platy som ser ut som ett "russin"

#1 - 7 mars 2007 16:45
har sedan tidigare 1 platy hona och en hanne (inte ultimat men alla är vi barn i början) det började med vita pricksjukan och dom medicinerades, prickarna försvann och sen kom svampen... saltbad å höjd temp i karet.
såg att honans fenor var tuggade, stjärtfenan fanns nästan inte och ena sidfenan va nästan helt borta, shit fenröta? nä stämde inte men jag avvaktade och fenorna började växa ut igen.
petade nu i dom i mitt 112L tillsammans med scalarena och kampen och dom började leka och jag har inte tänkt så mye på det.
iaf så vart det stressigt i karet pga catfight mellan kampen och djävulens avkomma och kampen fick husarrest i köket.
men iaf så vart hannen hårdare och hårdare på honan och i går införskaffades det lite brudar till hannen men då ser jag när jag studerar min gammla hona som är ganska liten mot hannen och dom nya honorna plus att hon ser ut i "ansiktet" som ett russin typ.... kan det vara ärrbildning från vita prick? (vet att det kan bli ärr av det)
hon är alltså skrumpen eller ja vad man ska säga, har försökt ta kort men ja fota fisk är ap svårt.
för övrigt är hon pigg, fenorna är åter igen på väg att växa ut och vad jag sett så är hon med i platystimmet utan prob snarare att hon bossar.

ngn som vet?
#2 - 8 mars 2007 07:21
Troligtvis är hon försvagad av all medicinering och flytt, så att inre parasiter/tarmflagellater fått grepp om henne. Det typiska är då att de skrumpnar ihop & magrar - fastän de äter. :(

Jag skulle välja att avliva tyvärr :(
#3 - 9 mars 2007 20:21
ska hålla extra koll på henne några dagar, hon är inte mager men på längden är hon mindre.tar sjävlklart bort henne vid minsta tecken på att hon mår dåligt, russin effekten i annsiktet upplever jag som mindre sen jag skrev tråden.
hon är dessutom mycket klarare i färgen, förut såg hon typ dammig ut. inte svamp dammig utan dassig. hon är fortfarande bossig men som sagt vid missa misstanke om att hon lider så plockar jag ner henne.

Annons