Plastakvarium!!!

#1 - 6 augusti 2003 10:25
hejsan....
jag ska köpa ett plastajvarium på 20-30liter och jag undrar vad jag kan ha för fiskar där i???
jag tänkte ha kampfisk,platys,guppys,neontetror eller kerdinaltetror och 2 klogrodor....
Sen undrar jag vad jag ska ha för innefilter i mitt 20-30litersakvarium..???
Kjamisar linn//=)
#2 - 6 augusti 2003 10:28
Tycker det är mycket fisk i det. Köp ett riktigt akvarium i stället.
#3 - 6 augusti 2003 10:32
för mycket fisk är det verkligen. Dock ser jag inga problem med just plast. Kör själv mina endlers i ett plast kar på 40 - 50 liter och går ju aldeles utmärkt. Dock är ju glas både snyggare och lättare att hålla rent.
#4 - 6 augusti 2003 10:34
Blir det inte repigt och fult ganska snabbt? Har aldrig själv kört med det men däremot odlat i plast backar. Ett nytt plast akvarium är ju nästan i samma pris klass som ett begagnat glas.
#5 - 6 augusti 2003 10:40
ja det är ju det som gör det lite jobbigare en glas, man måste va försiktig för repar man har man ju rätt jobbigt å få bort alger sen. å fult är det =) . .MEN billigt. mitt 40 - 50 liters gick på dryga hundringen så som templösning är det grymmt men det blir ju långt ifrån vackert.
#6 - 6 augusti 2003 11:46
något innerfilter till det lilla karet blir nog svårt att hitta. ett fluval 1 filter pumpar 300l och det är aldeles för mycket effekt till ett sådant litet kar. kör på ett luftdrivet filter istället
#7 - 6 augusti 2003 11:54
Hejsan igen...
Jag menar inte att jag ska ha alla dem fiskarna i akvariumet...
Jag undrade vad jag kunde ha för fiskar i akvariumet och hur många.. Jag menade om jag kunde ha några av dem sorterna..???
Kjamisar Linn//=)
#8 - 6 augusti 2003 11:57
Glömde en sak...
Kan jag ha NatHura Action PF1 innefilter i mitt akvarium.???
Kjam Linn//=)
#9 - 6 augusti 2003 11:58
jag kör en liten fluval 1 innerfilter och den går aldeles utmärkt till mitt 40 - 50L skulle tillåmed säga att det är lite väl litet men perfekt för yngel efter som dom inte sugs in i den.
#10 - 6 augusti 2003 12:34
Hej Linn,
det är lättare att börja med ett lite större akvarium på 80-100 liter. Det är svårt att lyckas med ett akvarium på 20-30 liter. Det blir lätt alginvasion, vattnet blir sunkigt , fiskarna dör och ägaren blir ledsen. Ta dig en funderare på om du inte ska ha ett lite större akvarium med kampfisk, platy och några neontetra. Tänk på att det bara är fem månader kvar till jul... kjamiz, elin
#11 - 6 augusti 2003 13:07
Hejsan...
jag får inte skaffa ett i glas eller större för mamma...
Kjamisar Linn//=)
#12 - 6 augusti 2003 13:10
fråga din mamma varför du inte får skaffa i plast?? då plast både är fulare och går sönder lättare så borde det rent logiskt sätt va bättre med ett i glas även fst det är litet.
#13 - 6 augusti 2003 13:13
Jooo jag har frågat flera gånger men hon säger bara nej jag vill inte ha något akvarium säger hon...
Men dem säljer ett akvarium för 150kr i närheten av jag bor och det är ett ramakvarium på 75liter...
Kjamisar Linn//=)
Och så finns det ett på 60liter i Stockholm för 150kr med innefilter och plastväxter men jag får inte köpa något endå...=(
Kjam Linn//=)
#14 - 6 augusti 2003 13:46
Aha. Plan A, dvs tjat, biter tydligen inte på din mamma. Då får du köra plan B: förklara att det är nyttigt och lärorikt för unga tjejer med ett akvarium. Man lär sig grundläggande biologi och kemi, man fördjupar sig i något vettigt på sin fritid och det finns studier som visar att barn och ungdomar som får lära sig att ta ansvar för levande varelser blir mer harmoniska och empatiska (snällare kompisar) än sina jämnåriga. Gör en deal med henne: be snällt om det där billiga 75-liters-akvariet och om en prövotid på sex månader. Om hon fortfarande inte är övertygad efter det kan hon få ge bort fiskarna och använda karet till sina krukväxter eller som fotbad. Men så lär det inte bli, om du sköter dina kort snyggt ;-).
#15 - 6 augusti 2003 17:26
Hej, jag har ett plastkar på 30 liter (har det fyllt till ca 25 liter) och i det karet har jag ancistrusyngel. Jag tycker du ska köpa ett akvariepaket, blir mycket billigare.
Mitt plastkar kostade mig 300kr, fluval 1+ kostade runt 200kr plus att jag köpte sand. Sedan var jag tvungen att fixa ljus till akvariumet (skrivbordslampa)Kostade mig en hel del, men jag ville ha ett kar som jag kunde vara mindre rädd om (håller på mycket i det karet)
#16 - 6 augusti 2003 17:35
Ett plastkar på 30 liter för 300 spänn låter som en rätt dålig affär, i synnerhet om du vill ha ett kar "som du kan vara mindre rädd om". Ett plastkar bli ju repigt och går sönder bara man tittar på det.
#17 - 6 augusti 2003 20:22
Hejsan...
Ska prata med min mamma om jag får....
Kjamisar Linn//=) Hoppas jag får för jag gillar fiskar så himla mycket...
Jag vill så hjärna köpa det akvariumet men mamma bara säger nej hela tiden...
Kjamisar Linn igen//=)
#18 - 6 augusti 2003 23:26
det finns väldigt bra "glasakvarium nybörjarkit" med alla tillbehör man behöver för att starta upp. dom brukar ligga runt 400:- för dom minsta karen komplett (19L). ta med henne till affären och visa henne karet för ofta tror man att dom är mycket större än vad dom är.
lycka till med övertalningen ;)
#19 - 7 augusti 2003 07:21
Har man plats för ett plastakvarium har man plats för i glas, och plast kan öckså spricka, det är inget förbehållet glas.
Plast håller sig fräschare än glas, och skulle det bli så att du tröttnar på akvarier är det mycket lättare att omsätta ett glasakvarium i pengar jämfört med ett i plast.
#20 - 7 augusti 2003 09:12
Varför inte bara:

