Platyhona som inte "fäller ut" fenorna

#1 - 8 januari 2004 11:15
Hmm, någon som har en aning om varför hon gör så?
Har haft vita prick en gång och då vet jag att de drabbade höll ihop sina fenor, men jag kan inte se några prickar på henne. Kan det vara nåt på gång, eller är hon bara "dum"? Hanen verkar vara väldigt intresserad av just henne och jagar bort de andra honorna när de kommer i närheten.
#2 - 8 januari 2004 11:20
Hej,

Av egen erfarenhet vet jag att det oftast inte är ett bra tecken när en platy håller ihop fenorna. Men visar hon några andra symptom? Är hon mager, håller sig undan, hur är avföringen osv? Svårt att diagnostisera utan att veta mer.

Hälsningar
Linn
#3 - 8 januari 2004 11:34
Hon kanske håller sig undan lite mer än vanligt, men inte så mycket mer.
Avföringen har jag ingen aning om just nu, får observera henne en stund så får vi se.
Hon är inte mager, men däremot så har de båda andra honorna fått yngel en gång var och ser ut att vara på väg igen, men hon verkar inte bli "gravid" alls.
Just nu står hon vid insuget till pumpen.
#4 - 8 januari 2004 12:08
Mina platysar har nyligen varit dåliga allihop, med hopdragna fenor och stillastående vid pumpen eller botten. De har dessutom bajsat vita trådar. Jag pratade med min zoo-affär och de rekommenderade medicinen octozin och det har faktiskt hjälp. Endast en av sex har dött, resten har piggnat till och beter sig nu som vanligt. Vet inte om det är samma för dig men det fungerade för mig.

Linn
#5 - 8 januari 2004 13:33
Octocin? Men vad var det dom hade då? Vet inte om jag vill köra i nåt medel innan jag vet mer vad det kan va. Kan det vara vita prick, fast prickarna inte kommit än, eller dyker de upp direkt?

Annons