Platy vildform

#1 - 25 augusti 2005 08:06
Jag hittade en Xiphophorus maculatus av vildform, bara en hane än så länge.
Jag letar för fullt efter en passande hona till honom.
För tillfället trivs han aldeles utmärk tillsammans med mina korall och calico sorter.

Men min undran, finns det intressen för odling av dessa vildformer eller har intresset försvunnit med tiden?
Finns det folk som är intresserade i dessa fiskar alls, eller är de för tråkiga? De har inte samma färgprakt som de framodlade sorterna.
#2 - 25 augusti 2005 08:14
Jag har för mej att vildformen av platy fanns i Stenungsund:
Lars-Olof Arvids och Marie J tror jag det var.
#3 - 25 augusti 2005 08:30
[QUOTE=erikthur]Jag har för mej att vildformen av platy fanns i Stenungsund:
Lars-Olof Arvids och Marie J tror jag det var.[/QUOTE]

Det var av Lars-Olof jag fick min hane.

Jag letade först efter vildformen men när jag väl fick min igår så vaknade mitt habegär, den är "helgullig".
#4 - 25 augusti 2005 08:51
Men min undran, finns det intressen för odling av dessa vildformer eller har intresset försvunnit med tiden?

Finns det folk som är intresserade i dessa fiskar alls, eller är de för tråkiga? De har inte samma färgprakt som de framodlade sorterna.

Tråkigt nog så är det inte så lätt att hitta vildformer av platy och svärdbärare i vanliga affärer där det bara finns odlingsformer. Ett sätt att få tag på vildformer är att gå med i http://www.poecilia.org/start/.
Jag har hittat en bra sida där du kan se bilder på olika vilda platyarter:
http://www.xiphophorus.org/platys.htm
Som du ser så finns det många riktigt snygga arter
#5 - 25 augusti 2005 12:08
Gud va vackra dom är .... sorligt att det inte går få tag i i vanliga affärer.... dom är ju helt underbara.
#6 - 25 augusti 2005 12:47
Jo det finns som sagt en anledning till att jag jagar dem :p .

Den hanen jag fått fatt i ännu, verkar vara mest lik, Rio Jamapa Wild type.
Men lite svårt att säga 100% eftersom den jag fick inte är dokumenterad, mig veterligen.

Det är möjligt att de förr ansågs för tråkiga och därmed tog odlingsformerna över. Men nu med alla dessa odlingsformer som dräller överallt så tycker jag detta är rena skönheten. :D .
#7 - 25 augusti 2005 17:41
Håller med! Dessutom finns det ju den närbesläktade xiphophorus variatus, som ofta får en lång, vimpelliknande ryggfena (inte alls som vanlig "högfenad platy" utan lång och mjuk och böljande), och vars yngel får alla möjliga färger alltifrån gult till korallrött, med eller utan metalliska tecken och/eller rutmönster. Extra kul att ynglen varierar i färg även om föräldrarna liknar varandra. Jag har sådana (kanske inte så svårt att gissa på alla superlativ) som jag köpt hos Eskilstuna akvarieförening.

MEN jag såg faktiskt ett gäng platy som såg ut som vildformer av x.maculatus på Arken zoo i Västerås för bara ett par dagar sedan. De såg ut som x.maculatus papaluapan och x.maculatus Spsr. Kanske ett tips?
:) Iris
#8 - 29 augusti 2005 06:59
Inga fler här som har vildformen av Platy?

Hur ser intresset ut bland er här som sysslar med akvarier, är ni intresserade av att försöka ha vildformer av Platy?

Nu nämner jag mest Platy här iof, men jag menar egentligen alla vildformer av ungfödare. Jag personligen är mest inriktad på platy.
Jag vet att vissa Guppy är populära i vildform, samt känner jag till en grön vildform av svärbärare.
#9 - 31 augusti 2005 19:02
Tja räknar du in alla levandefödare så har jag ett gäng limia nigrofasciata, dvs svartbandslimia (kallas ibland tigerlimia). Pigga krabater, särskilt hanarna verkar totalt orädda. Mina sajica-ciklider avskräcker inte det minsta... Dessutom tycker jag de är veckra med de tvärgående banden och hanarnas citrongula metallskimmer.

Men visst finns det flera som gillar levandefödarna i deras ursprungliga former...?
:) Iris

Annons