platy/svärdbärare

#1 - 9 april 2007 16:59
hej igen :D hur många platy och svärdbärare kan man ha i ett 250L kar??
samt några guppy.
#2 - 9 april 2007 17:05
Ett 50-tal fullvuxna kanske, räkna 1cm / liter vatten. Blir det överbefolkat får man vara nogrannare med vattenbyten...
#3 - 9 april 2007 17:29
okej,så ca 50st fiskar?
#4 - 9 april 2007 18:22
men platy och svärdbärare ska kunna korsa sig har jag hört
#5 - 9 april 2007 18:24
jo,ja ha läst de jag också..nån som vet hur ynglena blir?
#6 - 9 april 2007 18:29
Som små ser man ingen skillnad, men när dom blir större kan man se vilka som kommer bli snobbiga, korta i växten och vilja regera. Dom har fått gener av platy.
Sen kommer det finnas dom som blir storvuxna, muskulösa med svärdet i hand, redo att slåss för adeln. Det är svärdbärarnas gener som vart starkast i dessa individer...
Sen, så som människor, kommer det finnas dom som inte vet vad dom är. Mellanstora, klena, och håller sej lite varstans. Där kunde inte genpoolen bestämma sej.

Hoppas att det klarade upp sej ;)

/ Marcus
#7 - 9 april 2007 18:38
haha,bra svarat:) hur många av respektive varje ska ja ha(tänkte köpa imorrn)?Hade tänkt 10 av varje,mera honor än hanar?
#8 - 9 april 2007 18:49
Ja, har du tänkt 10 av varje så kanske du ska har 3 hanar och 7 honor (?)
#9 - 9 april 2007 20:01
okej,låter bra..hehe hämtade dom nyss:) fina...men han hade inte så många hanar,få köpa de sen
#10 - 9 april 2007 21:10
är de vanligt att platyn å svärdbärarna kan äta alger? mina gör de iaf :) sen om de e bra för dom vet ja inte.hur många yngel kan platy få??
#11 - 9 april 2007 22:03
nån?
#12 - 9 april 2007 23:49
Ärligt talat så vill jag avråda dig från att ha både platy och svärdbärare i samma akvarium. Hur ska du göra sen när det blir dags att hitta nya hem till ynglen? Det kommer nog inte att bli lätt. Och jag tror inte heller att nån akvarieaffär kommer att ta emot dem.

Man ska inte hålla på och blanda olika arter. Iaf inte om man inte är proffessionell uppfödare och vet vad man håller på med.
#13 - 10 april 2007 07:55
nää,de blide nog inte..men alla gör väl som dom vill,ja vet iaf att min kompis ville ha ifall ja fick yngel..:)
#14 - 10 april 2007 07:56
"Man ska inte hålla på och blanda olika arter" de e nog inte bara jag som gör de btw
#15 - 10 april 2007 08:28
vilka fiskar tycker du att ja ska ha då?platy eller svärdisar?
#16 - 10 april 2007 09:03
Vill du ska du absolut ha båda sorterna. Hybrider är kanske eftertraktade ändå. Jag skulle vilja ha ett par t ex. Annars kanske du mest har dem för att du själv vill se och odla på dem och inte för nån större leverans till nån butik?
#17 - 10 april 2007 09:16
precis,ja ska inte sälja dom till butik.japp ja ville ha båda,för dom va så fina.Hybrider,heter de så när dom två para sig??
#18 - 10 april 2007 09:24
Japp.
#19 - 10 april 2007 10:16
okej okej,heter de så när alla olika arter para sig???Eller när just dessa två gör det?
#20 - 10 april 2007 11:08
Cold skrev:
okej okej,heter de så när alla olika arter para sig???Eller när just dessa två gör det?

Nej, det är avkomman som är hybrider. Hybrider betyder typ en korsning mellan två olika arter.

