Plastgrejjor, dykare etc

#1 - 5 oktober 2003 16:06
Vad tycker ni om sånt?
Jag tycker det förstår själva akvariestämningen, men att dom samtidigt ger en blick i att dom är med människor.

Dessutom har jag hört att dom kan skada vattnet.
#2 - 5 oktober 2003 16:11
Jag tror att Nanc har ett plojakvarium med en massa plastprylar i. Jag tycker att det är fult och osmakligt, men att det kan gå att överdriva det så att det blir lite "kitchigt". Själv så kan jag inte förstå mig på plastväxter, än mindre plojgrejor. Jag har genom åren fått en massa sådana plojgrejor av vänner i presenter eller på köpet vid akvarieköp. Hemma har jag: två skyltar: no smoking och no fishing. En dykare, ett plastträd, en haj att sätta i och utanför karet och ett fult piratskepp. Tänkte ett tag smäll ner det i ett kar och skicka in som bidrag till ada. Att det skulle skada vattnet tror jag inte riktigt på.
MVH
Magnus
#3 - 5 oktober 2003 16:13
VA, finns inte dom sakerna i naturen!!!!!!! *ARF*

//Marcus
#4 - 5 oktober 2003 16:14
Jag personligen tycker att det är fult och helt smaklöst men har inget emot att folk har det i sina kar. Jag har ju faktiskt inte med det att göra.

Om grejorna är avsedda för akvariebruk så är det ingen fara för fiskar eller växter.

Mvh Andreas
#5 - 5 oktober 2003 16:38
Skulle aldrig ha det i mitt akvarium. Men de är ju en smaksak vill man ha det så är de inge fel i det.
#6 - 5 oktober 2003 16:48
Det är ju ytters onaturligt att ens ha ett akvarium så jag ser inget fel i det. Det finns ju en del fina saker men det är inget jag skulle få för mig att stoppa ner i akvariet.
#7 - 5 oktober 2003 16:51
Jag har en 40 liters plojbiotop här hemma. Den kom till av två anledningar:
Jag kände att jag behövde något som bröt av mot alla naturliga biotoper som blir ganska lika när man kör Asien, Sydamerika och sällskapskar.
Jag behövde ett lekakvarium för romspridare där ju bottenmaterialet lämpligen består av glaskulor.
För att förena lekakvariet med behovet av något som bröt av lade jag då glaskulor i halva karet och glasbitar för akvarium i andra halvan. Mitt i karet har jag en "plätt" med rött grus, på dessa står två skelett och poppar med fiol och mick, jag har en del annat också som jag hittade på djuraffärerna... en no fishing skylt tyckte jag var ett måste bl a...
Biotopen går att beskåda, om än suddigt, på min sida på zoonen
#8 - 5 oktober 2003 16:54
Sonen har fått ett "eget" akvarium, som lär bli fullt av intressanta saker. Är man fyra år har man inte riktigt samma smak som när man blir äldre. I mitt akvarium kommer varken dykare eller döskallar in, men tycker han att det är det finaste som finns så ska han få ha de sakerna. Men i sitt eget kar!!
#9 - 5 oktober 2003 17:09
Helt rätt Kia... det är ju hans kar så hans smak ska få råda. Förr eller senare kommer han att kasta ut allt sådant ändå. Tycker inte heller att det är en dålig inkörsport för små blivande akvarister ;O)

Jag gjorde misstaget att köpa en sådan där avlång plastrot med ingångar här och var till ancistrusarna. Tänkte att den kunde bli algbelagd och därmed lite "naturligare". Inte blev det alger på den och malarna dissade den fullständigt så den åkte ut.
#10 - 5 oktober 2003 17:21
Utan den där bubblande skattkistan mina föräldrar köpte på min begäran när jag var 6 år hade jag förmodligen inte alls varit lika intresserad av akvarium idag.

Jag kunde sitta i timmar och justera bubbeltakten med den lilla gröna nålventilen på kistan och försöka placera den så mystiskt jag kunde bland växterna så man bara nästan kunde se få se en skymt av dess glittriga innehåll med lagom retsamt långa uppehåll.

Hobbyn är en lek och avkopplande tidsfördriv. Innehållet/leksakerna skiftar under årens lopp.
#11 - 5 oktober 2003 17:31
Håller med defdac, i mitt fall var det bubblande skelett som då och då reste på sig från en sten... Sen den otroligt osköna blandningen av fisk man hade, får kalla kårar längs med ryggraden när jag tänker på det. [;)]

Iofs så har jag fortfarande en inredningsgrej på lut som inte heller är "rumsren"... Ett "full-size" människo skelett på botten av mitt 2 meter långa akvarium.
Med växter som växer upp mellan revbenen osv... Så där klockrent "inrett av en 11-årig kille..."
Dessa tankar kommer oftast när jag tröttnar på mitt eget "vuxna biotop-tänkande"... [:-42]
#12 - 5 oktober 2003 18:22
En tid innan jag fyllde år förra året, så pratade min fru med sin syster som då passade på att fråga vad jag önskade mig i present.

