Platys dör + kliande malar

#1 - 10 januari 2005 18:17
Idag fick sambon avliva en Indian Platy hona. Hona hade magrat kraftigt och ville inte äta. Hon drog sig undan och till sist låg o flämta på botten. Fler Platys har dött, men dom magrade inte utan bara tynade bort.En Tuxedoplaty dog för ca 2 veckor sen. Innan dess en Musse pigg Platy (för ca 1 månad sen) Innan dess en annan Tuxedo. Undrar om det är åldern som har tagit ut sin rätt?
Jag har problem med kliande fiskar också. Fast Platysarna har inte kliat sig, bara pansarmalarna. Har provat med Sterazin och det funkar inte.. Andra förslag till kliande fiskar? Ser inga synliga parasiter.

mvh Drakulla
#2 - 11 januari 2005 08:29
[QUOTE=Drakulla]Idag fick sambon avliva en Indian Platy hona. Hona hade magrat kraftigt och ville inte äta. Hon drog sig undan och till sist låg o flämta på botten. Fler Platys har dött, men dom magrade inte utan bara tynade bort.En Tuxedoplaty dog för ca 2 veckor sen. Innan dess en Musse pigg Platy (för ca 1 månad sen) Innan dess en annan Tuxedo. Undrar om det är åldern som har tagit ut sin rätt?
Jag har problem med kliande fiskar också. Fast Platysarna har inte kliat sig, bara pansarmalarna. Har provat med Sterazin och det funkar inte.. Andra förslag till kliande fiskar? Ser inga synliga parasiter.

mvh Drakulla[/QUOTE]

Om du har provat med Sterazin har jag inget mer förslag på hjälp, men jag kan tipsa om den här tråden, som jag tycker ger en vettig förklaring på varför just platy och andra ungfödare drabbas.

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=68738&page=1&pp=10

Framför allt längst ner på sidan 1 och på sidan 2 finns bra sammanfattande inlägg.

Mina fiskar verkar ha återhämtat sig. Jag har inte så många kvar nu iofs, men dom jag har mår bra efter Sterazin-behandling. Aldrig mer platy eller molly för min del, dock.
#3 - 11 januari 2005 08:39
Nitrit angriper fiskens slemskikt och fisken visar symtom på irriterat skinn genom att tex.skrubba sig mot stenar.
Symtomen är lätt att förväxla med parasitangrepp.
Tja, de dör av nitrit också.
#4 - 11 januari 2005 14:18
Men jag har ingen nitrit i akvariet! Skinnet har inga synliga märken, prickar eller skador.
#5 - 11 januari 2005 14:23
Mina platys och guppys hade liknande symptom för några månader sen.. de blev smalare och smalare, åt inte och till sist dog de. jag fick höra att det troligtvis var inälvsparasiter och att man ska plocka upp fisken direkt man ser att den magrar för att parasiten inte ska kunna vandra vidare i akvariet. jag plockade upp mina magra fiskar och två till efter det och vips försvann dessa symptom..

Annons