Om du vill ha platybebisar så skaffa inte ciklider för de äter många bebisar!!! Köp en annan levandefödare i så fall... De är lite klumpigare i koordinationen så flera bebisar hinner undan... Jag ångrar att jag föll för familjens ciklidönskningar, nu överlever 1 yngel per kull emot 10 förrut... :( och då hade jag ett mindre akvarium med mindre växter/gömställen...
Skaffa inte svärdbärare bara, de kan korsa sig med platy och är attans ettriga på att äta bebisar de också har jag en känsla av... ;)
En sanning med modifikation: det beror HELT på vilken ciklid du väljer...Apistogrammorna lever mest nere vid botten, så med mycket växter och lite tur så kan man nog få hyfsat många platyyngel att överleva ändå... vilken ciklid gick du med på att skaffa?
Vissa honor, både bland svärdbärare och platy (samt guppy) är extra mycket för att äta yngel, speciellt guldguppyhonor verkar ta fel och tro att deras nyfödda är mat.:mad:
Sedan är det så att de flesta färgglada "platy" och "svärdbärare" du ser i butik är en korsningsprodukt i någon mån, man har korsat över anlag, främst olika färger, mellan de två arterna för att öka färgvariationen, sedan har man avlat fram den kroppform fisken "egentligen" skall ha, men med den "nya" färgen.......det är bara vildarter som egentligen kan kallas för platy och svärdbärare "på riktigt"...;)