1. Skaffa akvarie med tillbehör.
2. Inreda allt (lite snyggt)
3. I med fiskarna! (Jag älskar den repliken=)
4. Och sedan ser din mamma hel plötsligt ett 75-Liters akvarium stående färdig inrätt och md fiskar i.
OCH då förstår hon varför DU ville ha fiskar så gärna och köper dig ett 1000-Liters?

...... Lät ju riktigt bra elr?
...... Det blir ju svårt att protestera för den delen, efter att det redan står där helt plötsligt=)!
#21 - 7 augusti 2003 11:01
Hejsan...
Nu har mamma gett med sig och jag ska köpa ett 65liters akvarium med pump...=)
Kjamisar Linn//=) Ska fråga min moster om vi kan åka till Stockholm och köpa det...=)
Kjamisar Linn/=)
#22 - 7 augusti 2003 11:16
Grattis Linn!!!
#23 - 7 augusti 2003 13:16
Tack så mycket för att ni hjälpte mig så nu slapp jag köpa ett plastakvarium...=) men jag undrar hur man sköter ett akvarium:
Hur ofta ska man byta vatten,städa hela akvariumet, hur ofta och hur gör man rent filtret???
Vad kan jag ha för fiskar i mitt 65liters akvarium???
Kan jag ha:
1 kampfisk hane och en hona
5 guppys
5 kardinal eller neontetror
3 platys
och några svärdbärare eller så får ni ge förslag på vad jag kan ha för fiskar....=) Snälla hjälp mig med det...=)
Kjamisar Linn//=)
#24 - 7 augusti 2003 20:47
GRATTIS=)
.......Minns mitt första akvarium, ett gammalt och väl andvänt akvarium på 27,5-Liter (men i flera år trodde jag mig att det var på 19-Liter).
Nu används det faktiskt fortfarande som odlingkar=)

Hursomhelst!Låter som en bra fisk "besättning".
Men tänk på den gammla hederliga regeln:

"1 cm fisk per 1 Liter vatten"

Och sedan vill de ju ha lite och simma på också.........

