Platy problem...

#1 - 31 augusti 2004 05:40
Platy ynglar ju ganska lätt men när jag har yngel så äter de up alla..
brukar de äta sina egna yngel o kan de överleva i min tank för har inte tänkt skaffa något yngelkar.kan man kanske lägga något i någo hörn de kan simma in o gömma sig i java mossa kanske eller någon liten bur bara sålängeså inte de stora kommer in för de verkar ganska gluppska..
#2 - 31 augusti 2004 05:45
ja dem brukar ofta äta upp sina egna småttingar. Du kan ha i massa javamossa och växter så ökar chanserna för att dem inte bli ska bli uppätna. Fast har du massa tetror och liknande så kommer massa yngel att bli mat.

/Glenn
#3 - 31 augusti 2004 07:06
Jag lyckades till slut få överlevande platyyngel genom en enkel och billig (10 kr bara) födkasse som jag kunde färdigställa av en större billig fiskhåv. Se denna tråden för mer detaljer:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27074
#4 - 31 augusti 2004 13:09
jag har en yngelbur men de bara dör o den funderar på att sätta den framför pumpen för jag tror att det inte strömmar tillräkligt med vatten igenom den..
#5 - 31 augusti 2004 14:12
Tanken med födkassen är att mamma skall vara ensam där när hon skall föda (i födkassen) i ett akvarium utan ytterligare fiskar i.
Då kan ynglen simma iväg från den glupska mamman...
#6 - 1 september 2004 05:35
mm förstod det men innan har jag bara låtit dem va i akvariumet o då överlevde de flästa fast då hade jag hara gurami neontetor o svärdbärare

Annons