Platy vägrar föröka sig

#1 - 15 september 2007 18:57
Jag har 3 korallplaty här hemma och har haft dem i 6 månader snart men ingen av honorna (1 hane, 2 honor) har blivit tjock och inga yngel skymtats.

Vad gör jag för fel?
#2 - 15 september 2007 19:04
Vad har du för andra fiskar?
Kanske är så att dina yngel helt enkelt har blivit uppätna..
#3 - 15 september 2007 19:10
Jag har dem ihop med glödbandstetror, sebrafiskar och neontetror
#4 - 15 september 2007 19:24
Även platy äter egna ungar - tro mej.
#5 - 15 september 2007 19:27
Men saken är ju den att honorna inte ändrat kroppsform på något vis, de har allstå inte fått några yngel alls. Har kollat de flera ggr/dag hela tiden
#6 - 16 september 2007 06:45
Det gjorde jag också för några år sedan. Hade tom honan isolerad. Men det går fort att äta upp ynglen och då blir man ju tjock igen och gissa vem som är hungrigast.
#7 - 16 september 2007 06:52
Skaffade själv platy i vintras efter flera års uppehåll och hade samma bekymmer. I juni då två gamla guldbarber fick nytt hem började också platy-ynglen överleva.

Platyn ändrar nödvändigtvis inte så mycket form. Skaffa litet täta växter för ynglen att gömma sig i så ordnar det sig nog. Alla överlever inte men 2-3 yngel / kull lär det bli.
#8 - 16 september 2007 10:50
Haft liknande problem jag med, men det gällde mest black platy, de var otroligt tröga. På ett halvår skymtade jag bara 1 yngel.
#9 - 16 september 2007 13:16
Men snälla, han säger ju att honorna inte blivit tjocka eller ändrat kroppsform. Då är det ju så att de inte är gravida!
Min platys blir jättetjocka var 5 vecka så där. Och det syns ju verkligen att de skall ha, men eftersom jag inte har placerat honorna i yngelkasse så äts nog mina yngel upp av svärdbärare och skalarer.
Har dock fått några kullar av dessa platys som jag föder upp.
Felet kan kanske bero på att hanen är steril?

/Stefan
#10 - 16 september 2007 13:32
Min hona som jag beskrev ovan i #6 var gravid och födde kullar som blev uppätna. Hon försökte tom äta ynglen även när hon höll på och föda. Men sedan satte jag henne ensam i födkasse:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=60705
#11 - 20 september 2007 21:37
Jag hade en platyhane och två honor till honom, precis som du. Hanen simmade runt och var inte intresserad av honorna. Då köpte jag en till hane och en till hona, och då plötsligt fick den gamla hanen konkurrens! Hanarna simmade varje dag med uppspända fenor runt varandra för att visa vem som var störst och vackrast av dom båda. Och båda hanarna var helvilda efter honorna ;) Jag fick väldigt många yngel ett tag där.
Så jag vet inte...Kanske du ska prova att köpa några till firrar?
#12 - 21 september 2007 06:50
gickan_87 skrev:
Jag har dem ihop med glödbandstetror, sebrafiskar och neontetror

Trots att du inte märkt att de fött så kan det ha hänt utan att du märkt det.
(Speciellt om det är unga honor som inte får så stora kullar.) Sedan kan jag nästan gå ed på att det är tetrorna och sebrafiskarna som kalasat upp ynglen.[:o]:p;):D
#13 - 21 september 2007 08:08
har en stam med korallplatys som inte ändrar form när de är gravida.
iaf väääääldigt lite.

trodde inte att de var gravida alls....men så stoppade jag ner en hona i en kasse, mer eller mindre på chans.....3 dagar senare simmade det 15 yngel där....på botten låg kanske 12-15 avbitna huvuden....kort och gott, hon tog sig ett skrovmål på de första, sedan lät hon resten vara.

nu låter jag dom gå i ett kar med väldigt mycket javamossa.....ploppar fram lite smått med jämna mellanrum i mossan.....

vilka snabbt flyttas över till det stora karet och blir
skrovmål till bolivianerna....:p
#14 - 21 september 2007 11:12
Kensa skrev:

iaf väääääldigt lite.

trodde inte att de var gravida alls....men så stoppade jag ner en hona i en kasse, mer eller mindre på chans.....3 dagar senare simmade det 15 yngel där....på botten låg kanske 12-15 avbitna huvuden....kort och gott, hon tog sig ett skrovmål på de första, sedan lät hon resten vara.

nu låter jag dom gå i ett kar med väldigt mycket javamossa.....ploppar fram lite smått med jämna mellanrum i mossan.....

vilka snabbt flyttas över till det stora karet och blir

skrovmål till bolivianerna....:p

Varför inte ha dem med bolivianerna från början.....:D;)??????
#15 - 21 september 2007 11:17
enkelt, med bolivianerna går det musse pigg platys.

vill inte blanda stammarna och få världens platysoppa.
#16 - 21 september 2007 11:20
Kensa skrev:
enkelt, med bolivianerna går det musse pigg platys.

vill inte blanda stammarna och få världens platysoppa.