Även om du inte vill föda upp dem för att sälja till butik (det förstår jag att det inte är ditt mål) så kommer de att få yngel som du så småningom måste omplacera. De eller de personerna som får dem av dig kommer att veta att de är hybrider, men med tiden och ju fler som har dina hybrider och dina hybriders ättlingar kanske inte vet att fiskarna är just hybrider och kommer i sin tus att låta dem para sig med andra platies eller svärdbärare och på så sätt blir det till slut en enda röra.

Själv tycker jag att det är högst ansvarslöst att göra det bara för att man tycker att båda arterna är väldigt fina. Det är ju många arter som är fina men man kan ju inte ha alla. Tråkigt med din inställning! Fiskar är inte leksaker, de är levande varelser och med levande varelser kan man inte hålla på och leka hur som helst för att resultaten kommer att påverka en massa individer i många generationer framöver.
#21 - 10 april 2007 11:15
batski skrev:
Tråkigt med din inställning! Fiskar är inte leksaker, de är levande varelser och med levande varelser kan man inte hålla på och leka hur som helst för att resultaten kommer att påverka en massa individer i många generationer framöver.

Hur kommer det att påverka individerna? Inget alls förmodligen, dom kommer bara att se annorlunda ut och det skadar bara den som vill ha rasrena fiskar, och om den personen vill vara så säker på att få en rasren (aven om blandningen skulle se ut som ex en platy) platy så får ju den då leta efter en seriös uppfödere med renrasiga platy....

Så tråkig inställning till olika saker kan faktiskt diskuteras...
#22 - 10 april 2007 11:25
PlatyYngel skrev:
Hur kommer det att påverka individerna? Inget alls förmodligen, dom kommer bara att se annorlunda ut och det skadar bara den som vill ha rasrena fiskar, och om den personen vill vara så säker på att få en rasren (aven om blandningen skulle se ut som ex en platy) platy så får ju den då leta efter en seriös uppfödere med renrasiga platy....

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Det jag menade var att det kommer att påverka många individers genuppsättning. Jag tycker inte det är ok att leka med genetik för att förändringarna är så bestående och kan få konsekvenser som man inte kan förutse.

Jag tycker inte heller att det är ok att det blir risk att någon akvarist ovetandes kan få in hybrider i sitt akvarium. Det är inte säkert att personen i fråga är intresserad av renrasiga fiskar, men h*n kanske vill ha just platy ELLER svärdbärare.
#23 - 10 april 2007 11:29
batski skrev:
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Det jag menade var att det kommer att påverka många individers genuppsättning. Jag tycker inte det är ok att leka med genetik för att förändringarna är så bestående och kan få konsekvenser som man inte kan förutse.

Jag tycker inte heller att det är ok att det blir risk att någon akvarist ovetandes kan få in hybrider i sitt akvarium. Det är inte säkert att personen i fråga är intresserad av renrasiga fiskar, men h*n kanske vill ha just platy ELLER svärdbärare.

Vilka skulle konsekvenserna kunna vara? Tyvärr ser inte jag dem iaf...

Och vill h*n ha just platy eller svärdbärare får väl den leta upp en seriös platy- eller svärdbäraruppfödare!

Vi här på zoopet är bara en bråkdel av alla akvariester i Sverige och världen. Om en person skulle vilja ha 2 sorter som KAN korsa sej så vore väl inte det hela världen. Se det som en positiv sak, får dom ett bra hem så kvittar det väl...
#24 - 10 april 2007 11:58
Korsat fiskar har akvarister gjort i alla tider, det är ju så olika varianter av samma art uppstått. Kan man genetik så tycker jag det är helt okej att odla fram nya varianter i led så det uppstår en ny "ren" variant.

Vill man ha både platy och svärdbärare så kan man visst ha det, men om de ynglar av sig så måste man ju informera om att ynglen är hybrider som bär på anlag från två håll om man sprider dom vidare. Hybrider är okej, så länge man vet att det är hybrider.

Konsekvenserna av att korsa två arter med varann? Gjorde precis alla det som har såna fiskar, så fanns det inom några år inga renodlade platys eller svärdbärare kvar förutom de vildfångade.
#25 - 10 april 2007 12:00
hehe,ja e en kille:) såg att ni skrev h*n:)

hur stor e sannorlikheten att dom 2 para sig då?
#26 - 10 april 2007 12:02
annar så få jag väl helt enkelt ta ihjäl dom,när å hur gör man de?med när mena ja vilken ålder.

