platy yngel...!

#1 - 3 februari 2004 23:56
Våran sunset platyhona har nu börjat föda mitt i natten!
Hitintills har det kommit två stycken..
Har aldrig haft platy förut så jag är tacksam för all info jag kan få om hur jag ska sköta dom, foder, värme, bör ja ha kvar honan när hon är klar eller flytta henne?

Gud va mycket bäbisar jag har nu [:-88] !!!
#2 - 4 februari 2004 16:14
HEj
Grattis! Jag än ingen expert men jag har fött upp tre platyyngel i ett 9liters akvarium utan värmare. men dock så har lampan givit lite värme under dagen. jag utfodrade dom med smulat flingfoder och lite frysta mygglarver ibland. honan måste du nog flytta om du vill ha kvar så många yngel som möjligt eftersom platy honan liksom guppy honan äter upp ynglen om hon får tag på dom.
#3 - 4 februari 2004 17:23
Grattis vad kul!!!!!!!!
#4 - 4 februari 2004 22:24
Tack!
Nu har jag dom separt från mamma och de andra ynglen, tänkte att dom skulle få en vecka eller två för sig själva innan dom får bo med de andra ynglen.
Hoppas många överlever, det är minst 30 stycken nu! [:-34]

tack för svaren!
#5 - 5 februari 2004 11:54
Jag är i samma sits: min ena platyhona har fått yngel och de är i mitt lilla 20l akvarium med de andra platysarna. Jag förstår inte hur jag skall kunna separera dem från de andra fiskarna till en liten yngelpåse. de är ju så små och kvicka!! Jag har inte fler än ca 4 st (tror ni att de andra har blivit uppätna eller kan hon ha fått så få??
ad kan jag göra mer för att hjälpa dem? Jag har javamossa och vattenpest i karet. vattnet är ca 24 grader utan doppvärmare. Hur lång tid tar det för dem att växa sig så stora att det inte är någon risk att de blir uppätna? Det verkar som om ena hona till är gravid så henne har jag fångat in och satt i en yngelpåse. Men hur länge kan jag ha ynglen där när de väl är födda?
Många frågor....
#6 - 5 februari 2004 13:22
Min hona höll på attföda i typ ett dygn.. Det lät lite med bara 4 yngel tycker jag men det här är min första platykull.. Men mina guppys är bara 8 så de klarade sig nog inte när de var små..
Jag har doppvärme i och då håller jag temperaturen runt 25-27 grader.
För mig gick det bra att flytta över alla, dom föddes i en "påse" som var i 50 l karet hos de andra ynglen, när de var en dag så hällde jag bara ut dom hos de andra.
Det är ganska lätt att ta tex ett glas och suga ner dom i och sedan hälla i försiktigt där du vill ha dom.
Jag har mina guppyhanar hos de stora fiskarna nu...dom är väl ca 2 månader och de funkar bra.... Du ser ju när de växt till sig.
Men första veckorna är ganska kritiska om de ska överleva eller inte..
Hoppas du fick lite hjälp det blev mycket att läsa =)

Lycka till!

Annons