platy

#1 - 27 juli 2006 15:51
Hej! Har en fråga ang livslängd på platys? Har haft tre st men en dog nu i tisdags kväll! :( De andra två är piggare men jag tycker att de ser magrare ut nu än tidigare! Har jag fått någon sjukdom i akvariet eller dog min nemo av naturliga skäl?:( :confused: Har haft alla tre i ca 7 mån men de var full stora när jag köpte dom och vet inte hur gamla de var då?

Kram
#2 - 27 juli 2006 21:07
Mina Platy är just nu 1½ år...kan nog med rätt storlek på akvariet bli änu äldre...

Ang. att dom ser smala ut ger du dom mycket mat??
#3 - 28 juli 2006 16:41
Enligt vad jag har var med om så är det svårt att få platy att dö av ålder. Det är ofta problem fid födslar eller att hannar jagar ihjäl varandra i kamp om honor. Naturlig ålder har jag ingen aning om för övrigt...
#4 - 29 juli 2006 14:23
Platys behöver mat ofta, inte särskilt mycket, den vanliga regeln gäller att de ska ätit upp all mat inom ett par minuter.

7 månader efter köp brukar de inte dö, men det kan ha varit ett svagt exemplar, det går inte att dra säkra slutsater från en enda fisk.

Se till att mata dom så att de inte blir magra, inte extremt feta heller. Om det inte finns gott om goda alger så bör de få mat minst två gånger om dagen.

Dödsfall av hög ålder, tja, alltid dör de av något, det är ingen klocka i dom som stänger av dom, hög ålder kan få dem mindre motståndkraftiga mot vad det nu är som de drabbas av.

7 månader från inköp är som sagt inte mycket, även om platys inte brukar bli mer än några år gamla. Så prova att mata oftare, enda tips jag kan ge med den inforamation du givit, jag utgår ofrån att du sköter akvariet som du ska i övrigt med vattenbyten och filtrering.
#5 - 29 juli 2006 16:38
Hej! Tack för alla svar!

Har alltid matat mina platys morgon och kväll och aptiten har det aldrig varit nå fel på. De har varit större förut och jag har alltid matat dem 2 ggr om dagen men först nu har dom blivt smala! Har ett 30l akvarium och byter 1/3 varje vecka använder mig då av en "hävert/ vacum dammsugare" eller vad det kallas , så jag ska få med så mycket smuts som möjligt!
Har sedan 3mån. en fluval 1 som filter, har haft en rena filstar tidigare och funderar på att byta tillbaka till den, har inte varit helt nöjd men fluvalen. Bytte pump förut bara för att det var svårt att få tag på kolfiltret som skulle sitta i rena filstaren, blev då rekad fluvalen på zoot de ansåg att jag inte behövde ha kolfilter, men jag tycker att vatten kvaliten har varit bättre med kolet så jag kommer nog att byta tillbaka!
Är väldigt glad för era tips och råd ang. fiskar och akvarium!

Tack tack!
#6 - 29 juli 2006 18:13
[quote=Blåpannan]Hej! Tack för alla svar!

Har alltid matat mina platys morgon och kväll och aptiten har det aldrig varit nå fel på. De har varit större förut och jag har alltid matat dem 2 ggr om dagen men först nu har dom blivt smala! Har ett 30l akvarium och byter 1/3 varje vecka använder mig då av en "hävert/ vacum dammsugare" eller vad det kallas , så jag ska få med så mycket smuts som möjligt!
Har sedan 3mån. en fluval 1 som filter, har haft en rena filstar tidigare och funderar på att byta tillbaka till den, har inte varit helt nöjd men fluvalen. Bytte pump förut bara för att det var svårt att få tag på kolfiltret som skulle sitta i rena filstaren, blev då rekad fluvalen på zoot de ansåg att jag inte behövde ha kolfilter, men jag tycker att vatten kvaliten har varit bättre med kolet så jag kommer nog att byta tillbaka!
Är väldigt glad för era tips och råd ang. fiskar och akvarium!

Tack tack![/quote]

Jag skulle ha kört båda pumparna. Är det någon annan fisk som jagar platysarna mycket? Då kan de bli stressade och hälso-mässigt falla ur.

Så länge platysarna är magra tycker jag gott att de kan få fler mål mat per dag, odlarna ger dom ofta så mycket de äter 4 - 7 gånger per dag, men då ska de ju växa också.
#7 - 30 juli 2006 13:24
Ok! Ska prova med det!
Tack så mycket för hjälpen!:)
#8 - 30 juli 2006 15:10
[quote=Erik...]
Så länge platysarna är magra tycker jag gott att de kan få fler mål mat per dag, odlarna ger dom ofta så mycket de äter 4 - 7 gånger per dag, men då ska de ju växa också.[/quote]

En del av mina platy är också magra, och dom får mat 2ggr/dag. Men det beror inte på det att dom får lite met då det också finns normaltjocka platy i karet. Därför ska man absolut inte mata mer eftersom det då blir mer giftiga ämnen i vattnet.

Om fiskarna äter med aptit men ändå inte blir tjockare kan det vara så att fodret är för gammalt eller nästan för gammalt och då finns det nästan ingen näring mm kvar i maten. Eller så får dom fel mat...
#9 - 1 augusti 2006 15:16
Mina platys går och äter på de sinking wafers jag köpt till malen. E det en bra ide för de knuffar undan malen och äter inte av deras vanliga mat :S

Annons