Edit:finns de nån bild på hybrider av platy å svärdbärare?
#27 - 10 april 2007 12:18
Har du t.ex röda svärdbärare och blåa platys, så är det troligaste att de röda tyr sig till varann och de blå till varann. Att dom kan korsa sig betyder inte automatiskt att de kommer att göra det.

Finns ingen anledning att ha ihjäl dom om du skulle få yngel oavsett, det finns säkert nån som skulle vilja ha en hybrid med om inte annat så finns det ju många akvarister som behöver levandefoder till rovfiskar. Låter kanske grymt, men så är det.
#28 - 10 april 2007 12:36
jo de stämmer..mina svärdbärare är oranga å platyna är hmm,oranga,vita,oranga/vita,svart röda mm..
#29 - 10 april 2007 13:01
PlatyYngel skrev:
Vilka skulle konsekvenserna kunna vara? Tyvärr ser inte jag dem iaf...

Nej jag förstår att du inte ser dem. Det är ju som sagt svårt att förutse sånt, men korsningar kan leda till psykosomatiska defekter eller svagheter. Sen är det ju som Metalmaid säger att håller folk på så där kommer det på sikt att vara vanskligt att hitta platy och svärdbärare. Visserligen är några av formerna som finns i handeln redan resultat av korsningar, MEN dessa korsningar har skett hos kunniga uppfödare som vet vad de sysslar med. Det kan alltså finnas platygener i svärdbärare men inte fifty-fifty och inte hur som helst

PlatyYngel skrev:
Och vill h*n ha just platy eller svärdbärare får väl den leta upp en seriös platy- eller svärdbäraruppfödare!

Jag tycker inte att man ska behöva anstränga sig för att hitta riktiga platies eller svärdbärare. Plus att det största problemet blir nog att många OVETANDES kommer att skaffa sig hybrider. Man ska inte behöva vara expert för att hitta rätt.

PlatyYngel skrev:
Vi här på zoopet är bara en bråkdel av alla akvariester i Sverige och världen. Om en person skulle vilja ha 2 sorter som KAN korsa sej så vore väl inte det hela världen. Se det som en positiv sak, får dom ett bra hem så kvittar det väl...

Många bäckar små...
#30 - 10 april 2007 13:02
Cold skrev:
annar så få jag väl helt enkelt ta ihjäl dom,när å hur gör man de?med när mena ja vilken ålder.

Är du allvarlig? Så du menar att du är beredd att offra en massa småliv bara för att du vill ha båda arterna??? :eek: FY FAN :mad:
#31 - 10 april 2007 13:06
...
#32 - 10 april 2007 13:14
onödigt inlägg,tycker jag,nää ja ska inte döda dom....få väll skänka dom.
#33 - 10 april 2007 13:18
kan man se om de ha bleve hybrider vid ung ålder?typ ny födda?
#34 - 10 april 2007 13:33
batski skrev:
Är du allvarlig? Så du menar att du är beredd att offra en massa småliv bara för att du vill ha båda arterna??? :eek: FY FAN :mad:

Nåt såpass onödigt, ja. Med tanke på hur många (inklusive jag) som matar andra fiskar med oönskade yngel...
#35 - 10 april 2007 13:47
precis,satt nere å tänkte på samma sak när ja åt mat.Tex när vissa mata pirayor med levande...
#36 - 10 april 2007 13:51
men hur stor e risken att dom parar sig??
#37 - 10 april 2007 15:04
Den är nog tyvärr ganska stor. Hanar av släktet ungfödare har en tendens att sätta på allt dom kommer åt... Då även honor från den andra arten.

