Platy som beter sig annorlunda.

#1 - 7 april 2007 08:32
Snälla nån som vet...HJÄLP mig!
Har ett 100 liters som varit igång sen mitten på mars ochen vecka snare köpte jag 4 platys. Tyvärr visste personalen inte hur man såg skillnad på könen så det blev lite ojämt med tre hanar och en hona. (har jag läst mig till)
Honan och ena hanen är mer vitgula än dom andra som är påskgula (vitsigt vá?):D Allt har varit frid och fröjd tills nu för några dagar sedan då ena hanen har börjat dra sig undan de andra och bara står och vajjar på samma ställe och flämtar liksom. Ömsom på botten eller vid ytan. I söndags gjorde jag första vattenbytet, 30%, och tycker även att jag fått mer beläggningar på bakgrunden och konststenen sedan dess. Mina rötter har nått vit/grått ludd som vajjar fram och tillbaka och ändå skrubbade jag dom vid vattenbytet men antingen fick jag inte bort luddet eller har det kommit tillbaka väldigt snabbt. Kan även tillägga att jag inte använder någon baketriekultur eller vatten beredningsmedel, varken vid vattenbytet eller uppstart. Har egen brunn. Allt verkade ju bra tills VB så nu är jag orolig för min platy, gillar dom verkligen. Har även två pansarmalar, ungar, men liksom de andra platysarna, verkar OK. Ph 7,5 - 8. No2:0, No3:25 GH: 7 KH:3 idag men var 6 förra gången jag kollade. JBL sticktest.
Hoppas på SNABB hjälp!
Glad Påsk!

Agnez [:-44]
#2 - 7 april 2007 11:49
Hur ser din beläggning ut på kolstenar och bakgrund, är den grön eller brunaktig eller har den någon annan färg ?.

Har du kokat dina rötter ?.

Alla kokar inte sina nyinköpta rötter, men jag tror du kan bli av med den vita ludden om du kokar ur dem.

Din platy mår helt klart inte bra men det är väldigt svårt att säga vad det kan vara för fel på den. Är de andra fiskarna helt oberörda, så låter det som om din hane kan ha någon sjukdom eller parasit.

Hur ser han ut ?. Är buken infallen, gälarna svullna, ryggen krökt eller ser det ut som om kroppen har mörkare partier ?.

Jag skull ha övervägt att avliva honom, om det endast är han som visar några symptom. Så att han inte smittar de andra med ev. sjukdom parasiter.

MVH/Anita
#3 - 7 april 2007 14:17
Hej Anita!
Jag har studerat honom väl men tycker inte att det syns något annorlunda på honom, tittade nu igen efter dina tips men fortfarande inget avvikande.
Gav lite mat nu i eftermiddag och han var framme och ville äta precis som dom andra. Just nu när jag var och tittade igen simmade han faktiskt med de andra fast mycket ryckigare eller hur man ska uttrycka det.
Min tanke har varit lite att det kanske blev för häftigt med vattenbytet utan beredningsmedel. När jag fylla karet första gången fick det ju "stå till sig" en vecka innan fiskarna flyttade in så eventuella ämnen som kan finnas i vattnet neutraliserats eller nåt...korkat att tro kanske men jag är helt grön på detta.

Finns det inte en chans tro, att han återhämtar sig om han verkar pigg på mat?
Förut var ju kh på 6 men nu 3, det kan inte ha någon betydelse?

Algerna eller kanske rättare sagt beläggningen är typ gulbrunaktig och går lätt att få bort med handen.

Rötterna kokade jag som en galning innan jag blev nöjd, vill inte ha tefärg utan klart vatten och det har funkat fint men just luddet är ju inte så kul för det verkar bli mer och mer. Jag tänker tofsalger, kan det vara såna? Ser ut som vitgråa tofsar.
Tusen tack för att du vill försöka hjälpa mig!

Agnez [:-84] (ungefär så här, fast lite mindre, ryckigt simmar min platy)
#4 - 8 april 2007 16:30
Har nu en ny teori om mina platys. Det verkar nästan som om den största hanen och honan leker. Vet inte riktigt hur det ser ut när dom gör det men han är efter henne mest hela tiden samtidigt som han jagar bort de andra två hanarna. Nu är även den andra hanen konstig. Kan köra in huvut uppe vid pumpen och bara stå där med nosen mot bakgrunden. Den som vajjar och flämtar/hyperventilerar gömmer sig undan som innan.
Nu till min fråga. Kan de andra mindre dominanta hanarna bli stressade av att den dominante jagar bort dom? Kanske ska ta och försöka flytta bråkstaken till ett annat kar så kanske dom frisknar till?

