platy och guppy funderingar.

#1 - 10 mars 2007 19:28
hur länge "går" guppyn innan den kalvar och platyn hur länge går den? (har 2 dunder feta platyn var av den ena borde kalva ur sej närmestehelst)

en annan sak jag fundra på är livslängden på platy och guppy. (glöm inte källhänvisning)
#2 - 10 mars 2007 20:33
emm det heter yngla men du får skriva kalva om du vill :) men guppyn lever ungifär ... hur du sköter den varierar.. vissa djuraffärer säljer guppy med inte så mycket färg på stjärtet och jag tycker dom är bäst för att dom är inte så hårt fram avlade så jag tycker dom är bäst men dom andra går okså bra! :):D
Det tar ungifär en månad för guppys att ha ungarna i magen men om du tycker dom ser jätte stora magar så sätt dom i varsinn yngel kar men om du har ett sånt man kan ha två i så ha det i det okså! :)

(kan inget om platys!)
#3 - 10 mars 2007 20:49
vet att det heter yngla men låter mer matcho med kalva;)
har inhandlat sorgmantlar men tyvärr så är det stor risk att ev yngel som kan komma från dom inte är rena i färgen men smällar man får ta, gäller bara att plocka ynglen från karet innan dom är så stora att man mixar färgen mer.
noppe tänker inte köra yngelkasse utan låter naturen rensa bort dom "dummaste" individerna (dom smarta överlever eftersom dom är smarta nog att inte bli mat;))

well ngn som har länkar till en sida där man hittar livslängden på firrar?
#4 - 10 mars 2007 21:12
jag har hatt en guppy 3 år! :) men den dog.. :( saknar lille pelle.. men jallefall synd om dina små yngel.. dom blir ju fina som stora.. kör alltid med yngel kasse sedan så lägger jag dom i yngel akvarium på ca 9 L.
#5 - 10 mars 2007 21:41
Startade för ett tag sedan en tråd angående fiskars ålder. Där fick jag en tysk länk som behandlar ämnet.

Tråden finns på adressen:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=99289

h. Johan
#6 - 10 mars 2007 23:18
tackar för länken:D
#8 - 10 mars 2007 23:29
endlers guppy lever tydligen bara 1-2 år......
platy lever bara i 2 år oxå.... hmmm intressant läsning.
#9 - 10 mars 2007 23:31
giz skrev:
hur länge "går" guppyn innan den kalvar och platyn hur länge går den? (har 2 dunder feta platyn var av den ena borde kalva ur sej närmestehelst)

en annan sak jag fundra på är livslängden på platy och guppy. (glöm inte källhänvisning)

Platy, Svärdbärare, Guppy och Blackmolly går alla UNGEFÄR 28-30 dagar med ynglen. Sedan föder/ynglar/släpper de ynglen.
Kalvar är det bara kor, älgar, hjortar och andra idisslare som gör...INTE fiskar, det finns tillräckligt med egenkomponerade uttryck ändå....:D;)

Livslängden beror på skötseln, men 2-3 år verkar rimligt, förutsatt att du sköter vattenbyten och har ett inte för stort antal, överbefölkning med efterföljande stress och därpå följande sjukdomar förkortar livslängden betydligt...[:o]
#10 - 10 mars 2007 23:44
giz skrev:
endlers guppy lever tydligen bara 1-2 år......

platy lever bara i 2 år oxå.... hmmm intressant läsning.

2-4 år för levandefödare torde vara rimligt.

h. Johan
#11 - 11 mars 2007 00:10
JLi skrev:
2-4 år för levandefödare torde vara rimligt.

h. Johan

som jag gissade alltså...:D jag tror att frågeställaren fått svar nu, eller har det dykt upp nå´n ny fråga?:confused:
#12 - 11 mars 2007 08:02
nöppe, tror jag har kollen på magarna i karet nu:)
eller jooo hur snabbt måste jag sära guppy honor och hannar åt för att inte mixa färgen åt höger å vänster? vill ju bara ha sorgmantlar i karet.
#13 - 11 mars 2007 11:32
Jag tycker alltid det är lite fundersamt att läsa om att de blir 2-3 år om man sköter dem rätt. Jag vet en guppy som levde i två år, med en enda växt iakavriet, själv mestadelen av tiden och hon som hade den bytte vatten "när det började se lite äckligt ut."

Det var den guppyn som satte igång mitt akvarieintresse ^^

Annons