Platy yngel...

#1 - 2 oktober 2004 10:13
<font face="Arial"></font id="Arial">
Hej. Jag har ett 110liters akvarie och 4platy och lite andra fiskar.
Är det något speciellt jag ska gjöra för att få mina platy att "yngla av sig"? Eller är det bara att vänta?
Hur länge går en platyhona sen hon blivit befruktad?

Jag har en hona som är mycket rundare än dom andra. Är hon på tjocken?
Ska man gjöra något för att se till att hon inte äter upp ynglen?
#2 - 2 oktober 2004 10:58
Svar på en av frågorna är att du kan ha en massa flytväxter eller javamossa som ynglen kan gömma sig i. Sen beror det på vilka andra fiskar som går i samma kar. En del är väldigt hungriga och letar noga efter "färsk" mat. Du kan också ha ett annat litet akvarium med en massa växter som honan kan få ynglen i och sen flytta tillbaks henne.
#3 - 2 oktober 2004 12:11
En platyhona föder 20-80 yngel var 24-30:e dag.
Även platymamman deltar i festen på ynglen.
Men mer växter ökar ynglens chanser.
Om honan får föda i en födkasse i enskillt akvarium kan man rädda flest yngel.
#4 - 2 oktober 2004 12:47
Så det är inget annat man behöver gjöra mer än att flytta "fettot" till yngelkaret då? Är hon "på smällen" eller bara fet?
#5 - 2 oktober 2004 14:43
jag tror hon är på "smällen". mvh gurra det låter så i alla fall [:-34][:-27][:-56][^][:-42][:-92]
#6 - 2 oktober 2004 15:18
Dom blir ju ruskigt tjocka när dom ska ha yngel. Magen ser nästan fyrkantig ut. Hon är antagligen "gravid" men det är svårt att säga hur länge det dröjer innan ynglen kommer när man inte ser henne. Antingen får du chansa och flytta henne nu, eller så låter du henne få en kull i vanliga karet och kollar hur tjock hon blev strax innan. Sen får hon ju igen efter ca en månad. Då kan du vara mer beredd. Du kanske t o m hinner rädda lite yngel från vanliga karet om du hinner.

Annons