Platy död...

#1 - 3 juli 2007 20:55
Hej,

min ena platy har sett lite vissen ut ett bra tag genom att den har haft sina fenor liksom ihopahållna. Den utvecklade senare även en magförstoring särskilt i främre bukpartiet. Den var oftast nu i slutet nere på botten och liksom låg på gruset. Jag flyttade den till karantän på morgonen, samma dags kväll hade den avlidit i sin ensamhet. Jag tog upp kadavret och tittade på det och såg att ögonen var blodsprängda.

Är något av detta, eller sammantaget allt, symptom på någon speciell sjukdom?

Bör jag vara orolig för de övriga fiskarna i karet som vistats med platyn en stor del av tiden den sett vissen ut?

De andra fiskarna ser dock pigga ut.

MVH NNN
#2 - 3 juli 2007 21:30
Usch. En av mina platysar dog också idag. Och jag märkte inte det förrän jag rotade runt bland växterna och fick den i handen. Värsta skräckscenariot, gissa om jag skrek.
#3 - 3 juli 2007 22:42
Hej,

min ena platy har sett lite vissen ut ett bra tag genom att den har haft sina fenor liksom ihopahållna.

MVH NNN

Det låter som trpedsjuka, inte så mycket att göra åt, då ungfödare ofta drabbas av detta. En del har medicinerat med salt och lyckats få dem att bli bättre så det kan du prova nästa gång en ungfödare drabbas.
#4 - 3 juli 2007 23:09
Det låter som torpedsjuka ja.
dessutom kan inte dina vattenvärden vara bra isåfall.
#5 - 4 juli 2007 03:31
Tack för svaren.

Ska googla på torpedsjuka nu.
Har sjukdomen även ett annat namn?

Annons