium. Gör aldrig om misstaget i alla fall.
#9 - 3 november 2006 20:43
De va konstigt.
Annar brukar de ju inte så elaka.
har några riotetra å de kan man säga ä riktiga monster!
En av dem stressade nästa ihjäl en av mina hannar!
De va ju ett stort akvarium. Lite konstigt tycker jag.
#10 - 4 november 2006 09:07
Hannarna har jag aldrig haft problem med - bara jag haft tillräckligt med honor åt dem! Jag har hört 3 honor per hane, och har jag den konstellationen funkar det utmärkt! Däremot har jag en HONA som är "oggig" och bossar i akvariet :D Mamman till en yngelkull - Dottie (fläckig), och hennes yngel verkar ha fått en skopa av hennes humör :p

Jag är en RIKTIG platy - nörd :D Är helt platyfrälst!
Har inte en platy som är lik den andra, och alla har olika personligheter också!

Tittar hellre platy-akvarium än TV nuförtiden :D :)

Jag är dålig på att räkna *S*. Vill ha så många som möjligt i akvariet - utan att någon lider skada! Vattenbytena slarvar jag ALDRIG med - varje vecka sker de!

Annons