Hade en platyhane engång som helt struntade i platyhonorna och ägnade hela sin tid åt min slöjstjärt...
#38 - 10 april 2007 15:06
okej..men efter hur lång tid se man att de ha bleve hybrider?
#39 - 10 april 2007 15:50
PlatyYngel skrev:
Nåt såpass onödigt, ja. Med tanke på hur många (inklusive jag) som matar andra fiskar med oönskade yngel...

jag håller på Batski här. Tycker det är stor skillnad på att ha ihjäl fiskar i onödan eller att ge dem som foder till större fiskar. Och här var det inte tal om att ge dem som foder så som jag uppfattade det.
#40 - 10 april 2007 15:52
ha pratat med en kompis som ville ha ynglen till sina pirayor
#41 - 10 april 2007 15:57
Du ser, det var nån med rovfiskar som ville ha. Så då behöver du ju inte fundera vad du ska göra av dina yngel som kan va korsningar och kan i lugn och ro njuta av dina fina fiskar.
#42 - 10 april 2007 16:09
precis,de kändes bra:) slapp döda dom,puh
#43 - 10 april 2007 16:11
Knyttet skrev:
jag håller på Batski här. Tycker det är stor skillnad på att ha ihjäl fiskar i onödan eller att ge dem som foder till större fiskar. Och här var det inte tal om att ge dem som foder så som jag uppfattade det.

Precis, det var det jag mena.
#44 - 10 april 2007 16:29
batski skrev:
Precis, det var det jag mena.

såg du inte mitt tidigare inlägg??
#45 - 10 april 2007 16:43
men fan vilken löjlig diskution, de är ju mängder som har platy och svärdbärare ihop, jag har det med och de gillar inte varandra för 5 öre så har svårt att tänka mig att de skulle bli korsningar då de jagar bort varandra rätt fort.

Sen, hur mycket av de fiskar du köper i affären idag är "renrasiga" knappast många, iaf inte när de gäller platy/svärdbärare/molly eller guppies, avlas ju åt alla håll och kanter.

Självklart ska du ha de fiskarna du själv vill ha, inte för någon sitter här och "tycker", människor korsas hitan och ditan med olika hudfärg, hårfärg osv så vad är problemet med att 2 fiskar som är nära besläktade får yngel, om de nu gör det vilket inte alls behöver va fallet.
#46 - 10 april 2007 16:50
tack,nån som tycker som jag:)
#47 - 10 april 2007 16:54
Cold skrev:
okej..men efter hur lång tid se man att de ha bleve hybrider?

Det är inte ens säkert att man kan se på alla att de är hybrider, utan det är så med generna att allt inte alltid syns utanpå...
#48 - 10 april 2007 16:55
Cold skrev:
såg du inte mitt tidigare inlägg??

Jo, men det hade du inte skrivit när jag först reagerade...
#49 - 10 april 2007 17:00
Pumba skrev:
men fan vilken löjlig diskution, de är ju mängder som har platy och svärdbärare ihop, jag har det med och de gillar inte varandra för 5 öre så har svårt att tänka mig att de skulle bli korsningar då de jagar bort varandra rätt fort.

Då är det många seriösa och erfarna akvarister och experter som är löjliga, eftersom det faktiskt står i flera akvarieböcker att man inte ska låta olika arter korsas med varandra ;)

Pumba skrev:
Självklart ska du ha de fiskarna du själv vill ha, inte för någon sitter här och "tycker", människor korsas hitan och ditan med olika hudfärg, hårfärg osv så vad är problemet med att 2 fiskar som är nära besläktade får yngel, om de nu gör det vilket inte alls behöver va fallet.

Är du allvarlig??? :eek: När människor korsas med varandra så sker det ju inom samma art (även om det finns variationer inom arten). Att låta olika arter korsas kan snarare jämföras med en korsning mellan en människa och en schimpans ;)
#50 - 10 april 2007 17:02
:)
#51 - 10 april 2007 17:12
Nu slutar vi bråka, det är många som korsar platys och svärdbärare det är bara att konstatera och att en del gör det utan att tänka sig för är lite synd.
Därför att om man odlar fram hybrider så kan man även åstadkomma "nya" varianter om man kan det där med genetik.