Städar pump och akvarium gör jag lite, "när det är behov av".
Skulle tro att det ung. blir var 14 dag.
Skulle rekomendera en "hävert" där man kan suga upp avföring, växtdelar, alger (fungerar som en damsugare för akvariet) ur akvariet.
#25 - 7 augusti 2003 20:52
Hejsan...
Akvariumet jag ska köpa har stort i garaget i typ 5år och jag undrar om sillikonet har sprukit då...?? Om det har det vad gör jag då??
det är ett helglasakvarium på 65liter...
Jag kan inte sätta dit ny sillikon...??
Kan jag byta ut det mot ett annat nytt akvarium???
Eller vad ska jag göra då..??
Kjamisar Linn//=) Snälla svara...
#26 - 7 augusti 2003 21:06
Hej Linn,
det går att silikona om det men det är lite joxigt så då får du nog be någon om hjälp. Tänk på att det ska vara akvariesilikon, och inte vilken silikon som helst eftersom många silikonsorter innehåller gifter som fiskarna inte mår så bra av. Ett bra sätt att testa om akvariet håller tätt är att i ett våtutrymme (typ badrum) ställa det på tidningspapper och fylla det med vatten. Kolla efter en stund om tidiningen fortfarande är torr.
#27 - 7 augusti 2003 21:09
Silicon är förvånande hållbart och 65 liter inte så hemskt stort, så det lär nog inte bli några problem.
Vad var det som fick din mor att ändra sig ?
Ihållande tjat eller visade/använde du dig av argumenten i denna diskution :) ?
Skulle behovet av omlimning uppstå och du ger dig den på det så klarar du det, så märkvärdigt är det inte.
Det gäller bara att vara nogrann och att ha någonstans där grejerna kan få stå ifred några dagar.
Någon som kan hålla i är ju bra att ha till hands.
#28 - 7 augusti 2003 21:09
Oki.... Men jag vet inte hur man sillikonar om och inte min mamma och låssas pappa heller...
Vad ska jag då göra.??? Kan jag inte byta in det mot ett nytt 65litersakvarium..??? eller lämmna in det och få det om sillikonat...?
Kjamisar Linn// Snälla svara är ni snälla...=)
#29 - 7 augusti 2003 22:01
Tills du vet annat tycker jag du skall utgå från att akvariet är okej, och då behöver du inte limma om det :)
Det man bestämmer sig för, det kan man också genomföra (oftast); Jag vill, jag kan, jag skall !!!
Byta in det kan du väl göra när du skall ha ett större, annars kan du ha det kvar som reserv/karantänakvarium.
#30 - 7 augusti 2003 22:33
Ett akvarium (27,5-Liter)
stod uppe på vinden i typ. 3-4 år.
Läcktestade det och det läckte märkligt nog INTE!
Det behöver inte läcka!=)

!!*Lycka Till*!!
#31 - 8 augusti 2003 09:17
Hejsan..
Ska kolla om det läcker när jag har köpt det men han som säljer det prova om det läckte för 2 veckor sedan och det gjorde det inte sen sa han att det var i gott skick sillikonet alltså...=)
Det är ett helglasakvarium med lock och jag undrar om jag ska ställa det på 1cm tjock frigolit platta??? Sen måste det stå i lod va annars kan det väl spricka... När det står i lod betyder det att det ska stå rakt om man lägger en vatten sak så ska bubblan vara i mitten...??
Kan jag ha
1 kampfiskhane
5 guppys
3 platys
2 räkor
2 dvärgklogrodor och några malar i stället för räkorna eller???
Kjamisar Linn//=)
#32 - 8 augusti 2003 09:45
Ja, använd frigolit skiva (1 cm ska nog räcka).
Det där med lod har jag aldrig hört förr.......?
Lita aldrig på försäljare=) (Skulle köpa ett beghangnat 150-Liters kar fråpn en affär. Först hade jag bokat upp mig på ett 375-Liters men det var tydligen "för mycket" så jag bytte till en 150-Liters. Affärsinnehavaren lovade mig ett 150-Liters och "glömde det". När jag påminde honom blev han en aning nervös oh svarade att han skulle fixa fram ett. Sagt och gjort på Tisdag kvällen stod jag där vid ett..... som såg ut som lite större kar än vad han menat....! "Är inte det där större än 150-Liter?" "Det ska vara 150-Liter." "det ser ut som mer". så han hämtade mätstocken och mätte: "280-Liter..... Ehhh...... Jag har beställt in.... ehh...fel?! OJ DÅ! Men du kan....". Men jag köpte karet ändå för priset vad jag skulle fått 150-Litarn för!=). När jag sedan mätte hema visade sig karet gå på ca 300-Liter!)
#33 - 8 augusti 2003 10:08
Hejsan... Ojj det var mycket men det var billigt endå...
Du skulle få ett 150liters men det blev ett 300liters...
Jag köpte en guldfiskskål som skulle rymma 7 liter men när jag kom hem så rymmde den 15liter istället....
Kjamisar Linn//=)

#34 - 8 augusti 2003 10:11
Jasså det är vanligt=)?
#35 - 8 augusti 2003 10:41
Linn, ang. det här med lod.
Kolla med vattenpasset att det är i våg framifrån och bak, från höger till vänster och, viktigast, diagonalt.

#36 - 8 augusti 2003 10:50
Hejsan...
Så jag ska kolla bakifrån till fram och sidan till sidan om bubblan i vattenpasset är i mitten om det inte är det då vad gör jag då..
Kjamisar Linn//=)
#37 - 8 augusti 2003 10:57
Pillar in något under benen på bänken så att det blir i våg, bitar av glasspinnar, masonit eller vad man har till hands.
Kolla bara så att det inte vickar, utan stödjer på alla fyra benen (om bänken nu har fyra ben [:-79])
#38 - 8 augusti 2003 11:04
Hejsan....
Jag ska ha mitt akvarium på mitt skrivbord...
Det har 4 ben och vickar lite ska fixa så det inte vickar...
Ska annars kolla om vi har någon benk att ha det på men jag tror inte det...=(
Kjamisar Linn//=) kan jag ha
1 kampfiskhane
5 guppys
3 platys
2 dvärgklogrodor
några sortes malar som äter på botten och några sebrafiskar??
Kjam

Annons