Tycker det verkar dåligt med svaren här...mitt bekymmer verkar "viktigare" än många andras som får hur mycket svar på sina inlägg som helst. Mina firrar verkar ju inte friska så hoppas någon vill ta sig liiite tid att hjälpa mig nu då!
#5 - 8 april 2007 16:56
Hej. det är nog inget problem att en hane är lite bråkig då du har stort kar och dem övriga kan dra sig tillbaka och platy är förhållandevis snälla fiskar! dit kar är som sagt nystartat och har nu kommit fram till den kritiska tiden (ca 2-4veckor efter start) då nitriten börjar bli mätbar men ditt test visade inget nitrit säger du? det kan tänkas att du har en del ammonium i vattnet... har du gjort rent filtret nyligen?
#6 - 8 april 2007 17:25
Hur ofta och hur mycket vatten varje gång, har du bytt sedan du startade akvariet ?.

I de flesta fall är det bäst att prova med ett större vattenbyte ( kanske 40%), när man inte kan finna någon orsak till att fiskar mår dåligt.

Att du inte fått så många svar, beror nog på att det inte är lätt att komma på någon orsak till att bara en eller 2 av dina fiskar mår dåligt.

MVH/Anita
#7 - 8 april 2007 17:29
åheim skrev:
Hej. det är nog inget problem att en hane är lite bråkig då du har stort kar och dem övriga kan dra sig tillbaka och platy är förhållandevis snälla fiskar! dit kar är som sagt nystartat och har nu kommit fram till den kritiska tiden (ca 2-4veckor efter start) då nitriten börjar bli mätbar men ditt test visade inget nitrit säger du? det kan tänkas att du har en del ammonium i vattnet... har du gjort rent filtret nyligen?

Har inte rengjort sen start men jag hade av filtret idag för att kolla men jag rengjorde det aldrig eftersom jag inte tyckte det var så mycket beläggning på det, kanske typ 20-25% brun sörja, bara ytligt oxå.
Ammonium... hur kollar man det...har inte hört om att det finns tester för det?

Agnez:confused:
#8 - 8 april 2007 17:36
Agnez skrev:
Har nu en ny teori om mina platys. Det verkar nästan som om den största hanen och honan leker. Vet inte riktigt hur det ser ut när dom gör det men han är efter henne mest hela tiden samtidigt som han jagar bort de andra två hanarna. Nu är även den andra hanen konstig. Kan köra in huvut uppe vid pumpen och bara stå där med nosen mot bakgrunden. Den som vajjar och flämtar/hyperventilerar gömmer sig undan som innan.

Nu till min fråga. Kan de andra mindre dominanta hanarna bli stressade av att den dominante jagar bort dom? Kanske ska ta och försöka flytta bråkstaken till ett annat kar så kanske dom frisknar till?

Den dominanta hanen jagar bort dom andra hanarna, och det kommer han fortsätta med. Nu vet inte jag hur stort ditt akvarium är men även i stora akvarium kan det uppstå en sådan konkurrens. Och ibland händer det att dom "mobbade" hanarna dör som följd.
Plockar du ur en hane kommer bara en av dom andra att ta över rollen som dominant osv. Jag vet inte riktigt hur du ska göra, men du kanske kan kolla med butiken om du kan få byta 2 av hanarna (dom ickedominanta, då den dominanta uppenbarligen mår bra) mot 2 honor. För nu vet du nog skillnaden ;)
#9 - 8 april 2007 17:49
Agnez skrev:
Har inte rengjort sen start men jag hade av filtret idag för att kolla men jag rengjorde det aldrig eftersom jag inte tyckte det var så mycket beläggning på det, kanske typ 20-25% brun sörja, bara ytligt oxå.

Ammonium... hur kollar man det...har inte hört om att det finns tester för det?

Agnez:confused:
Bra att du inte rör filtret så mycket då kan den bygga upp en bra stam med nyttobakterier! Ammonium finns det test för men det har jag aldrig använt. Det skulle nog vara bra om du försöker göra små delvattenbyten (10L) ca. varannan dag ett tag framöver för att säkerställa vattenkvaliten så här i början!
#10 - 8 april 2007 17:50
PlatyYngel skrev:
Den dominanta hanen jagar bort dom andra hanarna, och det kommer han fortsätta med. Nu vet inte jag hur stort ditt akvarium är men även i stora akvarium kan det uppstå en sådan konkurrens. Och ibland händer det att dom "mobbade" hanarna dör som följd.

Plockar du ur en hane kommer bara en av dom andra att ta över rollen som dominant osv. Jag vet inte riktigt hur du ska göra, men du kanske kan kolla med butiken om du kan få byta 2 av hanarna (dom ickedominanta, då den dominanta uppenbarligen mår bra) mot 2 honor. För nu vet du nog skillnaden ;)

Akvariet är på 100 liter. Det konstiga är ju att det inte förekom nån mobbing innan. Det började först nu i veckan och dom har ju ändå bott ihop sen den 16 mars.

Agnez [:-128]
#11 - 8 april 2007 17:53
Mina gick också bra, i flera månader. Men det vr först när det blev brist på honor (hade 3 hanar och 2 honor) som dom började bråka...

