Platy & guppy?

#1 - 5 april 2006 10:34
Sho!

Har ett relativt nystartat 60 L akvarium, har där i just nu;
guppy,korall platy, silver guppy, en mal c.a 20 cm lång + en khuliål,
Har cirka 4-6 växter där i + en rot, naturfärgar grus c.a 0.2-0.5 mm stora.
temperaturen varierar mellan 27-29 grader, me nfisakrna värkar trivas bra.

ma najg undrar om någon som är BRA på fiskar 6 inreda akvarium så bra som möjligt kan hjälpa mig med detta, vilka fiskar kan jag ha med dessa som jag har nu?
harf ocskå haft Kampfisk (hane) + 4 tigerberber, me ndet funkade piss.

Vilka fiskatrer passar bäst ihop med dem jag har & vilak växter skulle just du rekomendera till mig?

/Jättte tacksam för svar!
#2 - 5 april 2006 12:07
Kan malen vända sig? Nä, jag ska inte vara taskig men det verkar som om du har väldigt många och för stora fiskar. Kanske ska du inte ha fler?
#3 - 5 april 2006 15:49
hehe, ingen fara, japp,det kan den:P
Han kör racer där varje kväll å skrämmer guppysarna-
#4 - 5 april 2006 16:14
har du en 20cm lång mal i dit 60l ? du kanske borde börja med o göra dig av med han till nån som kan ta hand om den där den får lite mer plats
#5 - 6 april 2006 06:50
[quote=HipHop_Girl]hehe, ingen fara, japp,det kan den:P
Han kör racer där varje kväll å skrämmer guppysarna-[/quote]

Att den kör racer beror nog på att den är stressad. Den behöver mer plats.
#6 - 6 april 2006 10:16
[QUOTE=HipHop_Girl]Sho!

Har ett relativt nystartat 60 L akvarium, har där i just nu;
guppy,korall platy, silver guppy, en mal c.a 20 cm lång + en khuliål,
Har cirka 4-6 växter där i + en rot, naturfärgar grus c.a 0.2-0.5 mm stora.
temperaturen varierar mellan 27-29 grader, me nfisakrna värkar trivas bra.

ma najg undrar om någon som är BRA på fiskar 6 inreda akvarium så bra som möjligt kan hjälpa mig med detta, vilka fiskar kan jag ha med dessa som jag har nu?
harf ocskå haft Kampfisk (hane) + 4 tigerberber, me ndet funkade piss.

Vilka fiskatrer passar bäst ihop med dem jag har & vilak växter skulle just du rekomendera till mig?

/Jättte tacksam för svar![/QUOTE]

Det låter som väldigt många fiskar i ett nystartat akvarium av den storleken. Hur länge har du haft fiskarna och hur många fiskar av varje art har du? Vad är silverguppy förresten?

29 grader låter mycket. Varför har du så hög temperatur? Risken är att fiskarna får sämre immunförsvar och blir mer mottagliga för sjukdomar. Försök hålla temperaturen nånstans mellan på 24-27. Helst 25-26.

Vad gäller växter så får du nog skaffa dig fler. Även flytväxter. Några lättskötta växter är: hornsärv (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22), vattenspikblad (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=45), vattenpest (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=50) och vallisneria (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66)

Betträffande fiskar skulle det kanske funka med ett par (hona + hane) dvärggurami (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237), men du får nog vänta ett par månader med att skaffa fler fiskar nu när akvariet är nystartat om du är rädd om dina fiskar.

Vad gäller malen så tycker jag definitivt att du ska omplacera den. Om h*n är 20 cm så antar jag att det rör sig om en gibbiceps (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318) och de kan bli hela 50 cm långa och behöver mins 550 liter för att trivas. Tänk dig själv hur du skulle må i fall du hade tvingats leva hela ditt liv i ett pyttelitet rum där du bara kan ta några få steg åt alla håll :(
#7 - 8 april 2006 21:38
Jag tycker inte att du ska skaffa dvärggurami medan du har både guppys och platys. Det blir jäkligt plottrigt i ett litet akvarium att ha mer än två arter (exklusive eventuella algätare av dvärgformat), plus att dvärggurami är känslig för dåliga vattenkvalitéer vilket är lätt att få i ett litet akvarium med många fiskar.

Angående sanden: är du säker på att du inte menar 0,2- 0,5 CM? :p

Som sagt har du ju inte sagt hur många av varje fiskar du har... Skriv det och beskriv gärna vad du vill ändra med din inredning.

