Platy problem

#1 - 11 november 2007 18:26
Heej!
Har i mitt 102l bland annat en röd-svart plasty hona. Jag matar mycket sparsamt en gång om dagen samt algtabletter ungeför varannan kväll. Denna platy honan värkar ha lite problem med magen. dvs om jag ger mina fiskar PYTTE LITE mer mat en jag brukar svullnar hennes mage upp. Hon äter absolute inte mer än dom andra platysarna. Första gången jag märkte det vart när jag skulle tända en morgon. Hon hade jätte stor mage! Jag blev livrädd och tängte bukvattensort direkt. Sedan tyckte jag att jag skulle ge henne en chans, lät det vara släckt i akvariummet och lade en handduk över allt för att det skulle vara lungt. och dagen efter vips! En helt normal, glad ,pigg och hungrig platy hona :p. Detta han hänt flera gånger och hon blir alltid normal igen.
Akvariumfakta:
102l
lite överbefolkat, men jag håller sten-koll på vattenvärdena
ca 20-30 procent vattenbyte i veckan, då också slamsugning
Mat: Flora(ibland som omväxling), granulat(huvud föda), maltabletter (ca varannan dag)och hemma gord räkmix (en gång i veckan).
Ph: ca 7
Temp: 25-26 C
Nitrit: bra
Pump rengörs endas när suget minskat i en hink akvariumvatten

tack på förhand:)!

/Uddaveka
#2 - 11 november 2007 20:04
platybebisar kanske...? Mina platysar äter upp sina bebisar så fort dem kommer ut...
#3 - 11 november 2007 20:13
nej det kan inte vara det för att honan blir jätte och då menar jag jätte tjock!!!! Hon brukar bara liggaoch vila på bottnen och bajsa jätte mkt men sedan när magen är normalstor igen mår hon prima, simmar runt och leker med dom andra firrarna:P
#4 - 11 november 2007 20:17
Platyyngel är möjligt, men det skulle kunna bero på algtabletterna också...

Jag hade för länge sedan ett par Slöjstjärtar, och de åt små kulor som skulle vara "Guldfiskmat". Senare när jag inte hade kvar dem, utan bara andra fiskar och maten var slut så gav jag fiskarna av dem kulorna att äta istället. Samtliga fiskar som åt av det svullnade upp rejält, men blev normala igen till nästa dag då dem smält maten.

Min kompis har varit med om liknande då hon gett alg/maltabletter till sina malar och hennes neontetror och platys också åt av dem
- De svullnade upp och blev senare normala igen.

Så jag skulle tro att visa fiskar svullnar upp när de ätar foder som inte är avsett för dem (beror på vad för foder). Exakt vad det beror på vet jag inte, men prova att släppa ner algtabletterna bakom pumpen eller någon annanstans där de andra fiskarna (Platysarna) inte äter av det :p
#5 - 11 november 2007 20:19
Uddaveka skrev:
nej det kan inte vara det för att honan blir jätte och då menar jag jätte tjock!!!! Hon brukar bara liggaoch vila på bottnen och bajsa jätte mkt men sedan när magen är normalstor igen mår hon prima, simmar runt och leker med dom andra firrarna:P

jamen hallå? :D det är yngel! kolla riktigt nogrant vid ytan/botten och kolla om du ser några yngel! annars har bara hon ätit upp dom!:)
#6 - 11 november 2007 20:21
Hur ofta blir hon tjock? (en gång i månaden, en gång i veckan, eller...?)
#7 - 12 november 2007 15:20
Hon blir tjock så fort jag matar liiite mer än det vanliga. Och en en gång: Det KAN inte vara yngel, anledning: Hon går från en helt normal platyhona på kvällen till en platyhona som knappt kan simma på morgonen!

Hmm.. Du har rätt i att det kan vara algtabletterna. men jag måste ge domdå jag har en stor städpatrull (anciduktus, corydoras och små siamesiska algätare) och dom svälter utan algtabletterna. Men jag vet att platysarna proppar i sig rätt mkt algtabletter. men varför blior hon bara tjock ibland? och inte varje gång jag matar med algtabletter, trots att jag alltid lägger i lika många.
#8 - 12 november 2007 20:09
Yngel?

Uddaveka skrev:
Och en en gång: Det KAN inte vara yngel, anledning: Hon går från en helt normal platyhona på kvällen till en platyhona som knappt kan simma på morgonen!

Hon har säkert små yngel i magen... Jag har platys och det är precis så som du beskriver... Ena dagen jätte tjock andra dagen ingen mage alls.
Platys är levande födare dvs att de har föder levande yngel. De brukar göra det på natten (har jag för mig) och oftast så äter föräldrarna eller andra fiskar dem med en gång.
Yngeln brukar gömma sig i sanden eller mellan större stenar. De är jätte små nästan osynliga. Men det brukar finnas några kvar nästan alltid.
Om hon väntar yngel kan de bli lite konstiga lite "trötta" och de brukar få mörkt längst bak i magen, buken där de bajsar. För man brukar se igenom innan hon föder dom. Ibland kan man se deras ögon. (som flera par svarta prickar)

Men om du vet att hon absolut inte på nåt sätt kan vara med yngel. Så kan fiskar ibland svälja luft genom att de äter vid ytan. Typ flingfoder.
Du kan ju (om du vill förhindra) böta maten så den sjunker före du matar... i nån behållare.

Men fiskar ska ju inte äta så mycket ändå. De är ju så små.
#9 - 12 november 2007 20:37
Uddaveka skrev:
men jag måste ge domdå jag har en stor städpatrull (anciduktus, corydoras och små siamesiska algätare) och dom svälter utan algtabletterna. Men jag vet att platysarna proppar i sig rätt mkt algtabletter. men varför blior hon bara tjock ibland? och inte varje gång jag matar med algtabletter, trots att jag alltid lägger i lika många.

De kan väl äta annat? Jag tror inte på sån där torkad, iohppressad, kemiskt preparerad mat till något djur. Lägg ner en skiva squasch eller skalade fryska ärtor. Mycket nyttigare än algtabletterna. Och är det någon i akvariet som inte tål dem så ska du väl absolut inte fortsäta ge dem. Hon får kanske ont i magen...om nu fiskar kan få det. Men vad vet vi?
#10 - 15 november 2007 22:15
det kan vara gaser, hur löjligt det en låter..
men när hon plockar maten ifrån ytan (som ofta platy gör) så kan de komma med luft!
#11 - 15 november 2007 22:16
ojj ursäkta jag såg inte att det var någon annan som hade redan sagt det :)
#12 - 18 november 2007 12:41
jag har provat med att blöta maten först men då hinner dom inte äta det minsta innan mina glupska tetror ätit upp allt. och hon har blivit jätte tjock även då!

Annons