platyfärger

#1 - 11 maj 2007 17:31
Jag har fått några yngel av en blå hona med en gul hane.
Alla yngel verkar vara gulaktiga, men jag är inte säker.
Är gul en dominant färg? Det vore kul att få blå också, de är så läckra!:)
#2 - 13 maj 2007 12:38
Dom kan nog bli blå sen när dom är lite större.
#3 - 13 maj 2007 18:03
gul färg är nog rätt dominant då det är den naturliga färgen, dock så brukar de ta ett tag innan man ser den slutgiltiga färgen och div fläckar på platys.

så skulle nog gissa på att om du matar dem bra så kan du nog se vad de blir inom 1-2 månader, är lite olika när man kan se hur de kommer se ut.
#4 - 15 maj 2007 10:04
Pumba skrev:
gul färg är nog rätt dominant då det är den naturliga färgen, dock så brukar de ta ett tag innan man ser den slutgiltiga färgen och div fläckar på platys.

så skulle nog gissa på att om du matar dem bra så kan du nog se vad de blir inom 1-2 månader, är lite olika när man kan se hur de kommer se ut.

Att gult är den naturliga färgen tror jag nog inte riktigt på, en gulaktig grundfärg finns säkert där, men klargula är de inte, men troligen är det nog ändå så att den gula är mer dominant i just detta fallet. Men den blå färgen finns där, korsa en obefruktad hona av ynglen med en blå hane och du borde få minst 25% blå fiskar, 50% av de yngel som ser gula ut bär på blått anlag och resterande 25% av ynglen är "helgula"....:D

Annons