Plastväxter som marktäckande?

#1 - 24 januari 2013 13:59
Vad jag har förstått så krävs det en del av tekniken för att få en bra grön matta över botten i akvariet, mycket ljus och co2. Smart som jag är så kom jag på idén "varför inte använda plastväxter?". Genast kollade jag upp och upptäckte att både pwss och guldfisken har plastväxter som är tänkt att täcka botten.

Min fråga till er är: Vad tror ni om detta? kommer det se skitfult ut, eller kommer det bli najs?
#2 - 24 januari 2013 14:09
Smaken är som baken, men personligen hade jag nog hellre sett sanden än använda plastväxter som marktäckare;).
#3 - 24 januari 2013 14:10
Plastväxterna kommer ganska snart att bli täckta med alger vilket inte är najs. Levande växter kan man ju ansa för att ständigt ha nya friska blad. Alternativet med plastväxter blir att ta upp och rengöra dom varannan vecka?
#4 - 24 januari 2013 14:34
En del säger däremot att plastväxter ser bättre ut om de får lite alger på sig, å andra sidan vill man ju inte ha massor med alger på dem. Att ta upp dem och rengöra de blir för omständigt.

Problemet blir då att jag bara använder ett lysrör (54l) och inte co2. Detta kommer inte att duga som jag har förstått det?
#5 - 24 januari 2013 14:39
Även om du kört med co2 är ljuset troligen för dåligt för att en marktäckare ska funka bra. Däremot kan du köra med tex Cryptocoryne parva som är en låg växt som inte kräver så mycket ljus och många sådana blir till slut som en marktäckare. Den växer ganska sakta, så du får inte ha för bråttom;).
#6 - 24 januari 2013 15:03
i mina ögon skulle det se skitfult ut. plastväxter är ( i mina ögon) alltid skitfult!
#7 - 24 januari 2013 15:05
Sv: Plastväxter som marktäckande?

Den ansjo nämner, marsilea hirsuita och helanthium tenellus är de växter du kan ge ett försök.
#8 - 24 januari 2013 15:42
hannesc skrev:
i mina ögon skulle det se skitfult ut. plastväxter är ( i mina ögon) alltid skitfult!

+1
#9 - 24 januari 2013 18:02
Temeraire skrev:
Vad jag har förstått så krävs det en del av tekniken för att få en bra grön matta över botten i akvariet, mycket ljus och co2. Smart som jag är så kom jag på idén "varför inte använda plastväxter?". Genast kollade jag upp och upptäckte att både pwss och guldfisken har plastväxter som är tänkt att täcka botten.

Min fråga till er är: Vad tror ni om detta? kommer det se skitfult ut, eller kommer det bli najs?
Får du tag på fina plastväxter så varför inte, det kan va en bra lösning om du vill ha det lite grönt och de vissnar ju inte heller. Testa:)
Ovanpå mitt köksakvarie har jag en plastväxt från ikea och den ser naturlig ut tycker jag, även de småbladiga på botten är konstgjorda.
" target="_blank">

Annons