har fått lite yngel, innan har jag alldrig hunnit fånga dom efter födseln.Men denna gången gjorde jag de :D och jag har dom i en sån där typ yngel burk tror jag den heter ganska praktisk ^^ ialla fall jag har lagt ner lite java ormbunkar (små) och lite java ´mossa, jag brukar smulla ner lite lite flingfoder i "burken" och dom äter de, finns de nått jag kan göra för att de ska må bättre? eller har ni nått tipps? schysst om ni svarar :)
Hej Karin!
Jag har också platy men jag brukar låta ynglena vara kvar i det stora karet (110 liter) tillsammans med de andra fiskarna och massor med växter, fast det brukar vara nåt enstaka yngel som överlever [:o] Å andra sidan skulle det bli alldeles för fullt om fler överlevde så det är nog lika bra!:)
Yngelburken du har, är det en sån som flyter i det stora karet med springor i sidorna? Spelar egentligen ingen roll, man måste hursomhelst ha koll på vattenkvaliteten. I ett flytande yngelkar är det rätt enkelt, när jag nån gång har använt ett så lyfter jag upp det så att nästan allt vatten (och smuts!) har runnit ut, sen lägger jag ner det igen, kanske två-tre gånger om dagen. Är det ett separat kar så gäller täta vattenbyten förstås, det är svårt att mata yngel precis lagom, det brukar bli en massa mat över.
Lycka till!
Hälsningar
Jennifer