Platy-yngel

#1 - 4 juli 2004 20:56
Vår ena Platyhona är riktigt tjock och fet just nu. Vi försöker hålla lite koll på om hon plötsligt blir smal igen. Vi odlar ju inte direkt men det kunde ju vara kul att få behålla nåt enstaka yngel ibland.
Hur stora/små är nyfödda platyyngel? Hur gamla är dom när man kan se dom? Jag vill helst inte råka suga upp dom när jag byter vatten.
#2 - 4 juli 2004 21:00
Stoppa honan i ett annant kar som är litet med en del javamossa om du har så ynglen överlever, annars så käkar honan upp dem. De är inte så speciellt stora. De är 3-4 mm långa och ganska genomskinliga.
Tänk på att inte störa honan när hon är med barn! hon kan dö pga att de inte kommer ut i tid. Det gjorde en av mina platy!
#3 - 4 juli 2004 21:27
Vi har bara ett kar så jag kan tyvärr inte fytta honan. :( Hittils har vi fått 2 yngel som klarat sig. De kom med en månads mellanrum. För tillfället har vi nån sorts "grästuva" som ligger och flyter. Jag skulle slänga den men bestämde mig för att ha den kvar tills platyhonan blivit smal igen. Kanske kan ynglen gömma sig där.
Äter alla platys yngel? Är de halvvuxna platyna något hot mot nya yngel? De är de enda som kan simma in i grästuvan. De är ca 1,5 resp 2,5 cm långa.
#4 - 4 juli 2004 21:49
Jag har också mina platyyngel kvar med resten av platyna i akvariumet och det fungerar ganska okey. Visst slinker det säkert in ett och annat yngel i någons gap men dom flesta små rackarna (ynglena) är snabba och smarta så de gömmer sig bland växterna. Det är väldigt käckt att ha en massa växter i karet så de kan simma in och gömma sig där.

Lycka till med de kommande ynglena!
#5 - 5 juli 2004 17:40
Annars så kan du ju köpa en yngelbur som flyter i det stora akvariet där yngelna kan vara. Du kan stoppa honan där i när du snart tror att det är dax och så får hon föda där. Sen tar man ur honan snabbt innan hon hinner äta upp alla yngeln.
#6 - 5 juli 2004 17:50
Här är en tråd om mina erfarenheter och kommentarer:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27074
#7 - 5 juli 2004 22:13
Tack för svaren! =)
Nu ikväll såg det ut som att tjockisen var smal så hon har nog ynglat inatt eller under dagen idag (jag har inte varit hemma). Vi får väl se om ett par veckor om det dyker upp nån platybebis...

Annons