Jag har nyss skaffat mig ett 54l akvarium som jag har på mitt skrivbord... Startade det igår med att plantera 5 st sydafrikanska svärdsplantor. Jag planerar att ha dem som fondväxter och att skaffa mindre växter framför dessa som täcker delvis av gruset.
Planerar även att ha lite flytväxter för att dämpa belysningen, samt lite tigervallisneria (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63. @batski: bra växtförslag dock länkade du till jätevallisneria som blir 50-150 cm hög, lite väl stor för ett 60 liters tycker du inte? [;)]

Tänk på att det ska finnas 2-3 olika sorters växter: större grovare fondväxter att ha längst bak, finare mindre växter att ha längre fram samt gärna flytväxter eller finbladiga växter som fiskar kan gömma sig i.

Har en liten terracottakruka ca 10 cm hög som jag slagit sönder en ingång i, denna ska fungera som grotta. Tänker även komplettera med lite stora saltvattensnäckor som jag plockat på mig under diverse semestrar.
Fiskar som jag ska ha till är nog antingen kopparbarber eller 2 st dvärgguramisar + 5 svarta neontetror, dock är det antingen eller.

Tänk lite fisk + mycket välgenomtänkta växter (okey, lite fisk kan vara svårt att genomföra om du har levandefödare som platy och guppy som förökar sig hela tiden [:o] ). Denna kombination med antalet växter/fiskar i relation till varandra kommer dock garanterat ge dig ett snyggare akvarium med bättre balans i. Kolla upp fiskarna du har i zoopets fiskarkiv och försök anpassa akvariets inredning efter den biotop som det står att de gillar.

Ta det lungt i början, man är alltid så ivrig med att skaffa fler fiskar osv när man nyss startat ett akvarium, men det är oftast inte det bästa alternativet. Satsa som sagt på växter istället! Här på zoopet finns det mycket bilder på andras akvarium. Surfa lite bilder och skaffa dig inspiration tills du har en klar bild över vad du vill med ditt akvarium :)

P.s omplacera malen!!
#8 - 9 april 2006 10:16
[QUOTE=Tinet]@batski: bra växtförslag dock länkade du till jätevallisneria som blir 50-150 cm hög, lite väl stor för ett 60 liters tycker du inte? [;)] [/QUOTE]

Oj gjorde jag det? Vad dumt [:o] Du har helt rätt i att jättevallisneria blir på tok för stor för ett 60 liters. Tigervallisneria är mycket lämpligare :)

[QUOTE=Tinet]Har en liten terracottakruka ca 10 cm hög som jag slagit sönder en ingång i, denna ska fungera som grotta. Tänker även komplettera med lite stora saltvattensnäckor som jag plockat på mig under diverse semestrar.
Fiskar som jag ska ha till är nog antingen kopparbarber eller 2 st dvärgguramisar + 5 svarta neontetror, dock är det antingen eller.[/QUOTE]

En annan fin grotta kan man göra av ett delat kokosnötskal.

Tinet: Med tanke på de fiskarna som du funderar på skulle jag verkligen inte rekommendera att du stoppar ner saltvattensnäckor i akvariet då dessa innehåller väldigt mycket kalk som kommer att höja pH:t till en för dessa fiskar olämplig nivå.

[QUOTE=Tinet]Tänk lite fisk + mycket välgenomtänkta växter (okey, lite fisk kan vara svårt att genomföra om du har levandefödare som platy och guppy som förökar sig hela tiden [:o] ). Denna kombination med antalet växter/fiskar i relation till varandra kommer dock garanterat ge dig ett snyggare akvarium med bättre balans i. Kolla upp fiskarna du har i zoopets fiskarkiv och försök anpassa akvariets inredning efter den biotop som det står att de gillar.

Ta det lungt i början, man är alltid så ivrig med att skaffa fler fiskar osv när man nyss startat ett akvarium, men det är oftast inte det bästa alternativet. Satsa som sagt på växter istället! Här på zoopet finns det mycket bilder på andras akvarium. Surfa lite bilder och skaffa dig inspiration tills du har en klar bild över vad du vill med ditt akvarium :)

P.s omplacera malen!![/QUOTE]

Mycket bra råd!
#9 - 9 april 2006 10:24
tänkte på en annan sak oxå.. matar du din mal med något??
skulle inte tro att de finns så mycke alfer i ett så litet kar så de räcker för en 20cm gibbiceps (om det nu är det)

Annons