Platy beter sig konstigt

#1 - 12 mars 2008 20:20
Hej, jag har lite problem med en platy hona.
Hon står för det mesta still i ett hörn av akvariumet med munnen och "pannan" precis vid vattenytan.
Ibland så simmar hon runt väldigt sakta. Hon har hållt på så sen jag köpte henne och 3 andra platy honor igår. Hon äter inget heller.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra eller vad som är fel.
Hon reagerar inte heller när jag provade att peta i vattnet nåt centimeter ifrån
Är det nån som varit med om nåt liknande?

/Daniel
#2 - 12 mars 2008 20:25
Skriv gärna mer om ditt akvarium, berätta vilken typ av fisk du har, pump osv samt när du startade upp karet och satte i dom första fiskarna.
#3 - 12 mars 2008 20:35
okej, Jag har ett 54liters akvarium
6st Neontetror
6st Platys 2 hanar och 4 honor.
1st Gibbiceps
Jag vet inte vad pumpen heter, den följde med akvariumet.
Jag startade upp akvariet mellan Jul och Nyår. Dom första fiskarna satte jag i ungefär en vecka efter, Det var Neontetrorna och 3st platys. Men en av dom platyna dog, efter att ha legat på botten och vinglat i några dagar, den dog några dar efter att ja köpt den.
Sedan efter några veckor köpte jag 4 scalarer men dom dog en natt helt plötsligt men alla andra mådde bra. Då hade ja haft scalarerna i en vecka tror jag.
Sen så köpte jag 4 platy igår.
#4 - 12 mars 2008 21:02
Om jag förstått rätt är hon nyinköpt. Kanske är det stress pga. flytten? Pröva med att ha lyset släckt och undvik hastiga rörelser vid akvariet.
#5 - 12 mars 2008 21:04
Häll också en dos med vattenberedningsmedel. Det kan förbättra fiskarnas andning.
#6 - 12 mars 2008 21:04
Okej, jag får prova det.
Men ska ja ha lyset släckt imorgon på dagen också?
Jag hällde i lite aquasafe tidigare idag, jag antar att det räknas som vattenberedningsmedel?
#7 - 12 mars 2008 21:12
Det borde inte skada om bu har ljuset släckt i morgon.
#8 - 12 mars 2008 21:18
Okej, jag hoppas att det hjälper.
#9 - 13 mars 2008 04:51
Vänta lite nu..
..ursäkta att jag svarar först nu men jag däckade på soffan i går kväll..
..allt du skriver indikerar att dina vattenvärden är undermåliga.. ..att fiskar
dör brukar vara en säker indikation på att någonting är fel och att tro att man
gör rätt genom att konstant fylla på men ny fisk när den man precis köpt hittas
död är inte rätt sätt, speciellt into om akvariet är överbefolkat och

Så gör om och gör rätt, köp ett nitrittest men absolut ingen ny fisk, vilken temperatur har vattnet?

Kontrollera så att det filter du använder skapar ordentlig ytvattencirkulation,

Kontrollera artbeskrivningen innan du köper mer fisk!

Nu måste jag ha kaffe, och ingen mjölk hemma så det blir till att väcka majorna och köra ner till macken för o handla..
#10 - 13 mars 2008 15:12
Hon dog inatt. Men doppvärmaren står på 25-26 Grader. Jag har en liten klisterlapps termometer som visar 24, den sitter på utsidan. Vad brukar ett nitrittest kosta på ett ungefär?
#11 - 13 mars 2008 15:19
Daniel_90 skrev:
Hon dog inatt. Men doppvärmaren står på 25-26 Grader. Jag har en liten klisterlapps termometer som visar 24, den sitter på utsidan. Vad brukar ett nitrittest kosta på ett ungefär?

Doppvärmaren kan visa fel temperatur, så du kanske ska investera i en ny termometer att sätta på insidan.
#12 - 13 mars 2008 15:24
Ett nitrittest kostar ca 80 kr och du ska ha ett dropptest, inte stickor
#13 - 13 mars 2008 15:27
Okej då får ja ta och köpa det.
#14 - 14 mars 2008 11:35
Det var förhoppningsvis bara ett dåligt exemplar av Platy. Det händer ju ibland.
#15 - 14 mars 2008 15:44
Vill bara påpeka att skalarer ska ha typ 300 liter (minns inte riktigt, det står på artbeskrivningarna häs på zoopet) .

Men som sagt: skaffa vattenbredningsmedel och DROPP-tester för nitrit(NO2) och ph.
Hur ofta gör du vatten byten och hur mkt vatten byter du ut?
#16 - 14 mars 2008 17:12
Jag byter vatten en gång i veckan och då byter jag ungefär 40-50%.
#17 - 14 mars 2008 19:11
ok.. man brukar säja va 20-30% i veckan. men har man problem med nitrit brukar det bästa vara att byta upp till 50% om dagen några dagar samt tillsätta tillexempel nitrevec. Rätta mig om jag har fel..
#18 - 25 mars 2008 10:26
Mina platy är/var också konstiga.

Hon står för det mesta still i ett hörn av akvariumet med munnen och "pannan" precis vid vattenytan.

Ibland så simmar hon runt väldigt sakta. Hon har hållt på så sen jag köpte henne och 3 andra platy honor igår. Hon äter inget heller.

Har precis råkat ut för samma sak. Men mina fem nyinköpta korallplatyhonor levde inte ett dygn. (Har fem korallplaty sen tidigare 3 honor och två tokparningssugna hanar som inte låter honorna vara ifred, därför köpet av de fem nya.)

Den första dog efter ett par timmar och de andra fyra var döda morgonen dagen efter. Men detta berodde inte på någon sjukdom enligt butiken, det var något fel på dessa platy redan i affären, eftersom när jag gick tillbaka hade alla platys dött i det akvariet jag köpte mina ur, men de guppyynglen och guppy som levde i samma burk mår hur bra som helst. Mina fem första platy mår fortfarande efter ca: en vecka strålande, trots hanarnas aktiva uppvaktning av honorna.

Testade KH, Nitrit, Nitrat PH och GH och alla värden var perfekta (efter mina fiskars önskemål). Tempen i burken är 26[FONT=Times New Roman][SIZE=3]° C[/SIZE][/FONT]

Vart köpte du fiskarna? Och vet du vilken leverantör som levererat dessa fiskar till din butik?
#19 - 25 mars 2008 13:04
Man kan ta en utomhus eller badtermometer och kolla tempraturen.
Jag hade 4 stycken som visade fel. 2 doppvärmare och 2 olika termometrar. När jag fick tag i en bra så var tempen 28 grader :eek: tur att ingen dog.
Den bra termometern som Janne på Södermalms Akvarieaffär hade testat flera x av var långsmal, gul och med röd längst ner.

Hur länge har karet varit igång?
Hur många bor där?
Hur mycket matar du?
Har du ordentliga vågor på ytan?

Jag skulle inte byta så mycket vatten per gång då det bara blir en ännu skadligare berg o dalbana, men det är jag. Skulle hellre byta ca 5-10 liter om dagen.
Du kan ta med vatten till zooaffären så testar de allt möjligt istället för att du ska springa och köpa alla tester på en gång. Köp isåfall det test som värdet inte var bra på... Alltså om du har nitrit så köp ett nitrittest... :D

Köp nu ingen mer fisk förrän du har fått ordning på karet.. och se till att inte köpa för stor fisk eller fisk som ska bli stor till det lilla karet... [:-174]
#20 - 25 mars 2008 16:13
Tur att vi har bra vatten här i karlstad det säger alla som har akvarium!Här

Annons