Platy konstigt beteende?

#1 - 16 januari 2008 16:43
Jag vet inte riktigt hur en platy ska bete sig då jag är ny på allt vad fiskar heter men jag har 2 st platys, en hane och en hona. Hanen har börjat med att "smyga sig på" pumpen och när han är alldeles framför öppningen så skjuts han en bit bakåt av trycket. Det roliga är att han fortsätter att göra det om och om igen. När han väl tar en paus från leken simmar han fram till pumpens övre del och liksom ger den en "kram", läggen ena sidan av huvudet mot plasten typ.

Någon som vet vad det är han håller på med egentligen? Försöker han bara roa sig eller har han blivit kär i pumpen? :P
#2 - 16 januari 2008 19:24
Det är många fiskar som görs, särskilt malar, det verkar som om de tycker det är kul.
Men kanske någon annan vet om det har någon annan orsak?
#3 - 18 januari 2008 11:59
Lijalo skrev:
Jag vet inte riktigt hur en platy ska bete sig då jag är ny på allt vad fiskar heter men jag har 2 st platys, en hane och en hona. Hanen har börjat med att "smyga sig på" pumpen och när han är alldeles framför öppningen så skjuts han en bit bakåt av trycket. Det roliga är att han fortsätter att göra det om och om igen. När han väl tar en paus från leken simmar han fram till pumpens övre del och liksom ger den en "kram", läggen ena sidan av huvudet mot plasten typ.

Någon som vet vad det är han håller på med egentligen? Försöker han bara roa sig eller har han blivit kär i pumpen? :P

Den "leker", ett inte helt ovanligt beteende.....:D
#4 - 18 januari 2008 14:45
hej jag har en platy som är väldig konstig
#5 - 18 januari 2008 17:02
Simon H skrev:
hej jag har en platy som är väldig konstig

Grattis! :p

Kan inte vara lätt för denna platy, låter som att hans raggarförsök är förgäves och hela tiden går på pumpen...
#6 - 18 januari 2008 17:33
den är nästan upo ner och är elt stil
#7 - 19 januari 2008 07:12
hej jag har en platy hona som beter sig så konstigt
#8 - 21 januari 2008 12:16
Simon H skrev:
hej jag har en platy hona som beter sig så konstigt

Som sagt så leker de bara...fullt naturligt och inget att oroa sig för.:D
#9 - 21 januari 2008 13:34
är de ochso en lek om dom är upo ner för min hona håler på med sånt
Bilagor:
#10 - 21 januari 2008 20:53
Simon H skrev:
är de ochso en lek om dom är upo ner för min hona håler på med sånt

Om honan simmar upp och ner hela tiden är det INTE normalt, men om den simmar tillfälligt i ryggläge när den leker i utsrömmningen från pumpen så är det säkert ok.:)
#11 - 22 januari 2008 14:08
tack för svaret

Annons