Plast i akvariet?

#1 - 16 juni 2003 18:27
Jag har fått en helt vansinnig idé som jag funderat på nu i ett par dagar.
I akvariet som ska startas ska det ju finnas lite sten i rösmodell och Mbuna är ju klippfisk...
Detta blir helt klart väldigt tungt.

Saken är den att jag har hittat en plastskål i ljusgrön genomskinlig plast som med formen av en halvmåne. När man vänder den upp och ner är den bredare i basen och skulle vara en bra modell till en stor sten.

Jag funderar nämligen på att silicona utsidan och doppa skålen i sand för att få en "sten" eller klippbit...
Flera sådana i formation och på varandra blir ett berg?
Eftersom stenarna är ihåliga så skulle man kunna göra hål i kanten på de nedersta för att skapa en grotta i varje...

+ Billigt
+ Lätt

- Flyter(?)
- Giftigt (????)
- Stillastående vatten inuti "stenarna" ?

Vad tror ni?
Kan plasten vara giftig?
#2 - 16 juni 2003 18:31
Ja bara plasten inte fäller ut giftiga ämnen i vattnet så. Tror inte det kommer se särskilt naturtroget ut med sand.
#3 - 16 juni 2003 20:57
Har bestämt mig att "provsilicona" en sådan burk och tänkte köpa lite sand i zooaffären. Har för mig att det ska finnas någon bra fågelsand i rätt storlek att doppa burken i.
Det kan ju inte bli mer än fel...

Synd är att jag inte har svart silicone hemma utan bara transparent som kanske gör att det lyser igenom om inte sand fastnar överallt på varenda mm.
Även om det inte blir några rösen kanske det kan bli några bra grottor som är annorlunda än blomkrukor i alla fall.
#4 - 16 juni 2003 21:06
<font color="red">Häftig idé, berätta hur det gick sen !</font id="red">
#5 - 16 juni 2003 21:45
hej
de e oftast färgen som e giftig.
#6 - 17 juni 2003 15:17
Nu har jag siliconat och strött sand. Burken lyser igenom tyvärr :-/
Men kanske jag nu skulle kunna fästa husfix på sanden så den fäster... *funderar så det knakar*

Får köpa lite fix nästa tur till staden och prova. :-D
#7 - 19 juni 2003 19:47
Ah..
Husfixet (casco) fäste bra på silicon/sanden och på det strödde jag samma sand ovanpå. Ser helt ok ut.
Så i helgen blir det flera burkar.

Jag hoppas att jag inte behöver lacka burken också? Om de bränner ett par dagar och sedan jag byter vatten x flera så borde de väl vara ok att stoppa ner till Malawicikliderna.
Har idag vattenvärde på
PH 7,2
KH 15
GH 6-10
i kranen och ska ha Dansk Sjösten 1-3mm i botten tillsammans med "fuskstenarna"
Är det något värde jag ska se upp med i samband med husfixet?
#8 - 19 juni 2003 20:09
plaster som används i till att förvara mat fäller inte i vatten .
Hjälpte det något?
#9 - 19 juni 2003 20:21
tyvärr inte :-(

Jag vet helt enkelt inte vad det är för "plastburkar"...
Den är halvmåneformad,frostad och har två hakar som om den skulle sitta inuti en hink(?) på kanten.
Utsidan är dekorerad med ett slätt @ och tillverkaren är ESSELTE, Made in Belgium :-/

Ska se om jag kan ta något foto på projektet när jag letat fram digitalkameran.
#10 - 20 juni 2003 11:39
låter som en anordning att sätta på en skurhink ;-)
#11 - 20 juni 2003 12:02
Ursprungligen skickat av syrolis

Har bestämt mig att "provsilicona" en sådan burk och tänkte köpa lite sand i zooaffären. Har för mig att det ska finnas någon bra fågelsand i rätt storlek att doppa burken i.

Det kan ju inte bli mer än fel...

Synd är att jag inte har svart silicone hemma utan bara transparent som kanske gör att det lyser igenom om inte sand fastnar överallt på varenda mm.

Även om det inte blir några rösen kanske det kan bli några bra grottor som är annorlunda än blomkrukor i alla fall.

Tror att det går att hitta "stenfärg" i hobbyaffärer, har dock ingen aning om detta är giftigt eller ej.. kanske går att skyddslacka över..? Som sagt.. bara ett tips. Ta gärna kort på ditt konstverk och visa sen! =)
#12 - 20 juni 2003 12:11
Ursprungligen skickat av pod

låter som en anordning att sätta på en skurhink ;-)

Ja visst gör det :-D
Men saken är den att den inte har hål eller springor för vatten att sippra ur?

Nåja. Jag har fotat en ren "burk" och ska fota dem med enbart silicon+sand och sedan med husfix och sand.
En burk är färdig (testburken) och så ska jag göra färdig de andra i kväll(?)
Maken lär inte bli nådig då det är midsommarafton förstås...
Hmm.. jag kanske blir så biten att jag bara MÅSTE göra en bakgrund också innan jag blir klar.

Frågan är bara om jag måste lacka över. Har för mig att det ska gå bra ändå när jag har fiskar som gillar högt PH men är lite osäker trots allt. Har sökt i forumet och läst och läst...
#13 - 20 juni 2003 12:44
lacker brukar vara dyrt..jag gjorde en akvaribakgrund i frigolit..köpte lack från epotex.se..dyrt...
Chansa att endast använda husfix samt lite pigment..husfix kan vara vit eller grå gaggig.
Pigment är ett bra val.
#14 - 20 juni 2003 13:17
Mitt husfix är ljust (vitt?) och jag har inte använt något färgpigment utan strött fågelsand ovanpå alltihop innan det torkat.
Ska bara fotografera lite så kommer bilder sedan.

Tror nog jag låter bli att lacka och får bereda mig på att vänta på att stoppa ner "burkarna/stenarna" i akvariet tills jag sköljt/lagt i blöt och bytt vatten några dagar i hinkar.

Sedan så!

Kul är det i alla fall :-)

Annons