Du efterlyste en bild på en hybrid, så här skulle det kunna bli. Ett exempel på hur hybrider kommer till finns det här :
http://www.xiphophorus.org/assets/hyb1.jpg
#52 - 10 april 2007 17:19
tack för bilden..men ja fatta inte på den. :S :) kan du förklara.
#53 - 10 april 2007 19:00
??
#54 - 10 april 2007 19:16
PÅ den översta raden har du föräldragenerationen, en ren platy och en ren svärdbärare.

På den andra raden har du en av hybridavkommorna, kallad F1, som paras tillbaka med ren svärdbärare.

På den nedersta raden har du resultatet av parningen. Mellan den rena svärdbäraren och platy/svärdbärarhybriden, på rad 2.

Enligt denna parning så blir hälften av dessa hybrider, medan resterande 50% blir rena svärdbärare.

MVH/Anita
#55 - 10 april 2007 19:21
Riktigt så enkelt borde det dock inte vara, då mer än ett anlagspar är involverade vid alla parningar.
#56 - 10 april 2007 19:34
okej,tack så mkt för förklarningen:) de gjorde susen..
#57 - 10 april 2007 20:26
Limia1 skrev:
Riktigt så enkelt borde det dock inte vara, då mer än ett anlagspar är involverade vid alla parningar.

Nej riktigt så enkelt är det inte, det uppstår ju minst fyra typer av hybrider redan vid den första parningen. Men tycker ändå det var en illustrerande skiss över hur det fungerar.
#58 - 11 april 2007 04:20
Metalmaid skrev:
Nej riktigt så enkelt är det inte, det uppstår ju minst fyra typer av hybrider redan vid den första parningen. Men tycker ändå det var en illustrerande skiss över hur det fungerar.

Hej :D !

Nu måste du förklara, vad menar du med att det blir 4 typer av hybrider redan vid den första parningen ?.:)

MVH/Anita
#59 - 11 april 2007 09:21
Limia1 skrev:
Hej :D !

Nu måste du förklara, vad menar du med att det blir 4 typer av hybrider redan vid den första parningen ?.:)

MVH/Anita

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Finns inget enkelt svar på den frågan och jag är absolut ingen expert, även om jag gärna vill försöka förstå hur allt hänger ihop. Korsar man olika arter så är det massa faktorer man får räkna in och det är ju rejäl överkurs för mig, men försöker mig på en liten förklaring. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Alla ärftlighetsfaktorer (gener) existerar i par och kan antingen vara dominanta eller recessiva. Könscellerna däremot är enkla, annars skulle ju avkomman få dubbelt så många gener. När könscellerna smälter samman paras en gen från pappan ihop med en gen från mamman och avkomman får en unik uppsättning gener, där vissa anlag är dominanta (synbart) eller recessiva (de finns där men är undertryckta).[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Dels har vi könskromosomerna, mammans (XX) och pappans (XY). För pappan över X-kromosomer så blir det honor och för han över Y-kromosomer så blir det pojkar. Fördelningen mellan könen brukar vara ungefär 50%-50% på en kull.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sen har vi färgfaktorn. Låt säga den ena är röd(AA) och den andra är gul (aa) och röd är dominant. Av dessa faktorer kan uppstå en kombination, nämligen röd med dolda gula anlag (Aa). Samtliga yngel kommer att se röda ut men alla kan få gula yngel om de korsas med en annan fisk som har gula anlag. Därtill kommer även en massa andra faktorer som fenform osv som utgår från samma princip. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hoppas du förstod hur jag menar. [/SIZE][/FONT]
#60 - 11 april 2007 10:14
Metalmaid skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Finns inget enkelt svar på den frågan och jag är absolut ingen expert, även om jag gärna vill försöka förstå hur allt hänger ihop. Korsar man olika arter så är det massa faktorer man får räkna in och det är ju rejäl överkurs för mig, men försöker mig på en liten förklaring. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Alla ärftlighetsfaktorer (gener) existerar i par och kan antingen vara dominanta eller recessiva. Könscellerna däremot är enkla, annars skulle ju avkomman få dubbelt så många gener. När könscellerna smälter samman paras en gen från pappan ihop med en gen från mamman och avkomman får en unik uppsättning gener, där vissa anlag är dominanta (synbart) eller recessiva (de finns där men är undertryckta).[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Dels har vi könskromosomerna, mammans (XX) och pappans (XY). För pappan över X-kromosomer så blir det honor och för han över Y-kromosomer så blir det pojkar. Fördelningen mellan könen brukar vara ungefär 50%-50% på en kull.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sen har vi färgfaktorn. Låt säga den ena är röd(AA) och den andra är gul (aa) och röd är dominant. Av dessa faktorer kan uppstå en kombination, nämligen röd med dolda gula anlag (Aa). Samtliga yngel kommer att se röda ut men alla kan få gula yngel om de korsas med en annan fisk som har gula anlag. Därtill kommer även en massa andra faktorer som fenform osv som utgår från samma princip. [/SIZE][/FONT]

