Platyhjälp !!!

#1 - 4 juni 2007 21:32
Tjena...

Har ca 10 fullvuxna platys plus 30 st yngel i yngelakvarium.
Nu har några platys blivit sorgsna ser de ut som . Simmar inte i stim...nedfällda fenor ...stjärtfenan ihopkrympen...simmar på botten helst och ser lessna ut...en har dött och 3 bebisar har dött.

Vad ska jag göra ?
Finns i ett 70 liters akvarium med platyna 10 neontetror.2 glödbandstetror.en pansar mal 2 fläckiga malar..och 2 stkilfläcksrasbora..
Har inte varit nått problem ännu med nått så jag vet inte...

Va tror ni jag vill ju rädda dem innan alla går bort.:confused:
Anna
#2 - 4 juni 2007 22:38
Du har kollat vattenvärden och sådant så att det inte är något tjall med dom? Byt vatten lite oftare och se ifall de friskar på sig, annars testa med salt. Ser du några fler symptom så berätta gärna om dom :)
#3 - 5 juni 2007 14:04
Har ej kollat vatten värden faktiskt.Ska byta lite mer o kolla först sen detta me salt hur funkar de ? Är ny på sjukdomsfronten....tack för hjälpen *//Anna
Bilagor:
#4 - 6 juni 2007 09:57
Troligtvis något vattenknas - ja. Eller har de fler symptom?
Hur ser avföringen ut? Kliar de sig? Eller "dör" de bara knall & fall?
Dödsfall....bådar ju inte gott :(
Är karet nystartat?

Att de ej simmar i stim är däremot inget problem - de är ej stimfiskar.

Köp vattentester
Byt c.a 25% vatten varje dag i några dagar - börja genast med det tills du fått hem tester.
Du kan nog ha i 0,25 dl salt - utspätt och ipytsat under några timmars tid.
(funkar utmärkt med vanligt jozo grovsalt utan jod & klumpförebyggande medel. Finns i de flesta mataffärer).
#5 - 6 juni 2007 19:19
hummm

som jag har sett på de dåliga platys avföring e genomskinlig el vit nästan......började byta ut vattnet igår och ska göra det igen....detta med salt kan de skada fisken eller vad gör saltet för nytta ? dör inte knall fall utan är dåliga ett par veckor sen ....

ska oxå köpa vattentester när jag är inne i stan...
tackar för all hjälp kramar
#6 - 6 juni 2007 20:01
AnnaBrodin skrev:
som jag har sett på de dåliga platys avföring e genomskinlig el vit nästan......började byta ut vattnet igår och ska göra det igen....detta med salt kan de skada fisken eller vad gör saltet för nytta ? dör inte knall fall utan är dåliga ett par veckor sen ....

ska oxå köpa vattentester när jag är inne i stan...

tackar för all hjälp kramar

TJA!!
Salt är bra för fiskarnas slemhinnor och framhäver fiskens färger. Det skadar ABSOLUT INTE fisken så länge du inte överdoserar. När vattnet dunstar får du INTE hälla i mer vatten med salt utan att sugit upp lite vatten från botten. Vatten dunstar, inte salt. För att vara på den säkra sidan så häller du i salt vid varannat byte. Annars om du har otur så häller du i lite mycket salt varje gång så att det "samlas på hög" och blir då långsamt överdoserat.

Har du något annat i vattnet som t.ex. Ektozon, kolla upp om du kan ha i salt samtidigt. Jag vet att du inte kan ha salt i om du gör som jag och har i detta Ektozonet som förebyggande mot parasiter och bakterier. Vill också tillägga att du kan ha 1msk grovsalt utan jod/100l.

Lycka till!!!! (Det låter svårare än vad det är:p)
/Mathias

Källa: Min zooaffär
Några trådar på Internet som jag inte hittar. Skrev tyvärr inte upp
dem, men kolla upp det jag skrev för att vara på den säkra sidan. Man
ska inte lita på allt man hör;).
#7 - 6 juni 2007 20:03
Maten??

De mår bra av varierad föda... Precis som alla levande varelser så får man ett starkare försvar om man äter varierat... Det behöver inte vara felet men det hjälper till att skydda firrarna...

Fryst levande foder och man kan ge någon grönsak ibland också typ kokt/förvälld broccoli eller en skiva gurka på en gaffel... Men det tar några gånger innan de fattar ordentligt att det är mat...

Saltet skyddar också fisken... Men ha bara i så mycket salt en gång.. Det finns kvar tills du har bytt vatten så ofta att allt salt är utbytt.. Man kan ha i någon tsk eller så när man byter vatten...

Det finns en hel vetenskap bakom salt men enkelt förklarat: Fisken är lite salt och måste hela tiden skydda sig emot det söta vattnet, är fisken lite svag så blir det lättare för fisken om den är i lite salt vatten...
Detta var vetenskap på svenska :D :D
#8 - 6 juni 2007 21:02
OJOJ mycket svar på tal här jag ska testa lite saker ni säger så får vi se...jag tror de vart lite piggare av vatten bytet men det är fortfarande 2 st som inte blivit bättre men de kanske tar ett par dar av vatten byte....

tackar för all hjälp

Annons