Platyhona förvunnen.

#1 - 15 augusti 2007 11:21
I måndags var hon i akvariet, simmade runt fet som vanligt, (har nyligen fått barn så hon skulle inte ha det riktigt än) min kompis var här och såg fiskarna och påpekade att den här honan var lik hennes..

Vi pratade om det osv, så ja, jag minns att jag såg till henne på måndagen.

Måndagkväll minns jag inte riktigt, men jag tror jag såg till henne då med.. Brukar kolla morgon och kväll att jag ser alla fiskar. (utom Ancistrusen som kan vara här och där då)

Men på tisdagmorgon var hon borta.
Såg inte alls till henne.

Kom hem med lite mer javamossa och planterade, bara på rötterna och jag rotade lite i sanden, flyttade en växt men gjorde inget mer, såg fortfarande inte till henne.

Igårkväll vände jag på stenar, rötter allt vad jag kom åt.. hon syns inte till.

Idag kände jag efter i en ihålig konstgjord rot jag har, om grenarna var ihåliga, tänkte om hon fastnat men grenarna var inte det..
Kände i sanden så gott jag kunde.. men hittar henne inte..

Samtidigt har vi fått lite nitritvärden nu, bytte vatten nu, får se om det går till sig.. nitriten har kommit mellan söndags och idag, i söndags då jag kollade nitrittest och bytte vatten pga det vanliga veckovattenbytet, så var allt okej.

Kan hon ligga och ruttna eller vad? Vad gör man? kan det ruttna och man byter vatten och har sig och sen "gå över av sig själv" eller måste jag riva upp allt i hela karet och leta igenom sanden, eller vad gör man?

Usc, jag är helt förtvivlad nu :(
#2 - 15 augusti 2007 11:25
Har hon dött och du inte hittar henne så är det troligt att de andra fiskarna har ätit upp kroppen de gör det så inte alltid man hittar de.
#3 - 15 augusti 2007 11:27
Har du kollat bakom akvariumet ifall hon hoppat ut? Någon katt kanske ätit upp henne?
#4 - 15 augusti 2007 11:31
Vic skrev:
Har du kollat bakom akvariumet ifall hon hoppat ut? Någon katt kanske ätit upp henne?

Jag har kollat på den breda bänken/bordet karet står på och inte sett nåt iaf, ska kolla bättre runt golvet där, det är mycket saker där nu pga att dom renoverar i badrummet, så nu har vi mycket grejor på golvet där..

Ska kolla bättre..

Katterna är inte i sovrummet, så inga djur kan ha ätit på henne så iaf..
#5 - 15 augusti 2007 11:32
gizmogirl skrev:
Har hon dött och du inte hittar henne så är det troligt att de andra fiskarna har ätit upp kroppen de gör det så inte alltid man hittar de.

Men kan dom ätit upp hela kroppen på ett dygn? Över natten liksom? nåt borde ju synas tycker jag.. eller går det så snabbt? :confused:
#6 - 15 augusti 2007 11:37
Zirconia skrev:
Men kan dom ätit upp hela kroppen på ett dygn? Över natten liksom? nåt borde ju synas tycker jag.. eller går det så snabbt? :confused:
Det kan gå väldigt snabbt när de väl hittat kroppen och har hon hoppat ur vilket jag inte tror så borde du hittat henne även om ni har en massa bråte där för tillfället.
#7 - 15 augusti 2007 11:47
gizmogirl skrev:
Det kan gå väldigt snabbt när de väl hittat kroppen och har hon hoppat ur vilket jag inte tror så borde du hittat henne även om ni har en massa bråte där för tillfället.

Ja, jag tycker det jag med..
Att jag borde hittat henne alltså.

Hmm, men hon var ju helt frisk och så och simmade runt med sin pojkvän Musse.. :) Knepigt det där.. :(

Men om hon dött, kanske det kommit sand över henne så hon ligger och ruttnar, tänkte på nitritvärdena.. :/
Har inte matat mer än vanligt heller.. :/
#8 - 15 augusti 2007 14:31
Antagligen så har hon dött och de andra fiskarna har ätit upp henne. För några dagar sedan så märkte jag att min gammal Guppy hona Gamlin var borta, hon måste ha dött under natten och så hittade de andra fiskrna henne och röjde undan alla spår efter henne. Dom gör ju så fiskarna. jag tycker personligen att det är gabska skönt att dom gör så, då slipper jag bli ledsen och se min fiska ligga där helt död.
#9 - 15 augusti 2007 14:58
Ja, måste väl ha gått till så, men förut om jag hittat döda fiskar, har jag hittat dom hela liksom på morgonen,.. kanske dom inte hunnit hitta dom då eller så.. vet inte..

Men ja, det måste väl vara så.. läskigt iaf.. men ja, praktiskt att slippa hitta dom, bara dom inte var sjuka så dom andra får nåt fel av att ätit på dom osv.. jag bara tänker så liksom..

Annons