Jag svarade att hon kunde väl köpa fyra stycken nya neontetror så att dom skulle bli tio stycken hemma i karet igen. Jag tänkte att dom inte skulle behöva köpa några dyra prylar och så dom har en liten zoobutik i staden där jag har handlat själv.

Födelsedagen kom med besök från släkten, fruns syster med sin barnaskara kom och överlämnade presenten.
Det kluckade inte om paketet så det var inga neontetror men när paketet var uppackat så låg där ett stycke båtvrak i plast och en färgglad "lilla sjöjungfrun" som man kunde koppla en luftpump till så att det blev fina bubblor.

Hur glad var jag. Dom hade alltså varit i den lilla zoobutiken men köpte plastgrejer för säkert femtio spänn istället för neontetror.

SUCK! Vad säger man.

//E

#13 - 5 oktober 2003 18:29
Jag fick också en båt när jag fyllde.
Mamma tycker att jag MÅSTE ha den i ett akvarium så den står
bakom några stenar och växter i mitt 105liters. Min Praktbotior tykte den va bra och brukar simma in där när dom inte ligger på algmagneten [:)]
#14 - 5 oktober 2003 19:25
jag tycker det är VÄLDIGT FULT!!!!
ni får tycka hur ni vill...
#15 - 5 oktober 2003 19:27
För ett tag sen såg jag nåt jag var otroligt sugen på att köpa: en stor robot-dinosaurie med vingar, som man anslöt till luftpump. När den samlat på sig en viss mängd luft lyfte den från botten, "rapade" bubblor genom munnen, och sjönk tillbaka med flaxande vingar. Jag tyckte det var skitkul - den var så over the top att den lixom tog sig till nästa nivå. (Tyvärr tyckte jag också att även om skämtet var kul, var det inte värt 250:-, som dinosaurien kostade.)
Så vem är jag att döma någon?

#16 - 5 oktober 2003 21:40
Azur, var hittade du den? Den MÅSTE jag ha!! Kanske inte i ett "fiskbefolkat" akvarium, men ABSOLUT i en egen dinosauriebiotop där den kan få sällskap med mina blinkande madonnor, chockrosa buddha, trädgårdstomtar och mini-garden-flamingo. Om alla älskade kitch hade vi levt i en bättre värld. Jag lovar.
#17 - 5 oktober 2003 22:14
Jupp! tror att försäljningen av hoppande drakar kommer öka markant! Var fanns dom?
#18 - 5 oktober 2003 22:57
Ursprungligen skickat av Herodes

Ett "full-size" människo skelett på botten av mitt 2 meter långa akvarium.

Med växter som växer upp mellan revbenen osv... Så där klockrent "inrett av en 11-årig kille..."

[:-42]

Du måste absolut ta bilder på skelettet, om du hittar någon! Men aja baja för att besöka bårhuset/kyrkogården bara !

Huvudsaken är i alla fall att fiskarna har simutrymme i akvariet, de lär knappt bry sig om skelett, skattkistor, dinosaurier eller annat onaturligt. Botior och malar älskar ju skeppsvrak och annat trevligt man kan gömma/yngla av sig i...

Och det är tur att smaken är delad, hur skulle det se ut om alla hade samma akvarieinredning?
#19 - 5 oktober 2003 23:17
Fick en galen ide... Varför inte bygga med lego? Då snackar vi självklart om sådana där 2x4 bitar... Skulle vara enkelt att bygga ett lekakvarie med mycket gömställen... men då måste man ju frånse alla tankar på att det skulle se normalt ut... :P
#20 - 6 oktober 2003 06:40
Ulla:
Jag lovar att det kommande skelettet kommer att vara i 100% plast.
Funderar på att köpa loss ett från någon skola eller så... [:)]

Sen har jag läst i en engelsk akvarietidning att en affär där nere hade ett stoort akvarium med pirayor, inredning? Ett skelett... [8D]
Så klockrent dålig morbid smak över den grejen så att den i mina ögon blir riktigt rolig...
#21 - 6 oktober 2003 07:10
Jag har ett fullstort skelett hemma (nej det är av plast och för skolbruk). Problemet är bara att det är ihopskruvat av metallskruvar samt har en metallstång i ryggraden. Mycket olämpligt i vatten alltså.. Men dom nyare är kanske av 100% plast.
DefDac; JAG ville ha den där kistan!! =(
#22 - 6 oktober 2003 07:53
<font color="red">Plastväxter är mycket bra att ha i odlingskar, oftast till malar!</font id="red">
#23 - 6 oktober 2003 09:06
Haha... jag är inte heller för onaturliga plastiga saker i akvarium(förutom plastväxterna vi har hos jaguarerna, men dom tar ju kål på allt levande..), men den där draken lät ju jätteskojig =)
#24 - 6 oktober 2003 09:07
Var en länk till ett akvarium med en buddha-staty för några dagar sen.
Jag gillar inte heller för mycket krams, men det såg faktiskt häftigt ut.
#25 - 6 oktober 2003 09:29
Marcus Swe: "legoland" har grott i min hjärna en lång tid, bestämde mig för länge sedan att när jag skaffat yngelakvarium blir det en liten legostad :)
Spela roll tycker jag, hellre ngt kul med burken än tomt och sterilt som många har till ynglen.
Det är ju inte direkt "stora-fina-visa-upp-i-vardagsrummet-akvariet"

