Platys försvinner spårlöst..

#1 - 11 mars 2007 18:46
... men först blir de väldigt magra och sneda i kroppen. Vi har från början haft nio platy och fyra guppys i ett 54-liters akvarium, 27 grader, pH strax över 7, ingen nitrit.

Sen några veckor tillbaka har fiskarna börjat försvinna spårlöst.. vi har sett att några fiskar blir väldigt sneda i kroppen, och otroligt magra. Jag lägger upp en kass bild, som man iaf kan se konturerna på fisken på.

Jag läste att det kan vara fisktbc. Går det inte att bota? Hur ska man gå tillväga för att bli av med det? Inte många fiskar kvar i akvariet nu. Och vad kommer det ifrån? Vi har inte stoppat ned några nya saker i akvariet på flera månader, långt innan "besvären" började. Tacksam för svar!

Martin
#2 - 11 mars 2007 22:37
Ja, låter tyvärr som om ni fått fisktbc.

Att ni inte köpt nya fiskar på länge har inte så stor betydelse, då fisktuberkulos kan ta ett bra tag innan den bryter ut.

Det betyder också att smittan ofta hunnit sprida sig till de flesta fiskarna innan man ser symtomen.

27 grader är lite i varmaste laget för Platy och Guppy. 22-24 vore kanske bättre.

Botemedel är det ont om, så det bästa är att snabbt ta bort de fiskar som visar symtom och hoppas att resterande inte hunnit få sjukdomen.

MVH/Anita
#3 - 12 mars 2007 07:55
Följdfråga:
- Är "krokigheten" ett tecken på fisk - tbc?
Jag har nämligen 2 yngel med liite uppåtpekande stjärtfena & ryggrad.
Men jag har trott det varit genetiskt...det minsta växer dåligt, men de är runda och goa.

Undrar bara om jag bör vara orolig *nojjig* :confused:
#4 - 12 mars 2007 11:42
oj, har inte sett något liknande..Fisktbc har jag inte hört talas om, men Nu vet jag ;)

jo, jag hade en sjuk platy som också bara försvann...måste ha blivit uppäten efter att den dött, för jag tror inte Guppyn äter dem levande i alla fall. :p

Annons