platy och guppy?

#1 - 8 november 2004 07:08
kan man ha dessa två tillsammans?
om man inte vill ha "ungar" ska man köpa honor eller hanar?

tacksam för hjälp....=)

kram /Malin
#2 - 8 november 2004 07:15
Det funkar!!! Köp Guppyhannar om du inte vill ha "ungar"! Dom är snyggare än honor!Köp platy hannar oxå! Kram!
#3 - 8 november 2004 12:38
okej....=)
ja för jag tror inte att vi orkar hålla på med massa yngel...
men slåss inte hanarna då?
#4 - 8 november 2004 12:44
Du kan ju "strunta i" ynglena, om ett par överlever så överlever de, ananrs överlever de inte, inte mer med saken.
#5 - 8 november 2004 12:51
nä...jag vill inte ha några alls....
känns jobbigt att dom ska behöva dö för att jag inte har tid...
#6 - 8 november 2004 12:54
Det är ju bara naturligt. Se det så, då kanske det inte känns så jobbigt. Dessutom, om man bara har platyhanar kan jag nästan garantera att de kommer slåss, och hur tråkigt är det itne med hanar som har väldigt trasiga fenor?
#7 - 8 november 2004 13:58
Jag tycker att akvariet blir finare med honor också, men man tycker ju olika.. Och jag tror nog att hanarna får ett ganska tråkigt liv utan honor. [:P]
#8 - 8 november 2004 14:01
okej....=)
ja d kanske är naturlig...å jag vill ju inte ha några hanar som bara slåss....men kan man köpa ett guppy par och ett platy par?
eller måste det vara fler honor än hanar?
#9 - 8 november 2004 14:46
För att få bäst balans ska man ha 2-3honor/hane, men det går självklart att bara ha hanar. Bässt om man bara vill ha hanar är att köpa hanar från en kull, dvs vända sig till någon som fått yngel hemma. Då har hanarna växt upp tillsammans och slåss inte lika mycket eller alls.

Dessutom, det är ju kul att få yngel, och om ett elelr ett par överlever är det ju bara bra, guppy lever ju inte så många år...

Lycka till!
#10 - 8 november 2004 14:50
okej.tack för all hjälp!
ska åka till zoo affären och kolla i helgen...
om ni ska rekommendera en av sorterna (guppy, platy) vilken är då "roligast" att ha?
#11 - 8 november 2004 15:19
Jag tycker guppy. [:D]
#12 - 8 november 2004 15:43
okej! =)
men vad ska man ha för växter till dom då?
#13 - 10 november 2004 18:36
Man kan väl ha vilka växter som helst, jag tror inte att guppysarna bryr sig så jättemycket.Eftersom du inte vill ha yngel så beheöver du ju varken flytväxter eller stora växter som ynglen kan gömma sig i, så det är bara för dig att välja! [:-92]
#14 - 11 november 2004 07:52
Om du vill ha så lite krångel som möjligt välj "lätta" växter, svärdplantor är lätta och snygga, vattenpest sägs vara enkel, men jag har aldrig lyckats riktigt. Å andra sidan är vattenpest billigt, så du kan ju alltid prova.

Lycka till!
#15 - 11 november 2004 10:16
hade vattenpest en gång... den bara dog o skräpade ner akvariet.... däremot älskar jag Hydrocotyle leucocephala - vattenspikblad. den är lätt att få att växa, och ser inte ut som alla andra akvarieväxter.. =) sen kan du ju alltid ha nån anubias... dom är iaf lätta, tycker jag...
#16 - 14 november 2004 15:37
hur stor är chansen att några yngel överlever? har fem guppy honor och tre hanar i mitt akvarium nu, zoo killen sa att man kan räkna me yngel inom två veckor? sen sa han att man bör ha en sånn där behållare att ha ynglen i....men finns det chans att visa klarar sig om man struntar i behållaren....känns lite jobbigt med den där....
#17 - 14 november 2004 15:44
marcusitl det beror ju helt på hur karet ser ut är det helt tomt så har dom inte mycket change medans om det är fyllt till 100% med växter så man knappt kan se fiskarna så har dom större change... om du vill ha yngel bör du skydda dom...
#18 - 14 november 2004 15:52
Skaffa hornsärv om du vill ha en lätt, tålig och snabbväxande växt som både flyter fritt och kan planteras i gruset. Då har ynglen något att gömma sig i och du kan strunta i yngelkar. De starka och smarta växer upp och kan ersätta de gamla....
#19 - 15 november 2004 06:50
njaa asså det är ett 42 liter och det har 5 växter både stora och mså samt en liten stock...kan ju inte säga att det är överfullt med växter precis..hehe....får nog fixa den där lådan då?
#20 - 16 november 2004 16:41
såklart kan något yngel klara sig, om du har mycket gömställen dvs.
Jag skulle nog säga 4 veckor istället för 2, men dom kanske redan hade ungar i magen när du köpte dom så man vet ju aldrig! :)
#21 - 16 november 2004 16:43
opps! trodde inte någon hade svarat på frågan om yngel! Såg inte att det var 2 sidor. [xx(]
#22 - 24 november 2004 19:23
Jag har haft MASSOR av yngel utan nån behållare. Förresten så blev min guppyhane deprimerad när våran guppyhona dog!!!
#23 - 24 november 2004 19:26
´Förresten är det inte bra att köpa guppy med yngel i magen det är bättre att köpa nån som aldrig haft det. min guppyhona dog ju i måndags antagligen därför att hon fått för många yngel :(
#24 - 24 november 2004 20:08
Platyhanar är inte snyggare än platyhonor, så du skulle kunna ha honor. Men både platy och guppy är väldigt sexuellt aktiva fiskar, så jag undrar om de verkligen mår bra av att leva utan sex...

Hornsärv var faktiskt den enda växten som dog i mitt nystartade akvarium...

Tycker också det är fint med vattenspikblad maanda :-)

Annars är Javaormbunke (Microsorum pteropus) en väldigt lättskött växt. Som flytväxter tycker jag att både Sumatraormbuke (Ceratopteris thalictroides) och vanlig vattenormbunke (Ceratopteris cornuta) är bra och växer så det knakar. Man kan även plantera dem i sanden i fall man föredrar det.

Javaormbunke: http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=39
Sumatraormbuke: http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=62
Vanlig vattenormbunke: http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=24

Annons