Platy, molly och en mal...

#1 - 7 augusti 2004 14:37
Jag har 6 st platy, 4 molly (2 black och 2 silver) och en mal i mitt kar på 120 liter. Mollyerna köpte jag igår och en av dem fick yngel bara några timmar efter att jag fick hem den. Jag skulle gärna vilja att en eller två av ynglen överlever (men inte fler, vill inte ha akvariet fullproppat med fisk). Har de någon chans utan yngelkasse? Jag har sett att de brukar gömma sig bakom pumpen, i växter och i gruset.
#2 - 7 augusti 2004 15:56
Låt dom vara där om du bara vill ha 2st.
#3 - 7 augusti 2004 17:12
En av mina växter, en Siamesisk Hygrophila har blivit väldigt illa tilltygad av mina platys (finns i princip inget kvar av växten). Någon som har tips på växter som de inte äter upp?
#4 - 7 augusti 2004 18:26
Anubias käkar dom inte upp hehe, du kan ju köpa svärdplanta vattenpest......finns massor som dom inte käkar. Köp växter som har lite tjockare blad och ge fiskarna tex ärtor, då ger dom sej inte på växterna.
#5 - 8 augusti 2004 04:32
Tack för tipsen shpend. Svärdplanta har jag redan en i karet och vattenpest har jag inte lyckats få tag på, men jag ska försöka med att ge fiskarna ärtor och se vad som händer.

Kan ärtor fungera som vegetariskt tillskott till min ancistrus (har för mig att de behöver det)? Eller finns det något annat jag kan ge den?
#6 - 8 augusti 2004 05:40
jag har en stor platyhane som lyckligt tuggar och sliter på mina svärdplantor och min vattenpest... men då det bara är han som gör så ser växterna bara lite naggade ut, inte helt försvunna... än! Han håller på att lära ynglena hur man gör... Han kommer driva mej till vansinne *flinar*
#7 - 8 augusti 2004 08:32
japp., se till att "skala" ärtorna bara.. dom ger sig inte på dom om dom har skal...
dessutom funkar brysselkål fint hos mig...
#8 - 8 augusti 2004 09:45
MagicFingers - har du ärtor och brysselkål till platy eller ancistrus?

Kan ju också meddela att alla mina yngel fortfarande är vid liv, trots att de börjat bli modigare och simmar mer och mer ute på fritt vatten. Men de andra fiskarna verkar inte bry sig så mycket om dem.
#9 - 8 augusti 2004 09:45
Mata många ggr varje dag då kommer dom inte förstöra växterna.
#10 - 8 augusti 2004 09:54
Hmmm... akvariet är 2½ veckor gammalt och jag har haft fisk i det i 1½ vecka. Än så länge matar jag inte ens så ofta som varje dag. När kan jag börja ge dem mer mat?
#11 - 8 augusti 2004 10:31
När som helst, mata 2ggr/dag.
#12 - 8 augusti 2004 16:30
Far inte nitritvärdet i höjden om jag börjar mata två gånger per dag?

Har givit dem en ärta nu. Vilken fart det blev i akvariet - nästan slagsmål om maten. Malen försökte sig fram för att äta lite, men tyvärr blev han bortmotad av de andra... :-(
#13 - 9 augusti 2004 19:23
Hehe nej, du kan nog mata 2ggr/dag utan några som helst problem. Tror tillochmed att dom flesta här inne matar 2ggr/dag.
#14 - 10 augusti 2004 21:22
jag har ett 60liters akvarium men jag vetinte vad jag ska ha
#15 - 11 augusti 2004 18:39
guppy9: Vad menar du?

Annons