Nåt sånt här? http://i75.photobucket.com/albums/i285/Platyyngel/namnls.jpg
#61 - 11 april 2007 10:16
Oj, det syntes dåligt, men ni ser ju färgerna.

Tänk:
Röd = AA
Gul = aa
Orange = Aa
#62 - 11 april 2007 11:05
PlatyYngel skrev:

Ser ut som om du fattat själva grundpoängen med hur generna mixar sig med varann. :)

Och ju fler faktorer som är inblandade desto mer komplicerat blir det.
#63 - 11 april 2007 11:10
Jodå, jag har pluggat detta så jag vet på ett ungefär hur det går till ;)
Bilagor:
#64 - 11 april 2007 12:01
intressant å läsa :)
#65 - 11 april 2007 18:23
Metalmaid skrev:

Jo, jag förstår vad du menar.

Men i exemplet på länken, så har man korsat 2 vilda arter och det du talar om gäller i första hand odlingsvarianter.

När man korsar odlade varianter, så är det vanligt att de bär ett eller ofta flera ressesiva anlag. Vilket gör att avkomman kan få mer eller mindre av dessa mutationer i sin genuppsättning. Där kan man kanske tala om olika typer av hybrider.

Men om du korsar 2 rena vildarter, som i exemplet. Är där stor chans att vildarternas genuppsättning är hyffsat homogen och inte innehåller någon högre grad av avvikande anlag.

Så i ovannämnda exempel, bör du i F1 generationen få väldigt likartade hybrider. Undantaget då könet, vilket självklart kan skilja individerna emellan.

Det var därför jag blev så förvånad att du tyckte där borde bli flera olika typer av hybrider.

MVH/Anita
#66 - 12 april 2007 07:05
Limia1 skrev:
Jo, jag förstår vad du menar.

Men i exemplet på länken, så har man korsat 2 vilda arter och det du talar om gäller i första hand odlingsvarianter.

När man korsar odlade varianter, så är det vanligt att de bär ett eller ofta flera ressesiva anlag. Vilket gör att avkomman kan få mer eller mindre av dessa mutationer i sin genuppsättning. Där kan man kanske tala om olika typer av hybrider.

Men om du korsar 2 rena vildarter, som i exemplet. Är där stor chans att vildarternas genuppsättning är hyffsat homogen och inte innehåller någon högre grad av avvikande anlag.

Så i ovannämnda exempel, bör du i F1 generationen få väldigt likartade hybrider. Undantaget då könet, vilket självklart kan skilja individerna emellan.

Det var därför jag blev så förvånad att du tyckte där borde bli flera olika typer av hybrider.

MVH/Anita

Klart att det är så, korsar du äkta vildarter så får du ju troligen en form av hybrid i uppsättning hona/hane.

Att jag påstår att det kan bli fler hybridformer, hänvisar jag till att många av de odlade platys och svärdbärare som finns i butikerna idag är framavlade varianter med många recessiva anlag. Skulle nästan tro att det nog är mer regel än undantag att platys/svärdbärare bär på gener från det andra släktet bland de man hittar i vanliga zoo-affärer, röda svärdbärare är ett bra exempel på en fisk som ser ut som en svärdbärare men bär på platyanlag.

Annons