Jag har 4 st platy wagtail, varav en hane.. nu undrar jag hur stor chansen är att mina tre honor är befruktade? platysarna har gått ihop innan vi köpte dem så de borde ju ha haft lång tid på sig att bli befruktade...
Hur länge går de med yngel?
När kan man se att det är dags?
Går det att se om de är "gravida"?
Tacksam för svar!
Det är uppenbart att du INTE gjort en sökning här i forumet, annars skulle du aldrig ställt dessa frågor.:p:D;) Jag och många andra har svarat på detta åtskilliga gånger...
Favorit i repris:
Dina honor ÄR befruktade till 100%säkerhet OM de gått tillsammans med hanar. De har förrådsbefruktning och kan föda flera kullar med ungefär 30 dagars mellanrum utan att hanar kommer i närheten av dem igen. När födseln närmar sig blir honan rejäl tjock och man kan ibland se ynglens ögon genom bukväggen i dem mörka dräktighetsfläcken. Då är det inte långt kvar. Bästa sättet är att hålla honorna så att de kan föda fritt i ett tätplanterat akvarium, och ynglen äter samma foder som de vyxna fiskarna, tänk på att smula torrfoder fint till dem i början. Det får inte finnas snabba hungriga fiskar i akvariet om ynglen skall klara sig i början. Jag avråder från att använda yngelkasse, om man har glupska fiskar i akvariet kan man istället skaffa ett yngelkar där honan får föda ynglen, sedan flyttar man honan och ynglen får växa till sig i 3-4 veckor innan de flyttar över till det vanliga akvariet, ett sådant yngelkar bör vara på ungefär 40-70 liter. Lycka till.:)