Platy spårlöst försvunnen.

#1 - 19 november 2006 19:01
Hej!

Jag upptäckte att en av mina platy hanar är spårlöst försvunnen!
Jag tyckte det saknades fiskar i karet och då såg jag platy honan som alltid simmar med platyhanen som är försvunnen, hon satt i alla fall fast mellan 1 stor rot.
Hon kom lös när jag flyttade lite på den men sedan så fann jag inte hennes partner platy hanen.

Någon som har erfarenhet av att platys hoppar ut ur akvariumet??
Jag vet att guppysar kan ha en tendens att göra det men det skulle nog vara den sista fisken som jag tror skulle hoppa ut ur akvariumet eftersom han var "the king" där i.
#2 - 19 november 2006 19:49
Hmm.. Ligger det ingen fisk ihoptorkad runtom akvariet så kan han finnas i mer eller mindre ursprunglig form i karet någonstans.

Ett tips är att kolla runt pumpen och alla ställen han kan ha kilats in på, och kolla över bottnen så det inte ligger någon liten blek döding i ett hörn eller vid en växt. Tråkigt nog..

Hittar du honom inte så kommer du nog att stöta på en ryggrad längre fram och vara förvissad om att de övriga firrarna har fått sig ett skrovmål..
#3 - 20 november 2006 10:33
Ja jisses... ska inte börja att dra upp ALLA historier om mina platys, men enligt min mening är dom riktiga baddare på att hoppa!
Du har inga katter eller andra djur i närheten av akvariet? Verkar jättekonstigt att du inte kan hitta den nånstans!
Du har inget som står nedanför karet som platyn kan ha hamnat i? En påse, kartong eller liknande. Nu vet jag ju inte hur ditt akvarie ser ut men i mitt lilla hade en platy hoppat bakom in i reningsverket....Där simmade han runt å hade det trevligt...
Hoppas du hittar den(helst vid liv)
Är ju så jäkla retligt om man aldrig finner den lilla fisken...
#4 - 20 november 2006 12:13
Ja.. jag har sökt i hela akvariumet utan att hitta något, nog för att det finns en hel del växter i akvariumet men med tanke på hans storlek så borde man ju ha sett någon del av honom någonstans ifall han skulle ha dött och blivit uppäten.
Jag har sökt på golvet och bakom akvariumet men inte hittat något och han var en riktigt stor platy så han borde synats.
Det är helskumt detta... en teori skulle ha varit att våran hund valp har ätit upp han om han har lyckats hoppa ur akvariumet.

Hunden brukar sitta och titta vid sidan om akvariumet och försöka äta upp dem men då stöter hon ju på glaset så det går inte så jätte bra... hon försöker även med tassen hehehe...
Fiskarna är intresserade av hon när hon håller på vid akvariumet och de blir lite rädda när hon försöker få tag i dem men de flyr ju inte direkt utan återkommer till hon hehe.
#5 - 20 november 2006 12:39
hmmm....en gång hade jag en bunke med platys som försvann.
Kom hem en dag, 6-7 st borta. Letade som en galning i hela karet,
runt karet, vände i princip upp och ner på allt. Men de var borta.
Trodde under 3 veckor att de var uppätna av mina palettciklider.

Men se på den. En dag när jag lyfter på ljusrampen och tittar mer noga,
så ligger där 6-7 förkrympta intorkade platys.
De hade alla hoppat upp mellan två täckglas (smal springa), och lagt sig mellan ljusrampen och glaset.

kollektivt självmord ?......Kanske inte trivdes hemma hos mig......
#6 - 20 november 2006 15:36
Kensa skrev:

kollektivt självmord ?......Kanske inte trivdes hemma hos mig......

Hahaha... den var bra!

Två av mina fiskar som dött har lagt sig med näsan rakt ner mellan stammarna på en växt. Kanske ska dela lite på dom för att se om den kanske ligger där?
#7 - 20 november 2006 16:07
Efter lite dektektiv arbete och uppmärksamhet så är han ej mer spårlöst försvunnen ;)

Jag såg han i en stor rund snäcka, han låg död innut i den... fråga mig inte hur han kunnat dö men han kanske fick brottomt och gömde sig där inne och det resulterade i att han fastnade?

Han har i alla fall legat där ett tag och det såg ut på han som han har försökt komma ut.. vem vet det kanske var en av blå cikliderna som tog död på han om han kom till deras revir men det såg så i alla fall inte ut.
#8 - 21 november 2006 16:01
Stackaren, men det var ju bra att du hittade honom.

Annons