Platy yngel

#1 - 6 januari 2008 11:54
Tror min platy har ynglat nu, i en grotta som jag har i akvariet, hur lång tid kommer det ta innan jag ser ynglen? Detta hände troligtvis inatt! Tycker det ska bli väldigt kul, men är orolig att dom försvinner. Hur stor är risken att mina andra platys och sävrdbärare äter upp dom? Mvh
#2 - 6 januari 2008 12:13
Har sett dom nu, 2 pyttesmå stackare, vågar jag ha kvar dom i karet? eller ska ja lägga dom i en skål tills dom bli större? har tyvärr ingen pump mer...men har ett 20L kar till övers.
#3 - 6 januari 2008 14:08
Tycket att du ska flytta dom till ett annat akvarium annars så är det så lätta att dom blir uppätna och om dom kommer i ett kar så berhöver dom inte vara så försiktiga och kan simma hur mycket dom vill, do får även mer mat
#4 - 6 januari 2008 16:30
okej, men har ingen pump i det, vad är bäst isåfall, en guldfisk skål eller akvarium på 20L?
#5 - 6 januari 2008 16:51
Jag la över dom i en skål så länge. Dom blir inte långvariga alls där, dom har nån sten växt o lite käk också. Hoppas bara dom överlever.
#6 - 6 januari 2008 16:51
voggen skrev:
Tror min platy har ynglat nu, i en grotta som jag har i akvariet, hur lång tid kommer det ta innan jag ser ynglen? Detta hände troligtvis inatt! Tycker det ska bli väldigt kul, men är orolig att dom försvinner. Hur stor är risken att mina andra platys och sävrdbärare äter upp dom? Mvh

Hej!

Vi hade platy och blackmolly ihop och ynglerna vi fick överlevde ca 10st per kull. Eftersom dom får upp til 25-30 yngel åt gången och ver fjärde vecka så tror jag du inte behöver oroa dig för att dom inte ska överleva. Du kommer se ynglerna om några dagar.
Mvh Anna!
#7 - 6 januari 2008 17:00
Jag har sett yngeln, 2st överlevde. Jag har flyttat domtill guldfisk skål, utan pump dock, men dom har växt i den och sten och mat, tror ni detta går bra? Skulle gärna vilja att dom klarade sig då detta är min första yngel!
#8 - 6 januari 2008 17:26
voggen skrev:
Jag har sett yngeln, 2st överlevde. Jag har flyttat domtill guldfisk skål, utan pump dock, men dom har växt i den och sten och mat, tror ni detta går bra? Skulle gärna vilja att dom klarade sig då detta är min första yngel!

Byt vatten ofta (varannadag) så ska du nog klara dom.
Anna!
#9 - 6 januari 2008 17:38
OKej! Då vet jag.

Annons