Platy - förökning

#1 - 5 juli 2007 15:11
Nu har jag hittat mina fiskar (om ni ser min tråd längre ner så förstår ni)
Jag åkte till Sollefteå och Aquariehobby och köpte mig javamossa och 31 platys i olika röda varianter. Varav 15 stycken var egenodlade av ägarna till butiken.

Så nu har vi totalt 50 platys i vårt 375 liters akvarium och det syns knappt att det är fisk där fortfarande.

Nu till min fråga.. Hur många platys kan man (bör man) ha i ett sådant stort akvarium (vi har inga andra fiskar bortsett från några algätare och små fulsöta räkor)

Och hur mycket i yngelväg kommer vi att kunna få. Har olika mossor och har mycket sten en del växter och gömställen (som jag tycker i alla fall). Funderar också på att införskaffa någon typ av nätkasse som ynglen kan smita in i för att komma undan sina glupska föräldrar. Allt för att fler ska överleva.

Så vad tror ni som är mer erfarna och har ni några tips till mig?
#2 - 5 juli 2007 18:15
Tja mina honor brukar få ca 40-50st ungar var 4de till 5te vecka, snart kommer det att krylla för det gör det hos mig efter några månader.
#3 - 5 juli 2007 22:34
skulle helt klart bara ha 50 om ens det, de förökar sig rätt bra, lite beroende på hur du själv väljer att göra med, de har en liten tendens att käka yngel, framförallt när de är i stora grupper då den födande honan får hela stimmet efter sig.

men om du tar 4-5 honor och låter dessa föda i yngelkar och odla upp dem där så kommer du inte behöva köpa fler.

som sagt, de komemr bli fler, lite olika fort beroende på hur du själv väljer att göra.

Annons