...och bolivianerna trivs, eller?....:confused:;):D
#17 - 21 september 2007 11:26
skojar du.....

om man ser att någon av mussarna är lite tjock på måndagen, lite smalare på tisdagen, så är det tvärt om på bolivianerna.

lagom mätta och ett leende på läpparna.....

mina bolivianer får fullständigt spatt när det kommer ett litet platy / endlers / molly yngel framför dom.

honorna på bolovianerna brukar lägga rom ungefär 3-4 dagar efter det har varit riktig fest på yngel.
#18 - 21 september 2007 18:07
Kensa skrev:
skojar du.....

om man ser att någon av mussarna är lite tjock på måndagen, lite smalare på tisdagen, så är det tvärt om på bolivianerna.

lagom mätta och ett leende på läpparna.....

mina bolivianer får fullständigt spatt när det kommer ett litet platy / endlers / molly yngel framför dom.

honorna på bolovianerna brukar lägga rom ungefär 3-4 dagar efter det har varit riktig fest på yngel.

Levande foder [COLOR=Magenta][SIZE=3]av alla slag[/SIZE][/COLOR] är KANON när man skal odla ciklider...:p;):D
#19 - 26 september 2007 20:06
tummen skrev:
Levande foder [COLOR=magenta][SIZE=3]av alla slag[/SIZE][/COLOR] är KANON när man skal odla ciklider...:p;):D

Men det e ju [FONT=Arial Black][SIZE=5]synd[/SIZE][/FONT] om yngel! :(
#20 - 28 september 2007 19:01
Daniel_N skrev:
Haft liknande problem jag med, men det gällde mest black platy, de var otroligt tröga. På ett halvår skymtade jag bara 1 yngel.

black platy??? du menar väl blackmolly?????:p;):)
#21 - 28 september 2007 19:03
Men det e ju [FONT=Arial Black][SIZE=5]synd[/SIZE][/FONT] om yngel! :(

Den som är död kan det väl inte vara synd om???? (möjligen de efterlevande som förlorat en anhörig???)
Foder som foder anser jag, men om man är lite blödig så finns det ju frysfoder istället...;):D
#22 - 29 september 2007 17:45
Men om du inte får några yngel och de inte ens blir tjocka, ............ är du säker på könen eller är det butiken som hjälpt dig med könsskillnaden?
#23 - 29 september 2007 18:32
Pröva med ett lekkar kanske? elr ta bort hanen från akvariet någon vecka och släpp in honom igen.
#24 - 29 september 2007 21:27
Captayn skrev:
Pröva med ett lekkar kanske? elr ta bort hanen från akvariet någon vecka och släpp in honom igen.

Du har inte läst hela tråden eller? :confused: Vi har redan konstaterat att ynglen med största sannolikhet blir uppätna....:D Jag kan till och med sätta en slant på detta och sedan håva in vinsten.....så säker känner jag mig på det.;):D:)
#25 - 6 oktober 2007 18:07
mer växter och fryst foder så ska det nog gå bra och du ska få se några yngel snart.
#26 - 6 oktober 2007 18:18
cattus skrev:
Men om du inte får några yngel och de inte ens blir tjocka, ............ är du säker på könen eller är det butiken som hjälpt dig med könsskillnaden?

Jag är helt 100 på att det är 3 honor och 2 hanar.
Köpte till 3 nya honor för ett tag sedan, dock har guramin bitit ihjäl honorna :(
#27 - 6 oktober 2007 19:00
skaffa ett eget akvarium till dom.
#28 - 6 oktober 2007 23:20
Kensa skrev:

iaf väääääldigt lite.

Håller med.. Mina korallisar syns det inte heller på om man inte råkar se att honan är lite extra tjock och om man precis är där innan kan man se "förlossningsröret"... Jag har lyckats att få mina firrar vana vid guppyyngel och de får leva och simmar omkring fritt men alla mina platyyngel stryker med på en gång trots att de är så skygga och gömmer sig så väl... En vännina säger att det är samma sak med platy och black molly i hennes kar, färgerna lockar till sig rovdjuren medan de mer färglösa ynglen som guppy, endlers överlever... :( ;)

Ps. Platy i yngelkasse verkar inte vara lyckat.. Men jag lyckades att fånga upp 4 st nyfödda yngel och stoppade ner dem i ingådda räkkaret och de växte med rekordfart (åt väl räkbebisar) och trivdes jättebra, sen kunde jag stoppa i dem i stora karet när de var ca 0,5 cm... och de klarade sig..
#29 - 7 oktober 2007 20:14
gickan_87 skrev:
Jag är helt 100 på att det är 3 honor och 2 hanar.

Köpte till 3 nya honor för ett tag sedan, dock har guramin bitit ihjäl honorna :(

...och antagligen ynglen också. Flytta guramin så skall du få se på yngel.....;)

Annons