Visst håller jag med om att plastbåten och lilla sjöjungfrun eller vad det nu kan vara inte är snyggt, skulle aldrig i livet stoppa ned ngt sådant i "skrytburken". Men i övriga akvarium (lek, sjukstuga, yngel) tvekar jag inte att latja lite!
#26 - 6 oktober 2003 10:01
Jag var en gång inne i en akvarieaffär i Las Palmas (på Gran Canaria). Där var ALLA akvarierna i affären fyllda med de mest märkliga pryttlar jag sett. Dansande skelett, dykare som simmade runt osv. [:-9] Och så någon enstaka liten fisk i varje akvarium, men man lade knappt ens märke till dem... Det var inte fiskarna som var huvdsaken i de akvarierna!

Det var verkligen en HELT annan inriktning än i svenska akvarieaffärer. Men det hela var så överdrivet och så bara för mycket att det var rätt komiskt...
#27 - 6 oktober 2003 21:25
Ursprungligen skickat av ZeroZ

<font color="red">Plastväxter är mycket bra att ha i odlingskar, oftast till malar!</font id="red">

Men du det gååår INTE att odla plastväxter... :)
#28 - 6 oktober 2003 21:50
Appropå Lego i akvariet:
http://www.ericharshbarger.org/lego/portfolio.html http://www.henrylim.org/LEGOSculptures.html

Kolla speciellt in mosaikerna. Den här var ju läcker:
http://www.ericharshbarger.org/lego/images/frog/frog_3.jpg

Lär ju gå att göra en BTN-bakgrund på det viset.
#29 - 8 oktober 2003 13:40
Ursprungligen skickat av Herodes

Ulla:

Jag lovar att det kommande skelettet kommer att vara i 100% plast.

Funderar på att köpa loss ett från någon skola eller så... [:)]

Sen har jag läst i en engelsk akvarietidning att en affär där nere hade ett stoort akvarium med pirayor, inredning? Ett skelett... [8D]

Så klockrent dålig morbid smak över den grejen så att den i mina ögon blir riktigt rolig...

Akvarium "Gothic-style" det blir nog häftigt...
#30 - 8 oktober 2003 13:53
LEGO, forts...

Var på Åhléns idag, kikade förbi i LEGOhyllan och såg askarna med endast 1 gubbe + ngn liten grej i.
Det fanns Harry Potter, full mundering: slängkappa, flygkvast och den där flygbollen...

Gissa om det ska flyga en Harry Potter genom mitt yngelakvarium!Hänga upp den med fiskelina borde funka.

#31 - 8 oktober 2003 14:05
Hmm, undrar hur bionicles och khuliålar skulle funka ihop,,,
#32 - 8 oktober 2003 14:09
Ursprungligen skickat av jolon

Hmm, undrar hur bionicles och khuliålar skulle funka ihop,,,

För att fortsätta på den morbida linjen:
Den tanken jag fick upp i huvudet var ål-fiske med hjälp
av ett... ja... hästhuvud som hänger i en lina.
De bilderna var inte fina att se en gång i tiden... [xx(]

#33 - 8 oktober 2003 16:32
hehe! tack för svaren!
Inte speciellt förtjust i plastväxter, men om det behövs så går det bra.
#34 - 12 oktober 2003 15:22
Hehe... jag funderar på att köpa någon latexkroppsdel på buttericks, t.ex. en avhuggen hand som sticker upp ur sanden, eller ett avhugget huvud där mina kuhliis kan bo i munnen... ett skräckakvarium, med andra ord. EXTREMT morbida tankar, jag vet!

På min gamla högstadieskola hade vi ett hopmonterat skelett som heter Jakob. 100 % äkta, Jakob var en elev som dog runt år 1900 och skänkte sin kropp till undervisningen. Min mormor gick på samma skola 1939-1942 och han fanns där då också, samma kille på samma gamla träställning... otäckt!
#35 - 12 oktober 2003 16:32
en del av de dar plastgrejjerna kan vara bra till lek :) Hade valdigt lange en traktor i ett av mina kar for att fa till lek , det funkade utmarkt. Och traktorn var dessutom billig :D en femma pa en auktion, saldes som "breeding tractor" *ler*

Annons