Snälla nån som vet...HJÄLP mig!
Har ett 100 liters som varit igång sen mitten på mars ochen vecka snare köpte jag 4 platys. Tyvärr visste personalen inte hur man såg skillnad på könen så det blev lite ojämt med tre hanar och en hona. (har jag läst mig till)
Honan och ena hanen är mer vitgula än dom andra som är påskgula (vitsigt vá?):D Allt har varit frid och fröjd tills nu för några dagar sedan då ena hanen har börjat dra sig undan de andra och bara står och vajjar på samma ställe och flämtar liksom. Ömsom på botten eller vid ytan. I söndags gjorde jag första vattenbytet, 30%, och tycker även att jag fått mer beläggningar på bakgrunden och konststenen sedan dess. Mina rötter har nått vit/grått ludd som vajjar fram och tillbaka och ändå skrubbade jag dom vid vattenbytet men antingen fick jag inte bort luddet eller har det kommit tillbaka väldigt snabbt. Kan även tillägga att jag inte använder någon baketriekultur eller vatten beredningsmedel, varken vid vattenbytet eller uppstart. Har egen brunn. Allt verkade ju bra tills VB så nu är jag orolig för min platy, gillar dom verkligen. Har även två pansarmalar, ungar, men liksom de andra platysarna, verkar OK. Ph 7,5 - 8. No2:0, No3:25 GH: 7 KH:3 idag men var 6 förra gången jag kollade. JBL sticktest.
Hoppas på SNABB hjälp!
Glad Påsk!
Agnez [:-44]