Plaster i akvarium

#1 - 16 december 2011 09:12
Jag håller på att bygga ihop ett ytterfiltersystem till fler akvarier. Kan ju säga som så att det inte är det lättaste att hitta billiga rör och slangar... En sak jag undrar över är om det finns plaster som man inte bör använda till akvarier? Som i det här fallet där plasten kallas POM :[FONT=Verdana][SIZE=1]Constancy POM - hydrocarbon, petrol, diesel, Oil,chlorinated hydrocarbon, base and Saltsolution (neutral)[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=1]Unconstancy POM - acids, oxidant, Phenolen, Glycer
Glykol

[SIZE=2]Känns fel att sätta ner sådana material i akvarierna, eller är det sådant som de flesta plaster innehåller? De kanske inte släpper ifrån sig nå gifter?

Mycket tacksam för hjälp.[/SIZE][/SIZE][/FONT]
#2 - 16 december 2011 09:22
"Constancy" är inte innehållet i plasten utan vilka ämnen plasten är klarar av att hantera utan att degraderas/förstöras.
#3 - 16 december 2011 09:59
vanliga PVC-rör funkar utmärkt. hur stort är systemet? om du vill vara säker på slangarna kan du ju köpa dom i en akvarieaffär.
#4 - 16 december 2011 10:03
de grå avloppsrören man hittar i vilken bygghandel som helst är OK om man har rengjort dom
noga från eventuella spill från produktion / hantering.

slangar skulle jag enbart köpa på akvariebutik, alldeles för många andra slangar som är
antimögelbehandlade för att jag skulle känna mig säker....

.
#5 - 16 december 2011 12:22
Jo jag kör med pvc-rör. Men nu är det just slangar och t-kopplingar jag letar efter till själva utblåset.. Så det är alltså inte bara jag som känner mig osäker mot att använda grejer som inte kommer från akvariebutik :) men ändå så tycker jag att om det står att slangarna är gjorda för dricksvatten mm, så borde de inte vara behandlade med nåt konstigt medel?
#6 - 16 december 2011 13:43
jodå, det är en dramatisk skillnad mellan vad som är OK för oss, och vad som är OK för firrar.

Ett exempel är att kopparrör som vi har i alla hus till vattenförsörjning, kan vara dödligt livsfarliga för
allt vad firrar heter. Har man ex bytt lite rör, eller byggt nytt och har nya rör, så kommer de att
under en tid fälla ut lite koppar, som inte vi bryr oss om, men firrar kan mycket väl kola vippen
vid ett vattenbyte.....

Kort och gott, lita inte på att det som är bra för dig, är bra för firrar.

.
#7 - 16 december 2011 18:58
Nej, men frågan är om plaster överhuvudtaget "fäller ut" som metaller ofta gör.. och dessutom verkar det konstigt att använda anti-mögel på plaster.

En annan fråga jag har är om någon har tips på hur man täpper igen strilrör, har inte hittat ändpluggar att köpa nånstans, vilket är lite underligt. Det enda jag hittat var 2-pack innehållande två olika storlekar, känns onödigt att behöva köpa 12 pluggar när jag bara behöver 6 stycken i en storlek... Så finns det något annat sätt att täppa igen änden av röret?
#8 - 16 december 2011 19:11
liindaa skrev:
Nej, men frågan är om plaster överhuvudtaget "fäller ut" som metaller ofta gör.. och dessutom verkar det konstigt att använda anti-mögel på plaster.

En annan fråga jag har är om någon har tips på hur man täpper igen strilrör, har inte hittat ändpluggar att köpa nånstans, vilket är lite underligt. Det enda jag hittat var 2-pack innehållande två olika storlekar, känns onödigt att behöva köpa 12 pluggar när jag bara behöver 6 stycken i en storlek... Så finns det något annat sätt att täppa igen änden av röret?

Vilka dimensioner använder du? Jag använder slangar typ PEM och PEX samt PVC och det tycks funka.

Täppa till rör: Plattång och värme brukar funka bra.
#9 - 19 december 2011 07:49
jag brukar ta en slangbit o elda på kanten o klämma ihop. ( alternativt plattång då)
#10 - 19 december 2011 08:23
en liten bit filtermatrial som trycks ihop så hårt det går och sedan trycks in i hålet.

.

Annons