Platy

#1 - 16 juni 2008 13:53
Jag kan väl gå med i Gruppen redan nu. Ska införskaffa platys när jag startat igång och haft igång mitt 300L någon månad. :)
#2 - 11 september 2008 15:17
Hejj, äger många platysar. Har fått två ungar. En dog, men den andra överlevde men dog efter cirka 2mån, väntar nu ungar med den förr mamman (det ljusaste av alla platysarna) Jag har bara en röd Platy.
Mvh
Pansarålen
#3 - 11 september 2008 16:15
Nån som vet hur man gör en grupp?
#4 - 11 september 2008 18:57
aha, fattar nog. XD
#5 - 6 januari 2009 17:42
Har ett 50 liters med ett drygt 10-tal, skall rensa ut endera dagen, de börjar bli för många, i samma finns också två ottisar (Otocinclus).
#6 - 9 januari 2009 20:33
Hej. jag har 9 platys och en mal i ett 54l akvarium, och några räkor såklart.
#7 - 10 januari 2009 08:51
Jaha, hejsan svejsan på er då ;)
Jag har två vuxna platyhonor, en röd och en röd/vit med svag mussepiggteckning. De och en ancistrusmal är för tillfället de enda invånarna i mitt 125-liters, som är nystartat. Om man inte räknar ynglen förstås. Den rödvita honan har en "graviditetsfläck" så hon ska väl också få yngel snart.

Två dagar efter att jag hade hämtat hem fiskarna märkte jag att den röda korallplatyn plötsligt började visa sig mycket mer. Den hade mest hållit sig i bakgrunden mellan växterna. Senare på kvällen satte jag mig ner igen och upptäckte tre små yngel som zippade runt i akvariet och försökte undvika att bli uppätna av de vuxna. Jag lyckades endast rädda ett, men har tyckt mig se ett annat yngel ute i akvariet två gånger. Antagligen har jag bara inbillat mig, men ...
Då ynglet jag räddade och satte i en yngelbur verkar börja utveckla mussepiggfläckar är jag helt förvirrad. Vem är mamman? Antagligen den röda, men jag är ändå lite spänd på att se vilken färg det kommer börja utveckla, då det fanns en hel det läckra färger i akvariet jag köpte mina platys från.

Men jag sa ju "ynglen"? Ja, jag har hämtat tre till, egentligen skulle jag bara ha två, från min kompis, som har ett 200-liters. Tror att de alla blir röda, en av dem har säkra mussepiggfläckar, och röda musse pigg var egentligen det jag skulle ha från början.

Så, det var mina nyheter :D
#8 - 23 mars 2009 15:06
ag har 6 stycken platy fiskar som ja köpte igår. men en av dem är är typ 2 cm på längden och 1.3 på höjden o 0,5 på bredden.den är ofta bakom filtret och är helt still och annars simmar den med mycket snabba simtag. den är också mörkare än de andra platyfiskarna. Är den gravid eller är det nåt annat?:confused: Tacksam För Svar[:-79]
#9 - 18 april 2014 09:51
Hej, jag undrar hur länge en platy är gravid innan den ynglar av sig,?

Annons