Du kanske ska skaffa fler honor om det är dominansen som är felet och inget annat.
#12 - 8 april 2007 17:56
åheim skrev:
Bra att du inte rör filtret så mycket då kan den bygga upp en bra stam med nyttobakterier! Ammonium finns det test för men det har jag aldrig använt. Det skulle nog vara bra om du försöker göra små delvattenbyten (10L) ca. varannan dag ett tag framöver för att säkerställa vattenkvaliten så här i början!

Jag fick för mig att nitrit och ammonium har ett samband?? Helt fel kanske!
Har kollat nitrit med både dropptest och sticktest och båda visar NOLL.

En annan tanke. Det här vita luddet jag nämnde tidigare, på mina rötter, speciellt den ene, är det nån typ av alger som kan komma i samband med dålig vattenkvalitét? Gjorde ju som sagt 30 % VB förra söndagen och alla problem uppkom efter det tycker jag.

Agnez[:-128]
#13 - 8 april 2007 17:56
Apropå mobbing så gör dem gärna så när dem märker att en fisk beter sig konstigt eller är försvagad... ingen barmhärtighet där heller:(
jag läste att du tar upp rötter och skrubbar dem... det är inge bra! låt helst inredningen få vara ifred, i nystartade akvarium så blir det i början en del grejer som växer på inredningen men det försvinner när karet kommer i biologisk balans och bildas då en biofilm på allt i akvariet!;)
Bilagor:
#14 - 8 april 2007 18:00
PlatyYngel skrev:
Mina gick också bra, i flera månader. Men det vr först när det blev brist på honor (hade 3 hanar och 2 honor) som dom började bråka...

Du kanske ska skaffa fler honor om det är dominansen som är felet och inget annat.

Var det i samband med lekperiod? Hur ofta leker dom egentligen? Drog sig de andra hanarna undan eller hur betedde dom sig?

#15 - 8 april 2007 18:02
Agnez skrev:
Jag fick för mig att nitrit och ammonium har ett samband?? Helt fel kanske!

Har kollat nitrit med både dropptest och sticktest och båda visar NOLL.

En annan tanke. Det här vita luddet jag nämnde tidigare, på mina rötter, speciellt den ene, är det nån typ av alger som kan komma i samband med dålig vattenkvalitét? Gjorde ju som sagt 30 % VB förra söndagen och alla problem uppkom efter det tycker jag.

Agnez[:-128]
det kan vara så att det en balansrubbning när du gjorde vattenbytet det är därför bra om man gör tätare men mindre vattenbyten!
nedbrytningen ser ut så här: Ammonium-nitrit-nitrat...
#16 - 8 april 2007 18:11
åheim skrev:
det kan vara så att det en balansrubbning när du gjorde vattenbytet det är därför bra om man gör tätare men mindre vattenbyten!

nedbrytningen ser ut så här: Ammonium-nitrit-nitrat...

Okej...hur mycket vatten kan vara lämpligt att, byta 10% per vecka?
eftersom det började spöka just efter VB så låter ju det troligt.

Agnez
#17 - 8 april 2007 18:18
Agnez skrev:
Var det i samband med lekperiod? Hur ofta leker dom egentligen? Drog sig de andra hanarna undan eller hur betedde dom sig?

Platy har ingen speciell lekperiod, dom sätter på när dom kan i alla lägen :D
Dom andra hanarna blev bortjagade så fort dom kom inom synhåll för den dominante hanen. Och under en helg jag var borta hade han jagat en av dom andra hanarna så mkt att den inte ens vågade sej fram att äta, för när den gjorde det fick han stryk.
Det slutade med att jag gav bort dom mobbade till en kompis som inte hade några platy alls = inga honor = inget bråk
Och han har inte heller velat köpa fler för han tycker att dom är tråkiga, så dom kommer inte få några honor att bråka över heller...
#18 - 8 april 2007 23:39
Mitt tips för bråkiga hanar är att skaffa fler hanar. Gärna minst 5-6 st hanar totalt, ju fler desto bättre.

På det viset kan den dominerande hanen inte välja ut en hackkyckling. Där är för många hanar att välja bland, så han kan inte skilja på dem.

Möjligen med undantag för guppy, så blir det ofta lindrigare för honorna med flera hanar, än bara några få. Hanarna är så upptagna med att imponera på varandra, att de inte hinner jaga honorna lika mycket.

MVH/Anita
#19 - 9 april 2007 12:05
Hur är det med syresättningen???

De där algerna är väl kiselalger eller??? Jag är inget proffs på det där men jag fick sådana när mitt lilla kar var nystartat och hade Nitrit...

Gynnas kiselalger av syrebrist??? Eller någon vajsing med belysningen??? Något proffs här kanske kan svara...
Men om firrarna kippar efter andan vid ytan så kan det ju vara dåligt med syre...
Jag har gjort som det tipsas om här på Zoopet, höjt innerfiltret till ytan så det blir vågor på ytan... ;)

Annons