Jag tycker inte att du ska skaffa dvärggurami medan du har både guppys och platys. Det blir jäkligt plottrigt i ett litet akvarium att ha mer än två arter (exklusive eventuella algätare av dvärgformat), plus att dvärggurami är känslig för dåliga vattenkvalitéer vilket är lätt att få i ett litet akvarium med många fiskar.
Angående sanden: är du säker på att du inte menar 0,2- 0,5
CM? :p
Som sagt har du ju inte sagt hur många av varje fiskar du har... Skriv det och beskriv gärna vad du vill ändra med din inredning.
Jag har nyss skaffat mig ett 54l akvarium som jag har på mitt skrivbord... Startade det igår med att plantera 5 st sydafrikanska svärdsplantor. Jag planerar att ha dem som fondväxter och att skaffa mindre växter framför dessa som täcker delvis av gruset.
Planerar även att ha lite flytväxter för att dämpa belysningen, samt lite tigervallisneria (
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63. @batski: bra växtförslag dock länkade du till jätevallisneria som blir 50-150 cm hög, lite väl stor för ett 60 liters tycker du inte? [;)]
Tänk på att det ska finnas 2-3 olika sorters växter: större grovare fondväxter att ha längst bak, finare mindre växter att ha längre fram samt gärna flytväxter eller finbladiga växter som fiskar kan gömma sig i.
Har en liten terracottakruka ca 10 cm hög som jag slagit sönder en ingång i, denna ska fungera som grotta. Tänker även komplettera med lite stora saltvattensnäckor som jag plockat på mig under diverse semestrar.
Fiskar som jag ska ha till är nog antingen kopparbarber eller 2 st dvärgguramisar + 5 svarta neontetror, dock är det antingen eller.
Tänk lite fisk + mycket välgenomtänkta växter (okey, lite fisk kan vara svårt att genomföra om du har levandefödare som platy och guppy som förökar sig hela tiden [:o] ). Denna kombination med antalet växter/fiskar i relation till varandra kommer dock garanterat ge dig ett snyggare akvarium med bättre balans i. Kolla upp fiskarna du har i zoopets fiskarkiv och försök anpassa akvariets inredning efter den biotop som det står att de gillar.
Ta det lungt i början, man är alltid så ivrig med att skaffa fler fiskar osv när man nyss startat ett akvarium, men det är oftast inte det bästa alternativet. Satsa som sagt på växter istället! Här på zoopet finns det mycket bilder på andras akvarium. Surfa lite bilder och skaffa dig inspiration tills du har en klar bild över vad du vill med ditt akvarium :)
P.s omplacera malen!!