Plast För tillverking av Belysningsramp.

#1 - 3 januari 2007 21:22
Hej..! Undrar om någon har koll på om det finns "plast" för att göra en egen
tillverkad ramp.. dvs skivor i lagom dimmension som man sen sågar o limmar till en "Ramp" på akvariet. ? för att sen sätta/hänga i "lösa" lysrör i den. med typen glomat.

mvh manne

()är inte nöjd idag med någon lösning som jag sett idag tyvärr.()
#2 - 6 januari 2007 15:28
ingen där ut som fått för sig ett sådant bygge ??
#3 - 6 januari 2007 15:32
Nej, men jag förstår din ide'. Tror nog glasmästare har plexi skivor som kanske går att använda.
#4 - 6 januari 2007 17:34
jag har en snäll akvaristisk plåtslagare som fixar min heltäckande till 125*45cm...
#5 - 8 januari 2007 12:43
inga fler tips ?
#6 - 8 januari 2007 12:48
Jag skar ut "plastbitar" till min egentillverkade ramp ur en tunn plexiglasskiva. Tyvärr kostar plexiglas en del, men jag fick helt enkelt inte tag i någon annan billigare plast. Jag målade mitt plexiglas vitt på "insidan" innan jag limmade det mot det trä som utgör själva rampen. Det blev toppklass måste jag säga. :-)
#7 - 8 januari 2007 14:24
Kan du inte bygga en träram som du klär med faner el dylikt?
#8 - 8 januari 2007 15:46
kolfiber?.. eller nått annat, sånt som bilbyggare bygger saker av i "plast"...
#9 - 8 januari 2007 15:56
Kolfiber är nog lite overkill för en akvarie ramp kanske ;)
Glasfiber funkar ju men är kladdigt och jävligt.
Jag tror mer tankan var skivor av plast som man kan kapa till och skruva ihop precis som tex en MDF-skiva.
Har faktiskt haft samma tanke själv i andra sammanhang; Vart köper man plast skivor/bitar/stänger att tillverka saker av? Jag gissar på att man måste vända sig till industri sidan, där förekommer att det tillverkas "saker" (inte serieproduktion) ur ett råämne plast.
#10 - 8 januari 2007 15:59
Jag har en bekant som gjort ett par försök, det som slutligen fungerade var Lexan. Om jag inte minns fel så är det dyrare än plexi men skall fungera bättre.
#11 - 9 januari 2007 18:51
Nu börjar vi komma någonstans.! Heeke är på rätt väg.. som mdf........
frågan är bara vart man ska jaga fatt på skivorna.!!

sluttanken var iaf att man ska ha en heltäckande svart ramp med smidiga luckor för STOR åtkomst i karet + täcka ytan så man inte ser vattenlinjen.. belysningen skulle vara möjlig att "rulla" under rampen i djupled.. ( dvs inte sitta fast som en balk i mitten. ) i med ett par 3 rör som man kan rulla max bak när man ska i karet o pyssla.. och sen rulla fram när man är klar.

sitter man i skissar lite på detta så kommer man på en hel del som igentligen sakans idag.. Var är Utveckligen på dessa prylar. ??
#12 - 9 januari 2007 18:58
Manne_74 skrev:
Var är Utveckligen på dessa prylar. ??
Eftersom folk i allmänhet vänder på varje krona så går utvecklingen mot billigaste enklaste möjliga... Då finns det inte utrymme får sånt lull-lull som du nämner...

Annons